КСБ

Сключени договори по обществени поръчки за 2013 г.

Наблюдава се тенденция към консолидиране на бизнеса, добро начало за напредък

Екип КСБ, Таня Бъчварова, ръководител звено „Анализи и прогнози“  

Камарата на строителите в България следи и анализира ежемесечно обявените обществени поръчки и сключените договори по тях. Обобщеният анализ обхваща цялата 2013 г., годишният преглед на данните е направен към 6 януари 2014 г. Сключените договори по обявени обществени поръчки в сектор „Строителство“ заемат втора позиция след тези в сектор „Услуги“. Стойността на контрактите за 2013 г. е 4086 млн. лв. и бележи ръст в сравнение с 2012 г. от 1330 млн. лв., или 48,3%. Броят на сключените договори носи напредък от 20,5%.

Два са важните показатели, които са индикатор дали икономиката се движи възходящо или низходящо. Това са обемът на търговията на дребно и състоянието на отрасъл „Строителство“. Той е изключително зависим, защото над 60% от обществените поръчки в него са на държавата и общините, финансирани основно с европейски средства. В тежката за строителния бранш ситуация да спечелиш търг за даден обект е добра възможност за оцеляване. Затова и борбата срещу негативните явления при провеждането на обществените поръчки и сключването на договори е една от важните задачи на Камарата на строителите в България. КСБ е утвърден и търсен партньор от българските институции. Тя упражнява мониторинг върху обществените поръчки и мониторинг на сключените договори по обществени поръчки, като тази информация достига до Генерална дирекция „Регионална политика“ и Дирекция „Вътрешни услуги“ към ЕК. Целта на мониторинга е да се покажат слабостите при търговете - тема с особено значение и с приоритет и на европейско ниво. Основната посока, в която работи КСБ, е съответствие на нормативните документи за нуждите на конкретното време и премахване на условията, влияещи негативно върху конкурентната среда. Приоритет е въвеждането на стандартизация и типова документация, електронното управление и създаването на условия за пълна прозрачност.

Утвърждаването на устойчиви системи за управление и контрол, на ясни отговорности и права в целия процес от участието в тръжните процедури до окончателното завършване и разплащане на обектите е изключително важно за развитието не само на сектор „Строителство“, но и на конкурентна бизнес среда.

 

Сключени договори по критерий „Брой“

 

Мониторингът на сключените договори по обявени обществени поръчки за 2013 г. е изготвен на база данни от Агенцията по обществени поръчки, обработвани от КСБ всекидневно. Доминиращ сегмент по критерий „Брой“ е сградното строителство, следвано от инженерната инфраструктура, енергийната инфраструктура и ВиК. Сключените договори по обект на поръчката към 06.01.2014 г. са общо 2538 на стойност 4086 млн. лв., както следва:

сградно строителство – 1117, или 44% от общо сключените договори за  2013 г.;

инженерна инфраструктура – 872, или 34,8%;

енергийна инфраструктура – 305, или 12%;

ВиК – 234, или 9,2%.

 

Сключени договори по критерий „Стойност“

 

Сключените договори по критерий „Стойност“ при ВиК сегмента са за най-големи суми, следвани от инженерната, сградната и на последно място енергийната инфраструктура. Те са разпределени, както следва:

сградно строителство - 677 млн. лв., или 16,6% от общата стойност на сключените договори по обявени обществени поръчки за 2013 г.;

инженерна инфраструктура – 1320 млн. лв., или 32,3%;

✓енергийна инфраструктура – 382 млн. лв., или 9,3%;

ВиК – 1706 млн. лв., или 41,8%. 

 

Сключени договори по критерий „Възложител“

 

Най-много - над 66% остават договорите с възложител общините. Това разпределение на сключените договори отразява профила на бенефициентите по отделните оперативни програми и дава информация за напредъка на всяка една.

Общини - 1604 договора на стойност 2887 млн. лв.

Министерства и агенции - 469 договора на стойност 741 млн. лв.

Болници – 131 договора на стойност 62 млн. лв.

Комунален и обществен сектор - 288 договора на стойност 173 млн. лв.

Други - 46 договора на стойност 223 млн. лв.

 

Разпределение на фирмите с регистрация в ЦПРС по критерий „Персонал“

 

83,7% от сключените договори са с малки и средни фирми. Това се диктува от вида на обществената поръчка и изискванията към изпълнителя. Големите фирми са сключили 16,3% от контрактите. Мащабните обекти с висока стойност носят рискове, които могат да се поемат единствено от големи и средни фирми. За тях са необходими база, значителен собствен финансов ресурс, специализирана механизация и работна ръка, парични гаранции от банки, гаранции за реализацията на обекта, предварително финансиране на обектите. Тоест строителните фирми трябва да имат възможността да играят роля на съинвеститори за определен период.

