Елица Илчева
Създаване на център за върхови постижения, който ще спомага сътрудничество на хора с различна квалификация в сектора на енергийното строителство, е една от целите на проекта „Обучения по енергийна ефективност за строителни специалисти“, който е втори етап от инициативата BUILD UP Skills в България. Камарата на строителите в България (КСБ) е основен партньор. Центърът за върхови постижения първоначално ще се финансира със средства на проекта, а впоследствие ще започне свой самостоятелен живот.
В рамките на 30-месечния срок на изпълнение на втория етап на BUILD UP Skills EnerPro ще бъдат създадени или актуализирани още учебни програми и помагала и платформа за електронно обучение. Предвиден е курс за преподаватели и строителни специалисти в Германия. Проектът е финансиран по програма „Интелигентна енергия – Европа” и ще бъде изпълняван от консорциум, в който влизат КСБ, Центърът за енергийна ефективност „ЕнЕфект”, Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО), институтът „Пасивна къща“ – Дармщат, Германия, Професионалната гимназия по строителство и архитектура – Пазарджик, Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“– Русе, „Ар Си Профешънъл“, Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд” и Професионалната гимназия по електроника „Джон Атанасов“ (София).
Първата среща по проекта се състоя през седмицата в офис сградата на КСБ.
„Постигането на целите на ЕС в областта на енергията и климата за 2020 г. представлява сериозно предизвикателство пред сектор, който трябва да бъде готов да осигури обновявания с високи енергийни показатели и по-специално проекти за здания с почти нулево потребление на енергия. Тази задача изисква значителни усилия за увеличаване на броя на квалифицираните работници, което е пряко свързано с качеството на образователните програми и включването на обучение по интелигентни решения за енергийна ефективност и ВЕИ в сградите“, каза координаторът Драгомир Цанев от „ЕнЕфект”.
В отговор на тези нужди BUILD UP Skills EnerPro ще дефинира, анализира и опише необходимите технологични компетенции, свързани с най-разпространените решения за енергийна ефективност и възобновяеми енергийни източници в зданията и ще инициира необходимите промени. Участниците трябва да разработят и лицензират нови програми за обучение. Това ще доведе и до подобряване на квалификацията на строителните работници и специалисти. Заложената цел е най-малко 250 сертифицирани служители в сектора и 50 преподаватели, обучени само от партньорите по проекта в рамките на срока на неговото изпълнение. Освен това ще се работи за подобряване на институционалната организация в системата на професионалното обучение. Идеята е да се допринесе за изпълнение на предложените препоръки във всички приоритетни области, заложени в Националната пътна карта, разработена и приета в първия етап от инициативата BUILD UP Skills. Надеждата е по този начин да бъдат осигурени дългосрочни ефекти, които до голяма степен да повлияят за усъвършенстване на съществуващите умения на работната сила в отговор на новите изисквания на пазара.
Изпълнителният директор на „ЕнЕфект” арх. Здравко Генчев заяви, че проектът ще работи за повишаване на имиджа на строителната професия и за това да се създава нагласа за дългосрочни решения в областта на енергийната ефективност.
„Фокусът в този проект е върху работещите в сектора, а нашата дейност ще има пряко значение за учебните програми, най-малко върху преподавания материал с акцент върху енергийно ефективните обновявания на сградите“, обясни той. Много интересна за присъстващите бе неговата презентация „Почти нулево енергийна сграда на основата на стандарта „Пасивна къща“. Специален гост на събитието бе Волфганг Хаспер от институт „Пасивна къща“ – Дармщат, Германия. Институтът е създаден от проф. Волфганг Файст, който 1991 г. изгражда първата пасивна сграда, която и до днес не е променила своите показатели за ефективност.
„Днес има 50 000 подобни обекта със сертификати ISO 7730 на института“, разказа Хаспер и припомни, че според последните европейски директиви след 2020 г. почти всички нови здания трябва да са нулевоенергийни. Сега институтът се съсредоточава върху следене на качеството, като за тази цел обучава архитекти, проектанти и строители от цял свят. Вече има 24 обучителни институции в 17 държави и 4000 възпитаници.
Емилия Димитрова, Национална агенция за професионално образование и обучение: Необходима е промяна при квалификацията на служителите
в сектора
Г-жо Димитрова, с какво проектът е интересен за една държавна институция, каквато е вашата?
Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО) участва и в първия етап на проекта и аз считам, че това бе една важна дейност в отговорностите на агенцията. В проекта има много големи възможности за гарантиране на неговата устойчивост, което го прави изключително ценен. Само по пътя на тестването на подходи и методи можем да създадем система, за да живеем по-добре.
Доколко е спешна необходимостта от разработването на нови учебни планове и програми?
Разписването на държавни образователни изисквания за нови учебни планове и компетентности, които трябва да създадем в сферата на професионалното обучение, е много важно. Убедени сме, че този проект идеално ще се обвърже с друг, с който ние сме ангажирани – за валидиране на професионални компетентности. Това, което ще се изведе като опит, може да осигури процеса на валидиране.
Промените в програмите за обучение като че ли се налагат доста трудно обаче?
Това е консервативна система, но животът не чака и новите методи трябва да влязат в училище, за да се гарантира качествена работна ръка. Колкото и с недоверие да се отнасяме към придобитите квалификации, те са гаранция, че хората могат да правят нещата както трябва.
Резултатите от тук ще се приложат в друг проект и ще се създаде възможност да валидираме документи за професионална квалификация, които да отговарят на европейските изисквания.
Драгомир Цанев, координатор на проекта, „ЕнЕфект”: Мисията ни е да подпомагаме политиките за енергийна ефективност
Нашата мисия е да подпомагаме и подкрепяме политиките за енергийна ефективност. Но осъзнахме, че те не могат да се осъществяват, без да се работи по конкретни проекти. Настоящият е насочен към подобряване на квалификацията на строителните работници. При това не как да е, а съгласувано на европейско равнище.
На първия етап 30 държави се включиха в инициативата BUILD UP Skills. Българският проект бе представен достойно и отзивите са доста положителни, дори учудващи за мен. Искахме да създадем национални платформи за дискусии и успяхме да привлечем над 40 официални потвърждения за сътрудничество.
Въз основа на партньорството ни с КСБ направихме анализ, който може да се ползва и като методология, а на негова база и предложения за промени в образователната система. Сега работата ни продължава.
Петя Иванова, директор на ПГСА – Пазарджик:Трябва да възпитаваме учениците да използват оптимално възможностите
за професионалната си реализация
През 2009 г. участвах в конференция за изолации в строителството и за първи път чух за пасивните къщи. Оттогава мисля и работя за това цялата информация по темата да стигне до учениците. През 2011 г. с безценната помощ и партньорство на КСБ изпълнихме един проект съвместно с център за професионално обучение в Котбус – Германия.
Наши възпитаници минаха през триседмично обучение и резултатът беше, че създадохме електронно учебно помагало, в което вкарахме германския опит. То е поместено на сайта и се използва и от учители, и от техните ученици. Този проект беше за строителни техници, после изпълнихме втори за специалистите по електрически инсталации, които се запознаха с практиките по прилагането на ВЕИ във фотоволтаични централи в Испания.
Третият ни проект „Чиста Европа – зелена енергия“, отново с немския ни партньор, изигра решаваща роля за надграждане на знанията на строителните техници и геодезисти, като включваше и мерки за енергийна ефективност в инфраструктурното строителство. Така моята идея да възпитаваме желание в учениците да използват оптимално енергията се развива година след година. Сега изпълняваме и проект за екоматериали в енергийно ефективното строителство.
Съавтор съм на новата учебна програма и по мое настояване в нея влизат теми и часове за енергийно ефективното строителство, тъй като там е бъдещето.
[…] Източник: Вестник „Строител“ […]