Екип КСБ
Таня Бъчварова, гл. експерт, ръководител проект „Мониторинг на обществени поръчки“
Настоящият мониторинг съдържа данни, на базата на които се очертават условията, влияещи негативно върху конкуренцията при обществените поръчки в отрасъл „Строителство“ през септември 2014 г. Посочват се тенденциите при търговете в сектора и е направен сравнителен анализ с предходния месец. Мониторингът включва общ преглед на критериите за възлагане на поръчките.
Обявените обществени поръчки през септември са 308 бр. за общо 483 млн. лв. Наблюдава се ръст на броя с 99 и на стойността с 53 млн. лв. спрямо предходния месец на 2014 г. Поръчките с обявена прогнозна стойност са 248 бр., или 70,5% от обявените през септември. Търговете без обявена стойност са 60 бр., или 19,5% от всички за месеца, с което се запазват нивата от август.
Обявени поръчки по вид на строителството
– Инженерна инфраструктура – 88 бр. обществени поръчки на стойност 302 млн. лв., или 28,6% от обявените за месеца. Тенденцията е ръст с 20 бр. в сравнение с предходния месец. Стойността намалява с 85 млн. лв.
– ВиК инфраструктура – 20 бр. обществени поръчки на стойност 131 млн. лв., или 6,5%. Наблюдава се ръст от 33,3% на броя спрямо август и увеличаване на стойността със 111 млн. лв.
– Сградно строителство – 58 бр. обществени поръчки на стойност 27 млн. лв., или 18,8%. Броят е с 14, или с 31,8% по-висок, а стойността – с 11 млн. лв., или 68,8%.
– Енергийна инфраструктура – 20 бр. обществени поръчки на стойност 15 млн. лв., или 6,5%. Броят е с 9 повече, а стойността – с 12 млн. лв.
– Проектиране и надзор – 122 бр. обществени поръчки на стойност 8 млн. лв., или 39,6%. Броят е с 51 повече, стойността нараства с 4 млн. лв.
Обявени обществени
поръчки по сектори
Обявените обществени поръчки в сектор „Инженерна инфраструктура“ през септември са 88 бр., или 28,6% от всички за месеца, като се отчита ръст спрямо август с 29,4%. Те са разпределени, както следва:
– Изграждане, реконструкция и ремонт на пътна и жп инфраструктура – 50,1% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Почистване и корекция на речни корита, отводняване и увеличаване на пропускателната способност на реки, рехабилитация и поддържане на пристанища – 10,2% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Паметници на културата, археологически разкопки – няма обявени обществени поръчки.
– Сметища за битови и строителни отпадъци – 1,1% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Насипни работи – 4,5% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Ново строителство и реконструкция на паркове, детски площадки, стадиони и зони за отдих – 33% от обявените поръчки в сектора.
– Зимно поддържане и почистване на пътната мрежа – 1,1% от обявените обществени поръчки в сектора.
Обявените обществени поръчки в сектор ВиК през септември са 20 бр., или 6,5% от всички за месеца, като бележат ръст с 33,3% спрямо август. Те са разпределени, както следва:
– Ново строителство и ремонт на пречиствателни станции за битови и отпадъчни води – 20% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Ново строителство и ремонт на помпени станции – няма обявени обществени поръчки.
– Строителство и реконструкция на водопроводни мрежи и канализация – 80% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Рехабилитация на колектори – няма обявени обществени поръчки.
– Строителство на утаител и резервоари – няма обявени обществени поръчки.
– Проект за воден цикъл – няма обявени обществени поръчки.
Сондажни работи – няма обявени обществени поръчки.
Обявените обществени поръчки в сектор „Сградно строителство“ през септември са 58 бр., или 18,8% от всички за месеца, като бележат ръст с 31,8%. Те са разпределени, както следва:
– Ново строителство – 22,4% от обявените обществени поръчки в сектора. Наблюдава се ръст на нивата спрямо предходния месец на 2014 г.
– Реконструкция, ремонтни работи и др. видове строителни дейности – 77,6% от обявените обществени поръчки в сектора. Наблюдава се ръст.
Обявените обществени поръчки в сектор „Енергийна инфраструктура“ през септември са 20 бр., или 6,5% от всички за месеца, като бележат ръст с 81,8%. Те са разпределени, както следва:
– Мерки за енергийна ефективност – 15% от обявените обществени поръчки в сектора. Отчита се ръст на нивата в сравнение с предходния месец.
– Ремонт, реконструкция и монтажни работи – 85% от обявените обществени поръчки в сектора.
Обявените обществени поръчки в сектор „Проектиране и строителен надзор“ през септември са 122 бр., или 39,6% от всички за месеца, като бележат ръст със 71,8%. Те са разпределени, както следва:
– Осигуряване на експертни и технически услуги, консултации, техническа помощ – 2,5% от обявените обществени поръчки в сектора.
– Изготвяне на инвестиционен проект и авторски надзор – 72,1% от обявените обществени поръчки в сектора. Наблюдава се ръст.
– Строителен надзор и изготвяне на паспорти за обекти – 25,4% от обявените обществени поръчки в сектора, като се отчита ръст.
