Договори на FIDIC за услуги. Бяла книга
Д-р инж. Адриана Спасова, зам.-председател на Комитета по договорите на FIDIC и член на УС на Българското общество по строително право:
Уважаеми читатели,
След въведението в историята на FIDIC и най-разпространените типови договори през юли августовската порция фокусира Вашето внимание върху навременната и добра подготовка на проекта, която е ключ към успеха. Обърнахме внимание колко е важно още от инициирането на проекта възложителят да работи с опитни правни и технически консултанти. В септемврийската порция FIDIC ще Ви запознаем с типовите договори на FIDIC за услуги, като се надяваме още през 2025 г. Бялата книга да се наложи у нас като стандарт за възлагане на предпроектни проучвания, управление на проекта, проектиране, строителен надзор и други консултантски услуги в строителството.
И не забравяйте, че очакваме обратна връзка: ще се радваме да пишете до редакцията за конкретни теми или казуси, които искате да се изяснят, както и да споделите примери за добро управление на проекти или злоупотреби с договорните условия на FIDIC.
Комплект договори на FIDIC за услуги
Най-актуалният комплект на FIDIC за услуги е издаден през 2017 г. и съдържа:
- Типово споразумение за услуги клиент - консултант (Бяла книга): Client/Consultant Model Services Agreement;
- Споразумение за подизпълнител на консултант: Sub-Consultancy Agreement;
- Споразумение за обединение (консорциум): Model Joint Venture (Consortium) Agreement.
Бялата книга е универсалният договор за услуги, свързани със строителството, който може да се използва за проектиране, консултантски услуги по Закона за устройство на територията (ЗУТ), управление на проекта, инженер/представител на възложителя за договори на FIDIC, подготовка на проекта, техническа помощ, инвеститорски контрол, прединвестиционни проучвания и други. Страните по договора се наричат клиент (това е възложителят по договорите за строителство) и консултант. Не трябва да забравяме, че международният термин инженер-консултант включва проектанти (включително архитекти) и изпълнители на други услуги като супервизия. В България също има консултантски фирми, които се занимават и с проектиране и са регистрирани за консултантски услуги по ЗУТ.
Новото пето издание на Бялата книга от 2017 г. е използвано у нас от Федералната строителна агенция за назначаване на представител на възложителя на обект „Немско посолство в София“ (договорът за строителство е Сребърната книга на FIDIC 1999 г.). По-стари издания на Бялата книга са използвани за множество договори за услуги от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД за летищата във Варна и Бургас.
През 2024 г. Българското общество по строително право (БОСП) подписа договор с Камарата на строителите в България (КСБ) за превод на Бялата книга на FIDIC, пето издание 2017 г., и подготовка на Специфични условия, хармонизирани с българското законодателство.
Консултантът, който има договор по Бялата книга на FIDIC, може да наеме подизпълнител (например експерт по FIDIC), като използва Споразумението за подизпълнител от комплекта на FIDIC.
Често консултантите се обединяват за участие в търг, за да могат да покрият критериите или различни региони в страната. Фирмите могат да използват Споразумение за обединение (консорциум) на FIDIC.
Понякога консултантите искат да наемат свой представител в друг град или друга държава. За тази цел може да се използва Пурпурната книга на FIDIC Типово споразумение за представител, издание 2013 г.
Структура на Бялата книга
Бялата книга на FIDIC, издадена през 2017 г., съдържа:
- Авторски права, благодарности, предговор;
- Форма на споразумение;
- Специфични условия:
Част A – Данни с позовавания на клаузи от Общите условия;
Част B – Допълнителни или изменени клаузи;
- Приложения към споразумението (включват инструкции за подготовката им):
Приложение 1 [Обхват на услугите] (техническо задание/спецификация);
Приложение 2 [Персонал, оборудване, удобства и услуги от други лица, предоставени от клиента];
Приложение 3 [Възнаграждение и плащане];
Приложение 4 [Програма];
Приложение 5 [Правила за аджудикация];
- Общи условия на типовото споразумение за услуги клиент - консултант.
