Паоло Пининфарина готов да проектира за София

Най-младият представител на легендарната дизайнерска династия разказа пред родната публика за последната си хиперкола

Прочетена: 83

Елица Илчева

„За мен е повече от ясно, че за добрия дизайн няма граници. Това, към което винаги се стремя, е ефектът „Уаууу“. Ако хората реагират с изумление, когато видят нещо, което не са очаквали, и то е елегантно, чисто и харизматично, значи сме си свършили работата.“ Това каза пред публика в „София Тех Парк” най-младият представител на известната дизайнерска династия Pininfarina – инж. Паоло Пининфарина. Той поема компанията през 2008 г.

Паоло дойде у нас за третото издание на Деня на италианския дизайн по света, организиран от „Конфиндустрия България“ и „Аутомотив Клъстер България“. При това той пристигна в страната ни скоро след най-авторитетното автомобилно изложение в Женева, където неговият последен
хиперавтомобил Battista събра всички овации.

Италианецът постигна ефекта „Уаууу“ и в София с лекцията си Automotive Design – Pininfarina Design: Tradition and Innovation. Той изрази и желание да построи сграда, при това не каква да е, а иновационен център, който да обедини индустрията и технологиите.

Въпреки че името Pininfarina се свързва предимно с автомобилите, марката прави дизайна на всякакви продукти – химикалки, битови електроуреди, мебели, яхти, самолети и сгради.

Аеродинамика във всяко здание

Студиото разработва архитектурни проекти от 2011 г. и това, което ги отличава е… аеродинамиката. „Пренесохме аеродинамиката от колите, самолетите и яхтите в сградите и вярваме, че това ги прави елегантни, хармонични и чисти като форми“, обясни той визията на Pininfarina за строителството.

В този сегмент от дейността на бранда работят 19 архитекти, при това далеч не само в Италия, а също в САЩ, Китай, Япония, Варшава, Турция, Сингапур и други страни. Това, с което са различни творенията им, е съчетанието на големите височини с изваяните форми, в които правите ръбове не са на почит. Първата завършена кула по проект на Pininfarina е в Сао Пауло, Бразилия, а последната – в Лимасол, Кипър. За момента българският проект е само идея и желание, но не е невъзможно той да стане реалност, след като при откриването на конференцията главният архитект на София Здравко Здравко покани италианските си колеги да се включат в конкурса за определяне на облика на зоната около площад „Света Неделя“.

Battista – сбъднатата мечта

За близо 90 години италианското ателие е сътворило визията на над 600 коли, сред които модели на „Ферари“, „Мазерати“, БМВ, „Алфа Ромео“, „Пежо“ и други. Пининфарина призна пред българската публика, че никога не е летял в облаците от щастие така, както носен от успеха на своята хиперкола. Според повечето критици в това определение за автомобила няма и най-малко преувеличение, а Паоло говори за него като за собствена сбъдната мечта. Защото електрическата кола е първата не само проектирана, но и изпълнена изцяло от дизайнерската му компания, като освен това в нея са внедрени компоненти от най-добрите фирми от цял свят. Но истинското послание далеч надхвърля развиваната от нея скорост от 400 км/ч с нейните 1900 конски сили и преход с един заряд от 450 километра.

Pininfarina Battista е напълно електрически, с аеродинамичен италиански дизайн, като в него има изключително много иновативни технологии. Battista има шаси от монокок и от въглеродни влакна и корпус от карбонови панели на каросерията с алуминиева конструкция отпред и отзад. Разпределението на теглото на Т-образната 120 kWh акумулаторна батерия е конфигурирано така, че да оптимизира динамичния потенциал с четири двигателя, които независимо разпределят въртящия момент и мощността на всяко колело, като осигуряват всички предимства на модерното векторно управление. Охладителните вериги и системи са базирани около пет радиатора. Активното задно крило има функция и на въздушна спирачка. Спирачната мощност е около два пъти по-голяма от тази на автомобил от Формула 1.

Battista е хиперколата на бъдещето, вдъхновена от легендарното минало.

Плановете са да бъдат произведени само 150 бройки,

които ще се разпределят поравно между Европа, Северна Америка и Азия. Паоло Пининфарина обясни, че две еднакви коли всъщност няма да има, като шофьорската седалка на всяка ще се оформи според височината, теглото и фигурата на клиента.

„Направих своеобразно затваряне на кръга. През 1907 г. дядо ми, едва 13-годишен, тапицира седалките на състезателните коли на „Ланчия“ по мярка за всеки пилот. Сега и ние в основаната от него фирма ще създаваме седалки по мярка“, коментира Пининфарина. „За нас проектирането на нещо красиво е ключово. Ние сме дизайнери, ние сме италианци. Не можем да правим компромис с красотата и съвършенството. Затова и извисихме дизайна до нови граници. Създадохме различна аеродинамика. Можехме да изследваме и експериментираме“, добави той.

За бъдещето на автомобилната индустрия и вдъхновението

В лекцията си Паоло Пининфарина обяви, че вижда бъдеще в електрическите споделени и автономни коли, но не и в летящите автомобили. Дизайнерът подчерта, че автономността изисква много работа и изграждане на нова пътна инфраструктура. „Не бих инвестирал в летящ автомобил. За да го направиш, трябва да се справиш с всички усложнения, които има при направата и на самолет, и на кола. Стои и проблемът с организирането на този трафик във въздуха“, каза той и за сетен път подчерта, че вижда огромни възможности за дизайнерите, които са отдадени на иновациите.

На въпрос, откъде черпят вдъхновение дизайнерите на компанията, които са 150 в трите клона в Италия, САЩ и Китай, генералният им директор посочи, че най-често това е природата – животни, пейзажи, създадени форми от вятъра и дори ерозията. Той обаче разказа и за „заразяването с вътрешни идеи“. „Ти например работиш по автомобил. До теб е колега, който прави яхта. Виждаш нещо, което ти харесва, и го използваш. Разбира се, водеща е функцията на създавания компонент“, обясни Паоло.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 27.03.2019. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


%d блогъра харесват това: