Красно село – зеленият район под Витоша
Георги Сотиров По тези места под Витоша са живели хора от дълбока древност. Тук са се заселвали племена от тракийски и славянски произход. Бродили са хуни, авари, татари, печенеги, маджари и др. От 889 г. българите нарекли оформилото се вече селище Средец. Старите майстори изградили Боянската крепост, укрепили твърдините Средец, Урвич и Перник. Тук са и големите исторически паметници в подножието на северните склонове на Витоша – Боянската църква и Драгалевският манастир. Това е далечната история на тази територия, която и днес свято пази своите архитектурно-строителни паметници. До 1901 г. транспортната връзка на София с Княжево, както и на живущите в близост до княжевското шосе, е бил конският трамвай. Първата електрическа машина по тази линия е пусната за движение на 1.01.1901 г. През 1905 г. еднолинейната трамвайна линия в София е била дълга 18 км. Тя започвала от пл. „Св. Неделя“ и минавала по улиците „Витоша“ и „Алабин“ в посока кв. „Княжево“. Поетът Иван Вазов става кръстник на селището. Помолили го чрез нарочна делегация: „По вашия въпрос не съм мислил – казал той на делегацията. – Но когато с трамвай съм ходил към Княжево и съм гледал никнещите тук-таме из просторното поле къщички, аз съм си представлявал, че не след много тук ще се появи едно красиво селище. Нека името му бъде Красно село.“ За днешния ден на големия столичен район четете в интервюто с кмета Христо Апостолов. Кметът Христо Апостолов: 15 етажни собствености са подали документи по националната програма за енергийна ефективност Г-н Апостолов, малко хора знаят, че името Красно село е дадено от патриарха на българската литература Иван Вазов. Това е интересен факт от столичната история. Вазов нарича тогавашното село под Витоша, съставено от около 500 малки къщи, „красно селище”. Колко души живеят днес в този район, чиято визия в значителна степен се свързва и с телевизионната кула на Копитото? Да, популяризирахме този интересен факт сред хората и миналата година по време на традиционния празник на района. „Красно” идва от красиво. Това е третият по големина район в столицата според броя на населението. Имащите право на глас пълнолетни граждани са около 85 хил., но с децата и регистрираните в други населени места приближаваме или малко надхвърляме 100 хил. души. И определено желанието на хората от страната да живеят в прекрасните южни части на София, респективно в „Красно село”, непрекъснато нараства. За това спомага и постоянното развитие на инфраструктурата. Районът е известен с относително по-големия си брой млади по възраст жители и деца, както и с по-високия процент на хора с висше и средно образование. Булевардите „Македония“, „Тотлебен“ и „Цар Борис III“ са основна транспортна ос от центъра на града в южна и югозападна посока. Северно от нея са разположени жилищните комплекси „Лагера“ и „Славия“, а южно - кв. „Кривата река“ и жилищните комплекси „Хиподрума“, „Белите брези“, „Красно село“, „Борово“ и „Бъкстон“. Напредва изграждането на третия лъч на метрото, който преминава през нашата територия. По един или друг начин той също ще спомогне населението ни да се увеличава. Не казвам, че нямаме проблеми в инфраструктурно отношение. Все пак това е един от най-старите жилищни райони на столицата и голямата част от подземните и пътните връзки са изграждани преди 40 и повече години. Какво предвижда по отношение на строителството планът за развитие на района, с който спечелихте местните избори? Любопитното е, че на кметските избори се състезаваха 21 кандидати. До балотаж стигнахме с предишния кмет г-н Църноречки. С него имахме сблъсък през 2007 г., когато загубих с 300 гласа, а на последните избори го победих с 500. Признавам, че работата на районните кметове е трудна, защото не разполагат със собствени бюджети. Те са второстепенен разпоредител. Хората очакват много от нас, а ние не можем напълно да отговорим на изискванията им заради посочената причина. За основните аспекти от програмата ми сигурно ще стане дума по-нататък, но е факт, че жителите на района я приеха като по-добрата. В един мандат обаче не е възможно да бъде направено всичко, което е заложено. Много от мерките, особено в строителството, се извършват с определен хоризонт от 2-3-4 години напред. Това е и времето за подготовката, участието в програми, обжалвания, финансиране, избор на изпълнители, същинската работа и т.