Тази подредба може да се стори странна на ползвателите на книгите на FIDIC за строителство. Там сме свикнали да виждаме първо Общите условия, после Ръководството за подготовка на Специфични условия и накрая формите, а тук подредбата е в обратен ред. Другата разлика в структурата е, че в Бялата книга има пет важни приложения. Инструкциите за попълването им са преди Общите условия. Първото от тях включва обхвата на услугите и изпълнява ролята на техническо задание, което изяснява предмета на услугите и конкретните задължения на консултанта.
Споразумението включва приоритет на договорните документи. Както е обичайно, самото споразумение има най-висок приоритет при тълкуването на договора. Специфичните условия изменят и допълват Общите условия, затова са с по-висок приоритет от тях. Приложенията са с по-нисък приоритет от Общите условия.
Основни характеристики на Общите условия на Бялата книга
Основните характеристики на Бялата книга са следните:
- Договорът е в сила от ефективната дата – датата на последния подпис.
- Консултантът изпълнява услугите, описани подробно в Приложение 1, от датата на започване и трябва да ги изпълни в рамките на времето за завършване.
- Консултантът изпълнява услугите в съответствие с програмата, която трябва да представи в 14-дневен срок от датата на започване. Програмата трябва да отговаря на изискванията от едноименното договорно Приложение 4.
- Разписана е процедура за удължаване на времето за завършване.
- Стандартът на изпълнение е разумни умения, грижа и старание, като се отчитат функцията и целта на услугите. Това е в синхрон с българското законодателство: грижата на добрия търговец съгласно чл. 302 от Търговския закон изисква от длъжника да положи грижа, по-голяма от обичайната и от грижата на добрия стопанин (чл. 63, ал. 2 ЗЗД), предвид обстоятелството, че изпълнението на поетото задължение представлява осъществяване на дейност по занятие. Съгласно чл. 261 от ЗЗД изпълнителят е длъжен да изпълни работата така, че тя да бъде годна за обикновеното или предвиденото в договора предназначение.
- Клиентът има задължения относно предоставянето на информация на консултанта, който е длъжен да я прегледа и незабавно да уведоми, ако установи неблагоприятни факти.
- Клиентът може да се ангажира да предостави услуги, персонал или стоки, ако са изброени в Приложение 2.
- Услугите може да подлежат на промени, като се следва определена процедура.
- Непреодолима сила може да освободи страните от изпълнение на задълженията им.
- Подклауза 3.9 [Администриране на строителството] осигурява лесно съвместяване с договорите за строителство, като Червена, Жълта, Сребърна книга, когато услугите са за управление на проекта, инженер или представител на възложителя.
- Клиентът плаща на консултанта по начина, уговорен в Приложение 3.
- Фактурираното плащане е дължимо, освен ако клиентът не уведоми консултанта в 7-дневен срок, че оспорва сумата.
- Ако плащането не е получено в уговорения срок, консултантът има право да спре изпълнението на услугите. Ако неизпълнението продължава, може да прекрати договора.
- Клиентът може да спре изпълнението и да прекрати договора по желание, както и да прекрати договора при неизпълнение от консултанта.
- Отговорността на едната страна към другата е ограничена до разумно предвидимите загуби, причинени от неизпълнение. Отговорността е ограничена също така по размер и във времето.
- Консултантът трябва да поддържа застраховка професионална отговорност, застраховка гражданска отговорност, плюс задължителните застраховки според приложимото законодателство.
- Споровете първо се отнасят до старши представители на страните в опит за постигане на приятелско споразумение. Ако опитът е неуспешен, следва аджудикация, а последната стъпка за разрешаване на спорове е арбитраж.
Обхват на услугите
Обхватът на услугите се дефинира подробно в Приложение 1. Указанията за съставянето му, включени в Бялата книга, препоръчват то да бъде максимално изчерпателно и да включва описание на дейности, които са изключени от обхвата, ако това може да допринесе за по-голяма яснота. Приложение 1 трябва да включва:
Описание на функцията и целта на услугите, които да са така описани, че да могат да се отчитат и проверяват;
Специфициране на информация, на която консултантът може да разчита при изпълнението на услугите, която не може да бъде проверена от консултанта, например инженерно-геоложки и хидроложки проучвания;
Описание на изисквания за администриране на договор за строителство (например Червена книга), когато е приложимо;
Описание на отговорностите за управление на интерфейси между услугите по споразумението и други услуги, когато е приложимо, ако не е отговорност на клиента.
