Фердинанд Порше, или как се създават легендите

Прочетена: 260

Людмил Митакев

Фердинанд Порше, създателят не само на едноименната марка, но и на цяла поредица легенди в автомобилостроенето, е трябвало да стане тенекеджия. Един от най-видните  конструктори на XX в. е роден през 1875 г. в чешкото Вратиславице над Нисоу в семейството на Антон Порше, който упражнявал този занаят.

Талантът му блеснал във Виена. Там, заедно с майстора на каляски за императорския двор Лудвиг Лохнер, създал първия си състезателен автомобил, представен на автосалона в Париж. Негово дело е и автомобил с комбиниран бензинов и електродвигател, с който за пръв път в историята става възможно да се надхвърли скоростта от 80 км/ч. Още през 1906 г. е избран за директор на виенския филиал на „Даймлер”. За разработка на военна техника през Първата световна война Порше е удостоен с титлата професор на Виенския технически университет, без да има висше образование. Награден е от император Франц Йосиф  с „Кръст за заслуги”.

Като технически директор и член на борда на „Даймлер“ Фердинанд Порше създава легандарните модели SS и SSK. В съвместна работа с „Ауто-Унион” конструира и шедьоврите „Сребърна стрела“ с първоначалното име „П-вагон“, които се оказват изключително успешни.

На 6 март 1931 г. в Щутгарт започва дейността си конструкторското бюро „Порше“. Скоро след това били построени три автомобила марка „Фолксауто”, които стават прототип на легендарния „Фолксваген Бръмбар“, у нас известен повече като „Костенурка”. В различни модификации марката продължава да се произвежда в Европа до 1990 г., като само тук са продадени общо около шест млн. коли. Наред с това производството се разраства и в Бразилия, САЩ, Белгия, Мексико, ЮАР и Нигерия. Историците и биографите на Порше са единодушни – ако той бе създал само този автомобил, и тогава името му щеше да бъде на почетно място в историята на автомобилната индустрия.

По време на Втората световна война той създава военни всъдеходи и амфибии, тежкия танк „Кралски тигър”, самоходното оръдие „Фердинанд” и 190-тонен свръхтежък танк.

След войната през 1950 г. възстановява работата си в Германия, като за седалище на фирмата бил избран Зюфенхаузен в района на Щутгарт. За съжаление Фердинанд Порше не се радва дълго на завръщането си. Умира на 30 януари 1951 година от инсулт.

Най-интересното е, че самата марка „Порше” е създадена три години преди смъртта на талантливия автоконструктор. През 1948 г. излиза първата спортна кола с това име, базирана на частите на „Фолксваген 356”. Това е двуместен открит автомобил, изработен от лек метал. Веднага Porsche 356 отбелязва първия международен успех в автомобилно състезание, печелейки „Льо Ман” в категория 1100 куб. см.

Година по-късно в Торино, Италия, е представен нов модел „Порше 360” с 12-цилиндров двигател, с компресор с обем 1493 куб. см и мощност 385 конски сили. Максималната скорост на този модел е била 330 км/ч. Следват нови варианти и нови победи, докато през 1961 г. във фирмата тайно започва работа по изработването на ново порше с шестцилиндров двигател. Каросерията е проектирана от сина Фердинанд Александър Порше. Две години след това автомобилът печели награди на Международния автомобилен салон във Франкфурт. На същото изложение по-късно са представени новите модели Porsche 914-4 и Porsche 914-6, а компанията за втори път печели Световния шампионат за нови коли и втора поредна година Porsche 911 печели рали „Монте Карло”. Само една година след това вариантът с номер 917 печели всички световни рали надпревари.

1974 е годината, в която се слага началото на нова страница в историята на „Порше” с представянето на първото Porsche 911 Turbo. След две десетилетия се появява негов вариант с битурбо двигател. Този автомобил става първата кола в света с най-ниска емисия вредни газове.

Последното творение на немския автомобилен производител е шедьовърът Porsche 918 Spyder.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 22.07.2013. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

2 коментара по Фердинанд Порше, или как се създават легендите

  1. Pingback: Фердинанд Порше – един от най-талантливите автомобилни инженери на 20 век (1875-1951) | БЛОГЪТ НА ДОНА НЕДЯЛКОВА

  2. Pingback: Фердинанд Порше – един от най-талантливите автомобилни инженери на 20 век (1875-1951) | БЛОГЪТ НА ДОНА НЕДЯЛКОВА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.