н. За населението е ясно, че намеренията стават видими най-често в началото на втория мандат. Тук са концентрирани и важни държавни институции – министерства, агенции, болници. Да, основното е УМБАЛСМ „Пирогов” като най-търсеното здравно заведение, с авторитет и с доказани специалисти. При нас е и IV Градска болница и Клиниката по ревматология, Медицинският институт на МВР, Министерството на земеделието и храните, с една култова за големия град в архитектурно-строително отношение сграда, НАП и други държавни структури. С всички тях поддържаме отлични служебни отношения, при нужда си сътрудничим, и прочие. Основна столична транспортна ос от пл. „Македония” през бул. „Тотлебен” и после по „Цар Борис III” пресича района, за да изведе автомобилното движение от София към Южна и Югозападна България. Какво предвиждате в областта на пътната инфраструктура? Предстои цялостна реконструкция на трасето на трамвай №5, която трябва да започне още тази година. Началото ще бъде от пл. „Македония“ и ще завърши при ухото в кв. „Княжево“. Работата ще върви поетапно - както се строи и метрото. Столичани сигурно са наясно, че подходът на строителите при изграждането на метрото е пряко свързан с движението в столицата. И затова на няколко места по открит способ се изграждат спирките с минимално разместване на трасетата на градския транспорт. След като грубата работа завърши, движението отгоре ще се възстанови, а къртицата ще тръгне отдолу - от ул. „Житница”. Това в най-общи линии е схемата - минимално да се натоварва движението на колите на масовия транспорт, а и на гражданите, разбира се. До началото на юни ще бъде открито локалното платно от пробива под княжевското шосе към бул. „Гоце Делчев“. Догодина ще бъде пуснато и самото автомобилно преминаване под бул. „Цар Борис III” и с това столицата ще има още едно от най-натоварените си кръстовища на две нива. Очаква се и третият лъч на метрото. Най-новото при изграждането на метрото на наша територия е, че тези дни през метростанция „Красно село“, току до сградата на районната администрация, преминава тунелопробивната машина в посока кръстовището на булевардите „България“ и „Ив. Евст. Гешов“, където също има спирка. Тази година ще разширим и бул. „Тодор Каблешков“ от бул. „Овча купел“ до бул. „Бр. Бъкстон“. Процедурите по отчуждаванията на терените са приключили и се очаква строителството да започне. Столичани и гостите на София трябва да знаят, че във връзка с Българското председателство на Съвета на ЕС предстои бул. „България“ да бъде изцяло преасфалтиран според програмата на Столичната община. В последно време в района се забелязва изграждане на нови паркоместа. Да, т.нар. джобове на местата, където гражданите безразборно паркираха колите си – или върху тротоарите, или върху загубилите предназначението си краища на площи. Целта ни е в две направления – да създадем възможност на майките с количките и възрастните да преминават безпроблемно по новооформените асфалтирани пътеки, и от друга страна – да направим паркоместа, които да не са в конфликт нито с хората, нито помежду си. Тоест създаваме необходимата улична регулация. Това не е правено с десетилетия в стария квартал и е един от моите приоритети за тази година. Тук е разположено знаково за столичани място – културният дом „Красно село“ и красивият парк около него. Как се грижите за неговото поддържане? В момента ремонтираме тази култова не само за района, а и за цяла София сграда. Има много трудности, които се появиха впоследствие. Например оказа се, че конструкцията навремето не е била съобразена със сеизмичните изисквания. При отстраняването на фасадните плоскости стана ясно, че сградата е зидана доста немарливо, с некачествени тухли, и затова сега строителите извършват сериозно укрепване. Визията в предната й част вече е съвсем различна. Неразривно свързани с Общинския културен институт „Красно село“ са Международният конкурс по композиция „София”, прочутите с високия си професионализъм състави като „Софийски солисти”, Квартет „Димов”, хор „Св. София”, Театър „Сириус” и др. Районът е зелен, подчертавам това. В парка около културния дом, а и не само там, обаче озеленителите имат доста работа. Много от дърветата са стари, някои са в края на жизнения си цикъл и в този смисъл са опасни за хората. Налага се кастрене, премахване и т.н., като за целта се провежда съответната обществена поръчка от Столичната община. В нашия изключително гъсто населен район специално внимание се отделя на зелените площи в междублоковите пространства и градинките, които са 123 на брой. Тук, впрочем, е открита и първата велоалея в столицата. Как са решени проблемите с чистотата и извозването на сметта? Как се справяте със замърсяването на въздуха през зимата предвид немалкото еднофамилни къщи, които се отопляват на въглища? Темата постоянно е в дневния ред на администрацията. Но фирмата, която има ангажименти в това отношение, според мен работи добре. А зимата какво да се прави? Хората не могат да стоят на студено, но все повече къщи преминават на алтернативно гориво и това е добре. В новопостроените еднофамилни сгради няма такъв проблем. По отношение на зимното почистване тази година успяхме да влезем с техниката и в по-малките улици, особено в стръмните терени. Разбира се, после там се отвориха дупки в асфалта и отново започнахме кърпежи. Имаме отсечки, по които строители не са стъпвали 30-40 години. Привърженик съм на подхода с цялостно възстановяване на уличните платна, но това е скъпа инвестиция. Пътната мрежа в район „Красно село“ е много голяма, а като добавим и подземните комуникации, които са правени също през миналия век, можете да си представите какви