Сключените договори са общо 2538 на стойност 4086 млн. лв., както следва:

малки строителни фирми - 985 договора, или 38,8% от сключените контракти;

средни строителни фирми - 1139 договора, или 44,9%;

големи строителни фирми - 338 договора, или 13,3%;

нерегистрирани фирми в ЦПРС - 76 договора, или 3%.

 

Разпределение на сключените договори по сегменти:

 

- Инженерна инфраструктура - 882 договора

 

малки фирми – 205, или 23,2% от сключените договори в сегмента „Инженерна инфраструктура“;

средни фирми – 480, или 54,4%; 

големи фирми – 169, или 19,2%; 

фирми без регистрация в ЦПРС – 28, или 3,2%.

Доминират сключените договори от средни фирми, следвани от големите и малките с почти равен процент на участие.

- Сградно строителство – 1117 договора

малки фирми – 634, или 56,8% от сключените договори в сегмента „Сградно строителство“;

средни фирми – 377, или 33,6%;

големи фирми – 68, или 6,1%;

фирми без регистрация в ЦПРС – 38, или 2,8%.

Преобладават сключените договори от малките фирми, следват средните и на последно място са големите.

- Енергийна инфраструктура - 305 договора

малки фирми – 101, или 33,1% от сключените договори в сегмента „Енергийна инфраструктура“;

средни фирми – 162, или 53,1%;

големи фирми – 37, или 12,1%; 

нерегистрирани фирми в ЦПРС – 5, или 1,7%. 

Доминират сключените договори от средни фирми, следвани от малките, а на последно място са големите.

  - ВиК строителство - 234 договора

малки фирми – 45, или 19,2% от сключените договори в сегмента ВиК;

средни фирми – 120, или 51,3%;

големи фирми – 64, или 27,4%;

нерегистрирани фирми в ЦПРС – 5, или 2,1%.

Най-много договори в сегмента ВиК са сключени от средни фирми, следвани от големите и малките.

 

Разпределение на фирмите по критерий „Стойност на сключените договори“:

 

Малки фирми - сключени договори на стойност 240 млн. лв., или 5,9% от стойността на всички контракти за 2013 г.

Средни фирми - сключени договори на стойност 1497 млн. лв., или 36,6%.

Големи фирми - сключени договори на стойност 2248 млн. лв., или 55%.

Нерегистрирани фирми в ЦПРС - сключени договори на стойност 101 млн. лв., или 2,5 %.

 

Сключени договори от консорциуми, дружества и обединения:

 

Сключените договори по обществени поръчки от консорциуми, обединения и дружества са 636 за 2852 млн. лв., което представлява 25,1% от контрактите за 2013 г., или 70% от общата стойност на сключените договори за разглеждания период. Преобладаващо в тях е участието на малки и средни фирми по критерии „Персонал” и НПП.

Сключените договори от строителни фирми са 1902, или 75% от общия брой контракти, и са на стойност 1235 млн. лв., или дял от 30,2% от общата стойност на сключените договори.

Намаляват сключените договори от консорциуми, обединения и дружества за четвъртото тримесечие в сравнение с третото на 2013 г. - с 14,3% на броя и с 5% на стойността. На годишна база обаче се наблюдава нарастване на сключените договори от консорциуми, дружества и обединения.

 

Възлагане на обществени поръчки по критерий „Вид на процедурата“

 

Открита процедура  – 2163 сключени договора на стойност 3408 млн. лв.

Договаряне без обявление - 222 сключени договора на стойност 66 млн. лв.

Договаряне с обявление - 142 сключени договора на стойност 303 млн. лв.

Ограничена процедура - 1 сключен договор на стойност 299 млн. лв.

Ускорена ограничена процедура - 1 сключен договор на стойност 3 млн. лв.

Конкурс по Наредбата за възлагане на малка обществена поръчка (НВМОП) - 9 сключени договора на стойност 6 млн. лв.

 

Сключени договори по оперативните програми

 

От всички сключени договори за 2013 г. най-висок дял по критерий „Брой“ заемат тези, финансирани по Оперативна програма „Регионално развитие“ (ОПРР), с 11,4%, следвани от контрактите по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) с 9,2% и по ОП „Околна среда“ (ОПОС) с 4,6%.

По критерий „Стойност“ водеща е ОПОС с дял 44,3%, следвана от ОП „Транспорт“ с 15%, ПРСР с дял от 8,6% и ОПРР със 7,7%.

Преобладаваща част от сключените договори по Оперативна програма „Околна среда“ са за строителство на пречиствателни станции, реконструкция и рехабилитация на ВиК мрежи.

 

Сключени договори по критерий „Източник на финанси­ране“

 

Оперативни програми – 708 сключени договора на стойност 3158 млн. лв.

Други - 1830 сключени договора на стойност 928 млн. лв.