Приложение 1 съветва при подготовката на това техническо задание да се използва публикацията на FIDIC за специфициране на услуги: FIDIC Definition of Services Guidelines. Infrastructure Construction/Civil Works (2016), свободно достъпна на https://fidic.org/sites/default/files/_DOS_guide_civil_works_1.pdf. Тя включва указания за обхвата на услугите при различните фази на възлагане за традиционна тръжна стратегия проектиране – търг – строителство. Приложение А на документа съдържа кратко ръководство за клиенти и техните консултанти, приложимо за всички видове проекти.
Удължаване на времето за завършване
Консултантът има право на удължаване на времето за завършване, съгласно подклауза 4.4, при следните обстоятелства:
- a) Промяна на услугите;
- b) Всяка забава, препятствие или пречка, причинени от или за които отговаря клиентът или другите консултанти на клиента, строители, или други трети страни;
- c) Непреодолима сила; или
- d) Друго събитие или обстоятелство, даващо право на удължаване на времето за завършване по споразумението (например законодателни промени, предизвикващи забава, съгласно подклауза 1.5.2, временно спиране изпълнението на услугите, съгласно подклауза 6.3.3).
Всяко удължаване на времето за завършване трябва да отчита ограниченията на програмата.
Извънредни разходи
Подклауза 1.1.12 определя извънредните разходи като „разходи, които не се компенсират по друг начин по Споразумението, възникнали от необходима работа, разходи, или забава, които са допълнителни за Услугите (или Промените) и които е необходимо и неизбежно да бъдат направени по Споразумението.“ Консултантът трябва да уведоми клиента за възникването им при първа възможност. Съгласно подклауза 7.1, клиентът е длъжен да плаща извънредни разходи на консултанта за:
- a) допълнителното време, изразходвано от персонала на консултанта за изпълнението на услугите по ставките, уговорени в Приложение 3. Ако тези ставки не са приложими, страните трябва да договорят нови ставки. Ако не могат да ги договорят до 14 дни, ще се ползват разумни ставки;
- b) други разходи, разумно направени от консултанта.
Извънредни разходи могат да възникнат например при промени в законодателството.
Когато възникне обстоятелство, даващо право на удължаване на времето за завършване съгласно подклауза 4.4, и забавата предизвика извънредни разходи, уговореното възнаграждение на консултанта трябва да бъде актуализирано с включването на необходимата компенсация.
Правото на компенсиране на извънредни разходи може да възникне и при спиране на дейностите (или част от тях) и рестартирането им.
Извънредни разходи може да станат дължими и при прекратяване:
по желание на клиента,
при Непреодолима сила, или
по вина на клиента.
Бялата книга най-после ще осигури справедливи условия за заплащане на услугите. При преобладаващите договори в България се плаща твърда цена за консултантски услуги по ЗУТ, зависещи от качеството на проектната документация или темпа на изпълнение и качеството на строителството. Понякога се налага да се правят 10-13 прегледа на някои проектни части поради отрицателна оценка за съответствие в резултат на непълнота, несъгласуваност между проектните части и грешки. Клиентът твърди, че няма изменение на услугите, което е факт. В тези случаи обаче консултантът изразходва пъти повече ресурс, отколкото е заложил в офертата си. В офертата може да е заложен резерв за два, най-много три прегледа на проектната документация. Допълнителният ресурс, необходим за достигане на положителна оценка за съответствие, трябва да се компенсира като извънредни разходи. Право на клиента е да санкционира другия консултант по договора за проектиране, като претендира вреди в резултат на неизпълнение на задължението подготвеният проект да отговаря на изискванията на нормативната база. Аналогичен е случаят с многократни инспекции на СМР, които не завършват с акт за приемане, поради несъответствие с одобрените проекти, незавършеност или лошо качество. Забавата на строителя и лошото качество причиняват извънредни разходи, които трябва да бъдат компенсирани на строителния надзор. Договорите за строителство на FIDIC имат основания за искове на възложителя за компенсация на подобни допълнителни разходи при отхвърляне на некачествени работи и строителни продукти (например подклауза 7.5 на Червена/ Жълта книга).
