Законът

Съкращаваме до 4 месеца концесионната процедура за плажовете

Милен Топалов, директор на дирекция „Концесии“ в МРРБ:

Съкращаваме до 4 месеца концесионната процедура за плажовете

След промяна на ЗУЧК те ще могат да се създават върху публична държавна собственост

    Г-н Топалов, какви са новите изменения в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК)? Те са свързани основно с въвеждането на облекчена процедура за предоставяне на концесии за морските плажове, ограничаване на строителството в зона „А”, намаляване на преместваемите обекти и съоръжения в „А“ и „Б“. Същевременно се регламентират дейностите по финансиране и контрол на договорите за наем. Въвеждат се легални дефиниции и понятия с цел подобряване на контрола по изпълнение на концесионните контракти и за наем на морските плажове. С новите промени се осигурява свободен и безплатен достъп до тях. В момента заради местоположението на някои от плажовете той не е възможен с автомобил. Включваме възможността плажовете да се създават в резултат на човешка дейност върху публична държавна собственост. Регламентирано е, че ако новообразуваните плажове засягат частна собственост, парцелът ще се отчуждава по реда на Закона за държавната собственост. Площите за свободно разполагане на плажни принадлежности вече ще са част от активната плажна ивица. В сега действащия ЗУЧК е вменено задължението не по-малко от 50 на сто от активната плажна квадратура да е за свободно разполагане на плажни принадлежности от посетителите, но не са поставени никакви изисквания за това.   Ще продължава ли да има сергии по плажните улици? Определяме допустимата площ на преместваемите обекти и съоръжения на морските плажове с новите изменения на ЗУЧК. Даваме дефиниция на понятието „допълнителна търговска площ”. Максимално допустимият процент на площ­та на преместваемите обекти и съоръжения ще се определя спрямо активната плажна площ, а не както е досега - спрямо общата на морския плаж. Допуска се ползването на допълнителна търговска квадратура към обектите за бързо хранене, ако тя не заема повече от 2% от активната плажна площ. С тези промени целим да се осигури по-голямо пространство, което да се използва от туристите за плажуване, а не за разполагане на търговски обекти. По този начин се защитава интересът на потребителите. Досега не беше нормативно уредено и ограничено организирането на търговски квадратури към преместваемите обекти за хранене. През последните години се наблюдава прекомерното им разрастване, което намалява реалната площ за плажуване за сметка на осъществяваните търговски дейности.   Как ще се извършва строителството върху плажната територия? То се ограничава в зона „А” по ЗУЧК, т. е. на 100 м от нея. Досегашният ред в този район извън морските плажове се запазва за урбанизираните територии на населените места, с определени строителни граници според подробните устройствени планове. В селищни образувания и територии, предвидени за урбанизиране, ще може да се изграждат само озеленени площи - паркове и градини. В тях ще се допуска строителство на открити обекти за спортни или културни дейности, които общо ще заемат площ, не повече от 10% от територията. В допълнителните разпоредби на законопроекта е дадено подробно определение на „открити обекти“. Въвеждаме по-ясен регламент за преместваемите постройки и съоръжения на територията на морските плажове и на селищните образувания с национално значение. Разрешенията за поставяне се издават от главния архитект, но въз основа на схема, одобрена от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Свързването на преместваемите обекти трябва да бъде само с временни връзки. В зона „А” ще се поставят спирки на масовия градски транспорт, монументално-декоративни елементи, пейки, осветителни тела, информационни табла, съдове за събиране на отпадъци, чешми, фонтани и часовници. В зона „Б” в урегулираните поземлени имоти ще се поставят преместваеми обекти, ако не се надвишават установените в подробния устройствен план показатели. В преходните и заключителните разпоредби е предвиден едногодишен срок за премахване на онези постройки, които не отговарят на изискванията на закона и на одобрените схеми. Създава се възможност ОУП или негови изменения да се възлагат и от кмета на общината, но след съгласуване с министъра на регионалното развитие и благоустройството.  

продължава...

Как ще използвате приходите от концесии и наеми? Постъпленията ще се използват за благоустрояване на прилежащите територии на морските плажове. Въвеждат се текстове за контрола по изпълнение на договорите за наем (досега нямаше такива разпоредби). Ще има и контролни комисии, организирани от сключилия договор за наем. Предлага се 10% от наемната цена да се внасят в бюджета на съответния областен управител. Средствата ще се разходват целево за провеждане на процедури за отдаване под наем на морски плажове, контрол по изпълнение на договорите, поставяне на предупредителни табели и поддържане на неохраняеми плажове. Част от приходите ще продължат да се превеждат по бюджета на съответната община. Парите ще се разходват целево за благоустрояване на прилежащите територии на морските плажове.   Какви ще са наказанията при нарушения? Определя се размер на глобата за физически лица при нарушаване на разпоредбите. Дава се възможност длъжностни лица да издават актове за установяване на нарушения по закона, като и областните управители да издават наказателни постановления. В допълнителните разпоредби се дефинират понятия като „брегова линия”, „пясъчни дюни”, „преместваеми обекти и съоръжения”, „допълнителна търговска площ”, „принадлежности, включени към обекта на концесия”, „геозащитни мерки и дейности”, „водноатракционни услуги”, „открити обекти”. Как ще протича процедурата за отдаване на концесия на плажовете ? Предвиждат се три етапа на процедурата - изготвяне на обосновка на концесията, провеждане на процедура за предоставяне на концесия, сключване на договора. Съкращаваме времето за подготвителните действия. Двумесечен става срокът за провеждане на конкурса от влизане в сила на решението на Министерския съвет за откриване на процедурата за предоставяне на концесията. Общата продължителност на процедурата се свежда до 4-5 месеца. Провежданите досега подготвителни действия и открити процедури по Закона за концесиите са с продължителност от около 10 месеца, като началният срок на концесията е 1 януари на годината, следваща сключването на концесионния договор.   Какви са най-честите нарушения, свързани с незаконно строителство по плажовете? Те са най-вече при изграждане на басейни на територията на морските плажове. Като пример може да се посочат тези, за които органите на ДНСК предприеха действия по премахване от централния плаж на Слънчев бряг. Констатирани са нарушения, свързани с използване на бетон и други строителни материали при изграждане на обекти, разрешени за поставяне като преместваеми.   Кои са основните трудности при осъществяване на концесиите у нас? Предоставянето на концесии е сравнително сложен и отнемащ време процес. Трудностите досега се състояха в сложността и продължителността на процедурите по ЗК. С предлаганите изменения в ЗУЧК тези проблеми трябва да се преодолеят.   Кога предвиждате да бъдат приети промените в ЗУЧК ? Ще влязат ли в сила преди новия летен сезон? Извърши се съгласуване на Закона за изменение и допълнение на ЗУЧК по реда на Устройствения правилник на Министерския съвет и неговата администрация. Той беше приет от кабинета и е внесен в Народното събрание. Надявам се законопроектът да бъде приет своевременно и от парламента.