Устройствените планове и инвестиционните проекти – без протакане и излишни такси
Поредните 27 мерки за намаляване на регулаторната тежест включват съкращаване на сроковете за процедурите и унифициране на плащанията към общинитеНевена Картулева
Намаляването на регулаторната тежест за бизнеса и гражданите беше един от основните ангажименти, записани в програмата на кабинета „Орешарски“. Работата по нея започна през лятото на 2013 г., когато правителството организира срещи с работодателите, синдикатите и неправителствения сектор, на които бяха обсъдени възможностите за облекчаване на бюрократичните процедури за бизнеса и въвеждане на по-ниски административни такси. Сега - шест месеца по-късно, приетите от управляващите мерки са общо 139, но влезлите в сила са 112, защото за прилагането на останалите са необходими законодателни промени. Предложенията бяха подготвени в диалог с местните власти, частния сектор и неправителствените организации, които представиха своите идеи.
Първият пакет от 24 мерки беше приет през август. Той включваше стъпки за въвеждане на комплексно административно обслужване, премахване на таксата за издаване на удостоверение за наличие или липса на задължения към общините. Съответните удостоверения, издавани от НАП, станаха безплатни. Срокът за вписване в Търговския регистър се намали от три дни на 24 часа. През октомври Министерският съвет одобри втория пакет, съдържащ 88 мерки. Те касаеха отпадането на някои лицензионни и регистрационни режими като например представянето на удостоверение за актуално състояние при продажба на земя - частна държавна собственост, на лица, притежаващи собственост върху законно построена сграда върху нея, въведоха се възможности за отложено плащане на ДДС при внос.
Третият пакет с 27 мерки беше приет миналата седмица. Те са насочени към подобряване на инвестиционния и строителния процес. Пълният текст на предложенията беше публикуван в интернет портала за обществени консултации към Министерския съвет www.strategy.bg на 21 януари. 14-дневният срок, в който ще се приемат коментари и корекции по предложенията, изтича на 4 февруари.
Една от мерките предвижда малките фирми с персонал до 9 души да не подготвят годишен график на отпуските. Според Министерството на икономиката и енергетиката, което предлага облекчението, така ще се намали административната и регулаторната тежест за 343 000 микропредприятия, които представляват 92% от общия брой на компаниите у нас. Това ще спести 6 млн. лв. Заложено е и въвеждането на принципа на мълчаливото съгласие. Той ще се приема, когато административният орган не е изпратил до заявителя уведомление за отказ до изтичането на срока за произнасяне.
15 от общо 27-те предложения са свързани с функциите на Министерството на инвестиционното проектиране (МИП), а други шест – с компетенциите на Министерството на регионалното развитие (МРР).
За въвеждането на повечето от мерките са нужни
промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ).
По предложения на областните управители, подкрепени от МИП, ще се уеднакви издаването на разрешение за поставяне на преместваеми обекти, за което досега всяка община приемаше отделна наредба. Двукратно ще бъде съкратен срокът за изработване на устройствени планове - от 30 на 14 дни. Когато проектът за подробен устройствен план е за част от населено място, както и за поземлени имоти, обявлението ще се съобщава на заинтересованите лица. Но в случаите, когато адресът не е известен или лицето не е намерено, съобщението ще се обнародва в Държавен вестник. Така ще се съкрати времето за подготовка и влизане в сила на плановете.
Друга мярка опростява процедурите при
откриване на строителна площадка
(чл. 157, ал. 2, ЗУТ). Сега за строежите от четвърта, пета и шеста категория това може да стане само в присъствието на общински служители по контрол в строителството. Поради тяхната заетост обаче откриването на площадката често необосновано се забавя. В същото време присъствието на общински служител е излишно, защото неговите функции дублират тези на геодезиста и строителя. Затова се предлага откриването на площадка и определянето на строителна линия и ниво да се извършват при влязло в сила разрешение за строеж от лицето, упражняващо надзор на обекта, или от техническия ръководител за строежите от пета категория.
Предлага се и по-лека процедура за промяна на предназначението на сгради и части от тях, ако новата функция не изисква строително-монтажни работи.
Проблем при съгласуването на
инвестиционни проекти
от главния архитект на общината се оказва условието графичните и текстовите документи да се подписват от всички проектанти. Изискват се и подписи на проектантите по другите части и на възложителя върху челните листа и обяснителните записи за съгласуване, което затруднява проектирането. Така одобрението на проекта се превръща в проверка на подписи, а не по същество. Затова областните управители, подкрепени от МИП, предлагат графичните документи за инвестиционния проект и титулната страница на текстовата част да се подписват и подпечатват от проектанта само на съответната част и да се подписват от възложителя.
Министърът на инвестиционното проектиране предлага да се прецизират процедурите по необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда или екологична оценка. Така ще се намали административната и финансовата тежест върху инвеститорите.
Ще бъдат съкратени процедурите за издаване на виза. Сега възложителят пише заявление, издава му се виза за проектиране, обявява се и се чака 14 дни тя да влезе в сила дори и когато няма други заинтересовани лица. В този случай обявлението ще отпада.
Процедурата за възстановяване на одобрени инвестиционни проекти, които са изгубени (чл. 145, ал. 5, ЗУТ), е усложнена, тъй като заснемането подлежи на повторно съгласуване, е записано още в документа с 27-те мерки. Предлага се изгубени одобрени инвестиционни проекти да се възстановяват от собственика със заснемане на извършения строеж и представени документи. С промените одобряването се заменя със заверка и се дава възможност заснемането да служи за основа при последващи инвестиционни инициативи.
С друга мярка ще се унифицира практиката при строежите в режим на търпимост, като се създаде възможност за реконструкции, ремонти и преустройства по тях. Министърът на инвестиционното проектиране предлага за узаконяване на строежи в режим на търпимост да не се плащат глоби, а само такси. Сега поради неправилно тълкуване на закона в някои общини се е наложила практиката да се изискват и финансови санкции.
Ще бъдат уеднаквени таксите за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти и за издаване на разрешение за строеж. Това ще стане с наредба на министъра на инвестиционното проектиране.
Мярка, предложена от МИП, касае дългата и усложнена процедура за съгласуване по
Закона за културното наследство.
В нея е записано, че съгласуването е излишно за някои обекти. Липсва и срок за него, което води до непредсказуемо удължаване на процедурата, допълват от ведомството. Решението, което МИП дава, е идейният инвестиционен проект да се съгласува с Министерството на културата само в случай че строителството засяга недвижими културни ценности, както и за строежи, попадащи в техните граници или охранителни зони, като това става за максимум 30 дни. Предлага се и поддържането на публичен регистър за недвижимите културни ценности, достъпен на електронната страница на МК.
Мерките, чието прилагане зависи от
Министерството на регионалното развитие,
са за намаляване на срока и таксата за издаване на удостоверение за наличие или липса на акт за държавна собственост и намаляване на срока за издаване на удостоверение, че имотът е отписан от актовите книги на имотите – държавна собственост. Хасковската търговско-промишлена палата и Икономическият и социален съвет предлагат да се конкретизират условията, при които общините могат да въвеждат и администрират регулаторни режими. Областният управител на Пловдив и община Раковски предлагат да не се изисква предоставяне на удостоверение за наследници, когато декларацията се подава в общината по постоянния адрес на наследодателя.