отговорности има един районен кмет само в това отношение. Частичните аварийни разкопавания и възстановявания са палиативни мерки, но за толкова стигат парите на голямата община. От друга страна - голямото жилищно строителство налага включване на новите сгради към комуникациите - ВиК, електроинсталации, газопровод, други мрежи. Всичко това отново и отново налага къртене, копаене и възстановяване. Но такъв е животът в столицата – бърз и динамичен. Добре са развити терените за високо спортно майсторство. Разполагате със стадион „Славия“, Конната база. Планирате ли изграждане на още обекти? В спортно направление администрацията ни се стреми да бъде в синхрон с директорите на детските градини и училищата, като съвместно организираме доста инициативи. Контактите ни с Обединен спортен клуб „Славия“ са повече от добри. Само ще напомня, че още през 1958 г. в кв. „Овча купел“ започва строежът на комплекса, който и до днес е един от най-богатите на съоръжения в България. Успехите на неговите спортисти са неоспоримо доказателство. Затова историците казват, че да си част от „Славия“ е начин на живот, а не просто членство в спортна организация. Винаги сме откликвали на идеи по един или друг повод. Като спортен човек не мога да не изразя съжаление, че спортуването отдавна не е държавна политика, а по-скоро бизнес, и при това доста скъп. Похвално е все пак, че има хора, които и при днешните условия държат децата им да спортуват и да се развиват физически. Разкажете за грижата на районната администрация за социалната и образователната инфраструктура. Профилираната гимназия за изучаване на чужди езици е асоциирана към ЮНЕСКО и към движението на Обединените училища на ООН с единствена в страната програма за изучаване на славянски езици - руски, чешки, словашки, полски, украински, сърбохърватски. Нека преди това да кажа, че районната администрация работи според изискванията на международния стандарт ISO 9001:2008. Подали сме документи за саниране на две от нашите училища в Националния доверителен екофонд. Конструктивните укрепвания по двата обекта са извършени и е въпрос на време да започнат строително-монтажните дейности. В ход е процедура за изграждане на нов корпус на Логопедичната детска градина, а до края на годината трябва да финализираме първия етап от „Конструктивно-укрепителните и съпътстващи ремонтно-възстановителни дейности на сградата на СОУ „Максим Горки”. Реновирани са повечето от детските градини, а в 8-о ОДЗ тече процедура за вертикалната планировка Завършихме изцяло нов корпус за четири групи в 99-а детска градина. Всичко това се прави според изискванията на стандартите за енергийна ефективност и е видно за хората. От подобни мерки зависи и поевтиняването на издръжката на институциите. Предстои реконструкцията на пет детски площадки в кварталите „Славия”, „Хиподрума” и „Бъкстон”. На територията на район „Красно село“ своята културна дейност, с която заразяват малки и големи, развиват и 7 читалища. С общи усилия се грижим и за нашите храмове – „Покров Богородичен“, „Свето Успение Богородично“ „Свето Рождество Богородично“, „Св. св. Кирил и Методий“, параклиса „Св. Георги“, Арменската Апостолическа православна църква „Света Богородица“ и Енорията и катедрален храм „Успение Богородично“. Какви са възможностите за професионална реализация на хората? Район „Красно село“ се вписва добре в новата обществено-политическа визия на мегаполиса. И като образование на гражданите, и като възможност за професионална реализация, а и като ново строителство. Безработицата за столицата, струва ми се, вече е странно понятие. Тук работа не си намират само тези, които не искат. От друга страна, една от големите заслуги на кмета Йорданка Фандъкова и на Общинския съвет е, че транспортната инфраструктура се развива особено динамично и вече не е проблем да живееш в „Красно село” - на чисто, светло и тихо място, и да работиш в Бизнес парка в жк „Младост” например. Обратното също е възможно. На наша територия са „Трамкар” ЕАД, ТЕЦ „Земляне”, „Топлофикация София” (централно управление), Изпълнителната агенция за борба с градушките, Националната ветеринарномедицинска служба и др. Изпълнението на обекти по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради е сред приоритетите на Столичната община. Как работите по нея в „Красно село“? По програмата от нашия район са подадени документи от 15 етажни собствености. Има обаче един „особен” 231 блок в кв. „Борово“. Той е известен за обществеността и аз лично няма скоро да разреша да се санира, независимо че хората са готови. Този блок е с конструктивни проблеми, а предписанията за отстраняването им клонят към стойности от 2 до 4 млн. лв. За момента нямаме механизми да осигурим нужните средства. В заключение - как си представяте оставащите години от този кметски мандат? Основната ми задача е да завърша всичко онова, което обещах на моите избиратели и което вече е в ход – ремонтите на улиците, изграждането на детските площадки, новите паркоместа, санирането. Надявам се хората да оценят това.