Програмата за европейско териториално сътрудничество България - Гърция 2007 – 2013 г. – 10 сключени договора на стойност 10 млн. лв.

ПРСР - 233 сключени договора на стойност 350 млн. лв.

Проект „Красива България“ - 5 сключени договора на стойност 0,5 млн. лв.

ОП „Развитие на човешките ресурси“ - 13 сключени договора на стойност 0,7 млн. лв.

ОПОС - 116 сключени договора на стойност 1812 млн. лв.

ОПРР - 290 сключени договора на стойност 313 млн. лв.

Трансгранично сътрудничество България – Румъния - 6 сключени договора на стойност 24 млн. лв.

ОП „Транспорт“ –  16 сключени договора на стойност 612 млн. лв.

Фонд „Външни граници” – 1 сключен договор на стойност 11 млн. лв.

Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ – 3 сключени договора на стойност 10 млн. лв.

Европейски бежански фонд – 2 сключени договора на стойност 2 млн. лв.

JESSICA - 2 сключени договора на стойност 10 млн. лв.

Национален доверителен екофонд - 6 сключени договора на стойност 1 млн. лв.

Безвъзмездно финансиране от японското правителство – 1 сключен договор на стойност 0,2 млн. лв.

ПУДООС – 1 сключен договор на стойност 0,01 млн. лв.

ОП „Конкурентоспособност“ - 1 сключен договор на стойност 0,1 млн. лв.

Агенция за хора с увреждания към Министерството на труда и социалната политика – 1 сключен договор на стойност 0,01 млн. лв.

Финансиране чрез Норвежкия финансов механизъм - 1 сключен договор на стойност 1 млн. лв.

 

Процеси и тенденции

 

Прогнозните данни на КСБ за обема произведена продукция от отрасъл „Строителство“ за 2013 г. са, че тя ще бъде малко над 10 млрд. лв. Стойността на сключените договори по обявени обществени поръчки е 4086 млн. лв. Около 60% от обема произведена продукция се диктува от сключените договори по обществените поръчки. Останалите 40% са от други инвестиционни проекти.

63,2% от финансирането по сключените договори по критерий „Възложител“ е от общините. Останалата част се разпределя между министерства и

агенции, болници и учебни заведения, комунален сектор и други.

Тенденции при стойността на сключените договори за 2013 г.

Доминиращ сегмент е ВиК, който представлява 41,8% от стойността на общо сключените договори, следва инженерно строителство с 32,3%, сградно - с 16,6% и енергийна инфраструктура с 9,3%.

Стойността на сключените договори при сградното строителство е 2043 млн. лв., или 11,1% от общо сключените договори, а сегментът „Сградно строителство” за този период е произвел продукция за 2633 млн. лв., или 58,5% от общо произведената продукция.

Основно финансовият ресурс от сключените договори по обявени обществени поръчки е насочен към сегмента „Инженерна инфраструктура” и ВиК. Фокусът за 2014 г. е реформата в отрасъл „Водоснабдяване и канализация“.

Нарушения съгласно чл. 157, ал. 2 от ЗУТ и чл. 3 от Закона за Камарата на строителите в България

В рамките на извършения годишен анализ се установи, че строителните фирми, сключили договор за изпълнение на  обществената поръчка без регистрация в ЦПРС, са 76. Броят им е с 30 повече в сравнение с деветмесечието на 2013 г.

Анализът на договорите, сключени от фирми без регистрация, показва, че по-голяма част от тях са за неотложни ремонти при незначителен обем.

Нарушение има при поръчки, при които независимо от изискванията, посочени в обявите, фирмите да имат регистрация в ЦПРС, договорът е спечелен от консорциум, в който и двете фирми участници не са вписани в Регистъра.

Поръчка № 00309-2013-0006, възложител община  Гулянци

Открита процедура, сключен договор на 1.10.2013 г. по ПРСР

Извършване на строително-монтажни работи за обекти: „Изграждане на спортен комплекс в с. Брест, спортен комплекс в гр. Гулянци и спортни площадки в с. Гиген, с. Долни Вит, с. Сомовит и с. Милковица”

Стойност на поръчката 5 544 247,82 лв.

Изпълнител ДЗЗД „Спорт груп“, ЕИК 176590608

  1. „Лесконсултинг“, ЕИК: 202725138 - 50%;

  2. „Булдекс България“ ЕООД, ЕИК: 200208868 - 50%

Посочени изисквания в обявлението на обществената поръчка са фирмата изпълнител да има регистрация в ЦПРС. В конкретния случай тя не е вписана в Регистъра.