Извънредни разходи възникват и при сложните процедури по съгласуване на присъединяване, пресичания и преминавания на инфраструктура. Услугите за големи инфраструктурни проекти, планирани за 2 години, може да се проточат 10 години, като за постигане на одобряване на проектите проектантите или консултантите по техническа помощ, които отговарят за управлението на разрешителните и съгласувателни процедури, имат значителни допълнителни разходи. Неизбежно е да се изразходва допълнителен ресурс, без да има изменение на предмета на услугите.
Промени на услугите
Бялата книга съдържа процедура за промени, както добре познатите Червена и Жълта книга. Подклауза 1.1.25 дефинира „промяна“ като промяна на услугите, инструктирана или одобрена като промяна съгласно подклауза 5.1. Промяната не трябва да променя съществено обема и предмета на услугите. Промяната може да включва:
изменение обхвата на услугите, съгласно Приложение 1, или ангажиментите на клиента по Приложение 2;
отпадане необходимостта за изпълнение на част от услугите;
промяна на договорената последователност, методи или срокове;
промени, изисквани съгласно разпоредби на споразумението;
предложение на консултанта, прието от клиента.
Процедурата за промени може да стартира по три начина, както е показано на фигура 1:
- Клиентът уведомява за промяна по подклауза 5.1.1:
- Клиентът издава уведомление за промяна;
- Консултантът има право веднага да възрази с уведомление по подклауза 5.1.4, ако не притежава необходимите ресурси или счита, че промяната ще измени съществено обема и вида на услугите;
- Ако консултантът не издаде такова уведомление, страните трябва да постигнат съгласие за въздействието на промяната върху цената, програмата, времето за завършване и другите части на услугите.
- Клиентът иска оферта за промяна:
- Клиентът иска предложение, преди да инструктира промяната;
- Консултантът представя предложение за въздействието на промяната;
- Клиентът може да приеме предложението и да издаде уведомление за промяна.
- Консултантът уведомява за промяна:
- Консултантът дава уведомление по подклауза 5.1.3 при първа възможност, когато счита, че инструкция от клиента или друго обстоятелство представлява промяна, като представя подробности за въздействието;
- До 14 дни клиентът трябва да се съгласи или да отмени инструкцията или да обясни защо счита, че това не е промяна;
- Консултантът е длъжен да съблюдава инструкцията, освен ако в 7-дневен срок не придвижи възражението си по съответната процедура за разрешаване на спорове.
Ценообразуване
Договорите за услуги се плащат по един от следните начини:
Неразбита цена, когато са дефинирани крайните резултати и консултантът определя как да се организира, за да ги постигне, например проектиране и подготовка на тръжна документация за 50 km водопровод;
Договор с отчитане на изразходваното време при договорени ставки, когато обемът на услугите зависи от външни фактори или други участници в строителството, например подготовка на проекта и координация на проучвателни дейности, включваща съгласувателни процедури; супервизия, включваща строителен надзор по ЗУТ и инженер по FIDIC, където вложеният ресурс зависи от темпа на строителство и качеството на СМР.
Приложение 3 определя начина на плащане. Съгласно указанията на Бялата книга, то трябва да включва:
Договореното възнаграждение като неразбита сума или ставки, или комбинация от тях;
Условия за плащане, проценти или график на плащане;
Ставки или цени, които да се прилагат за плащане на промени или извънредни разходи;
Срок за плащане, ако е различен от 28 дни;
Процедура за фактуриране и плащане;
Изменение на цените за компенсиране на инфлацията;
Валути за плащане;
Лихва за забавено плащане;
ДДС;
Допустими разходи.
Следващия месец очаквайте в „Месечна порция FIDIC“: Избор на договор за строителство.