Обявени обществени
поръчки по критерий „Възложител“
Обявените обществени поръчки от общините през септември са 230 бр., или 74,7% от всички за месеца. Наблюдава се ръст с 49,4% в сравнение с предходния месец на 2014 г. Поръчките в комуналния и обществен сектор са 13 бр., или 4,2% от обявените, което е с 44,4% повече от август.
Болниците и учебните заведения са обявили 96 бр., или 2,9%. При тях ръстът е с 50%. Министерствата и агенциите са обявили 45 обществени поръчки, или 14,6%. Това е с 21,6% повече от предходния месец. Другите обявени обществени поръчки са 11 бр., или 3,6%. Отчита се ръст с 8 бр.
Фактори за несигурна среда
Често срещани необосновани прекомерни изисквания в критериите за подбор на изпълнителите на обществените поръчки през септември 2014 г. са критерии, водещи до субективизъм по отношение на показатели като методология, концепция, план за работа, промяна в последователността на технологичните процеси и оценка на риска.
Условия, влияещи негативно върху конкуренцията
Констатациите на експертната група към КСБ, изпълняваща мониторинг на условията, влияещи негативно върху системите за възлагане на обществените поръчки в България, са, че в рамките на анализа за септември 2014 г. допуснатите нарушения и ограничителните критерии, водещи до субективни решения и поставяне на бариери, са в четири броя обществени поръчки. Отчита се повишение с 3 бр. Те са разпределени по сектори, както следва:
– Инженерна инфраструктура и ВиК – 2 бр. допуснати условия, влияещи негативно върху конкуренцията. Наблюдава се ръст на нивата спрямо август.
– Сградно строителство – няма допуснати несъответствия. Отчита се спад.
– Енергийна инфраструктура – няма несъответствия. Отчита се спад на нивата.
– Проектиране и строителен надзор – 2 бр. регистрирани несъответствия. Отчита се ръст.
Регистрирани
несъответствия
Поръчка № 00541-2014-0011, възложител община Бяла
Ремонт на четвъртокласна пътна мрежа – път VAR 2071/Попович – Дюлино.
Цитат: „Критерий за оценка на офертите е „икономически най-изгодна оферта“ при посочените по-долу показатели:
Показател: Финансов показател Ф1 – цена в лева за м2. Възстановена асфалтобетонова настилка с плътна асфалтобетонова смес за износващ пласт с дебелина 4 см ръчно; тежест 85 т.
Показател: Финансов показател Ф2 – цена в лева за м3 доставен и положен трошен камък за основен пласт; тежест 4 т.
Показател: Финансов показател Ф3 – цена в лева за тон доставен и ръчно положен плътен асфалтобетон за профилиране; тежест 11 т.“
Коментар: Ф1 – вероятно се разбира цената на крайния продукт, т.е. асфалтобетоновата настилка. Не става ясно какво се разбира под Ф3. Смесват се понятията за два различни показателя.
Поръчка № 02759-2014-0001, възложител „Спортна София 2000“ ЕАД
Изграждане на многофункционален спортен комплекс в парк „Възраждане“, Зона Б5-4 , по програма JESSICA-ОПРР
Цитат: „Критерий за оценка на офертите „икономически най-изгодна оферта“ при посочените по-долу показатели:
Показател: финансова оценка; тежест 65 т.
Показател: техническа оценка – надграждане на минимални технически характеристики: SBR гранул за настилката за футбол и мини футбол и бр. туфи за настилката за тенис на корт; тежест 35 т.“
Коментар: Начинът на задаване на показател „техническа оценка“ е абсолютно неразбираем. В какви мерни единици ще се измерват SBR (стирен-бутадеинова гума) гранулите например?
Поръчка № 00017-2014-0016, възложител община Берковица
Разработване на общ устройствен план на община Берковица по обособени позиции:
Обособена позиция 1: Изготвяне на общ устройствен план на община Берковица.
Обособена позиция 2: Изготвяне на екологична оценка (ЕО) и оценка на съвместимостта (ОС) на ОУПО – Берковица, съгласно ЗООС И 3БР.
Цитат: „1. Показател: икономическа и финансова сигурност; тежест 30 т.
2. Показател: приход от предоставени услуги, сходни с предмета на поръчката; тежест 30 т.
3. Показател: предложена цена; тежест 40 т.“
Коментар: Неясни показатели – показател 1 е субективен.
Поръчка №00043-2014-0003, възложител община Дулово
Изработване на проект за общ устройствен план на община Дулово
Цитат: „1. Гаранция за участие в настоящата обществена поръчка в размер на 1% от прогнозната стойност. 2. Общата стойност на оборота от услуги, сходни с предмета на обществената поръчка, изпълнени през последните 5 години, в зависимост от датата, на която участникът е учреден или е започнал дейността си, да бъде не по-малко от половината от прогнозната стойност на поръчката, или 62 500,00 лв.“
Коментар: Изискването в ЗОП е гаранцията за участие да е в абсолютна сума, но не повече от 1%. Отпадна изискването за информация за общия оборот и т.н.