  Предмет на обществената поръчка:

„Строително-монтажните работи, предмет на възлагане в настоящата поръчка, са основната част от изпълнението на проект: „Изграждане на спортен комплекс в с. Брест, спортен комплекс в гр. Гулянци и спортни площадки в с. Гиген, с. Долни Вит, с. Сомовит и с. Милковица” по договор № 15/321/01143 от 27.11.2012 г., сключен между община Гулянци и Държавен фонд „Земеделие“. Дейност 1 - Обект 1 - Изграждане на спортен комплекс в с. Брест, община Гулянци. Спортният комплекс е ситуиран в имот, отреден според плана за регулация на с. Брест. Имотът се намира в северната част на населеното място. Представлява малък парк (градина) в сравнително добро състояние. В проекта се предвижда да бъдат изпълнени:

футболно поле с изкуствена тревна настилка; ремонт на трибуни за зрители; ремонт на обслужваща сграда; резервоар за вода; паркинги за посетители и служебен паркинг. Обектът на строителна интервенция по настоящата дейност е III (трета) категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, буква „в” от ЗУТ и чл. 6, ал. 3, т. 4 от Наредба №1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Дейност 2 - Обект 2 - Спортен комплекс в гр. Гулянци, община Гулянци. В проекта е предвидено да бъдат изградени следните сгради и съоръжения: футболен стадион - 640 зрители - футболно игрище 68/105 м, лекоатлетическа писта – кръгова 400 м, 4 пътеки, трибуни с места 640.

Обслужваща сграда, открит басейн с дължина 25 м, открито комбинирано игрище за волейбол и баскетбол, открити тенис кортове 2. В проекта е предвидено да бъдат изградени следните инфраструктурни и инженерни съоръжения: паркинги - 79 паркоместа + 2 за автобуси, пешеходни алеи с кътове за отдих и детска площадка, резервоар за вода за поливни и противопожарни нужди, резервоар за дъждовни води, пречиствателно съоръжение и буферен резервоар, кало-маслоуловител, водомерна шахта с помпена станция, ограда. Обектът на строителна интервенция по настоящата дейност е III (трета) категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, буква „в” от ЗУТ и чл. 6, ал. 3, т. 4 от Наредба №1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Дейност 3 - Обект 3 - Изграждане на спортна площадка в с. Гиген. В проекта се предвижда да бъдe изградено малко игрално спортно поле. Полето е с размери, подходящи за игра на баскетбол и волейбол. Обектът на строителна интервенция по настоящия проект е V (пета) категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3 от ЗУТ и Наредба №1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Дейност 4 - Обект 4 - Изграждане на спортна площадка в с. Долни Вит. В проекта се предвижда да бъдe изградено малко игрално спортно поле. Полето е с размери, подходящи за игра на баскетбол и волейбол. Обектът на строителна интервенция по настоящия проект е V (пета) категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3 от ЗУТ и Наредба №1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Дейност 5 - Обект 5 - Изграждане на спортна площадка в с. Сомовит. В проекта се предвижда да бъдe изградена спортна площадка с тенис на маса и съоръжения за фитнес на открито. Обектът на строителна интервенция по настоящия проект е V (пета) категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3 от ЗУТ и Наредба №1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Дейност 6 - Обект 6 - Изграждане на спортна площадка в с. Милковица. В проекта се предвижда да бъдe изградено малко игрално спортно поле. Полето е с размери, подходящи за игра на баскетбол и волейбол. Обектът на строителна интервенция по настоящия проект е V (пета) категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3 от ЗУТ и Наредба №1 от 2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Извършване на строително-монтажни работи за обекти: „Изграждане на спортен комплекс в с. Брест, спортен комплекс в гр. Гулянци и спортни площадки в с. Гиген, с. Долни Вит, с. Сомовит и с. Милковица”.

Извод: Продължава практиката в консорциумите, дружествата и обединенията, сключили договор по обществена поръчка, да участват фирми без регистрация в ЦПРС. Водещата фирма, която е вписана в Регистъра, в много случаи е с незначително дялово участие в консорциума, дружеството.

Условия за развитие на строителния бизнес през новия програмен период

Строителният бранш има натрупан достатъчно опит, разполага с висококвалифициран експертен ресурс, който може да бъде в помощ на общини и държавни институции за ефективното усвояване на средствата от европейските фондове. Обединен, строителният бранш може да бъде на правилното място през следващите седем години от новия програмен период.

Необходимо е създаване на условия за задвижване на вътрешния ресурс, за развитие на инвестиционния процес, оптимизиране на системата за възлагане на обществените поръчки, както и на структурата на европейските програми. Нужно е засилване на контрола от страна на ДНСК и надзора и намаляване на сивия сектор в бранша чрез ЦПРС. Наложително е изпълнението на европейската директива за разплащане в срок до 30 дни и своевременно издължаване към подизпълнителите.

Търговете трябва да се провеждат без допускане на дъмпингови оферти – наложила се тенденция, която не носи напредък както за фирмите, така и за икономиката като цяло. Това е пътят към създаване на условия за нормална конкурентна среда.