Община Родопи – добра и за бизнеса, и за хората
Кметът Павел Михайлов: При 21 села нямаме и едно със завършена канализационна система, готови сме с проектите, но финансирането е проблемГеорги Сотиров Г-н Михайлов, съвсем наскоро станахте носител на приза „Малка община с принос в развитието на бизнеса“. За какво е показател това отличие? Родопи е може би най-динамично развиващата се община в страната. Ние от години непрекъснато увеличаваме броя на разрешенията за строеж и това само по себе си говори достатъчно. Статистиката показва, че ние по този показател сме непосредствено след столицата и Пловдив. За миналата 2019 г. сме издали 653 визи, което, ако го смятаме на глава от населението, директно ни поставя дори и по-напред. Наистина основно става дума за строителство на едно- и двуфамилни жилища, но пък някои от нашите села са на път да нараснат двойно. Само от началото на 2020 г. до средата на март 118 обекта могат да бъдат започнати. Разбира се, към този показател трябва да приобщим и инвестициите, които бизнесът прави в нашата община, които също са значителни. Имате 21 села, като някои от тях са познати далеч извън общината и областта. Например Крумово с международното летище, Марково, известно като пловдивския Бевърли Хилс, Цалапица – най-многолюдното село и с единствените Френско-български разсадници за овошки, рози и тополи, Белащица - с действащия девически манастир „Св. Георги Победоносец“. Всичко това е вярно. Ние сме голяма по територия община, която е съставена само от села, а Вие пропуснахте, че при нас се намира и първият и единствен интермодален терминал в село Златитрап. С построяването му се намали и ограничи влиянието на вредните емисии върху околната среда. Той е съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез ОП „Транспорт” и е разположен на площ от 71 450 кв. м в района на жп гара Тодор Каблешков като част от възел Пловдив. Изграден е на трасето на жп магистрала Калотина – София – Пловдив – Димитровград – Свиленград, част от европейския коридор, свързващ нашя континент и Азия. Ние също както съседите от община Марица създадохме и развиваме индустриални и логистични зони. Твърдя, че Родопи е най-подходящата за живеене територия на Пловдивска област, включително и за много от жителите на областния център. И това става в доста от населените места – Марково, Белащица, Първенец, Брестник. На три км от последното село е манастирът „Св. Козма и Дамян“, известен с лечебния си извор и древно оброчище, съществуващо най-вероятно от тракийски времена. С други думи – хората се ориентират стратегически, строят си хубави къщи, живеят в прекрасната обстановка на Родопската яка на чист въздух, тишина и спокойствие, отглеждат децата си в нашите детски заведения и училища. Да разкажете за Вашата програма за управление, с която спечелихте изборите? Амбициран съм да превърна нашата община в една от най-добрите за живеене в България. Планирам да изградим индустриални зони, които да са привлекателни за бизнеса с развитата ни транспортна инфраструктура. По този начин ще осигурим работни места на хората на територията на общината, а и на жителите на Пловдив. Една от икономическите територии, която сега се развива и е изцяло в община Родопи, е южната част на Пловдивското околовръстно шосе, другата е в землището на Белащица и Брестник. Международното летище в Крумово, както споменахте, е към нас, където също има свободни терени за логистични и производствени дейности. А самото летище има всички шансове да стане най-големият карго-терминал на България. Възможности за развитие има и в района на село Цалапица до автомагистрала „Тракия“. Всичко това като визия за развитие е залегнало в стратегията, с която нашият екип има намерението и възможностите да управлява този прекрасен кът на България. С други думи – селата в Родопската яка да се превърнат в уютни места за живеене, а тези в равнината да предоставят терени за индустриални и логистични паркове, без това в никакъв случай да ги лишава от възможността да строят нови домове, да развиват малки бизнеси, да отварят обекти от туристическата инфраструктура. Стана ясно, че имате знакови села, в които строителството на едно- и двуфамилни къщи или индустриални паркове се развива изпреварващо. Но там още е необходима инфраструктура в нейните най-различни проявления. Въпросът Ви попада сред големите проблеми на общината. Ако говорим за подземната инфраструктура, със съжаление трябва да кажа, че нямаме нито едно село със завършена канализационна система. Единствената програма за някакво подпомагане е Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС). Разбира се, с разкопаването за канализацията трябва да се подменят и водопроводите, защото и те са още от „сътворението на света“ – с етернитовите тръби, които са постоянно в аварийна „готовност“. А иначе хората решават проблемите си със септични ями, но в равнината при едни обилни валежи те се препълват и да не си стопанин на такъв дом в някои дни. Иначе имаме проекти за решаване на канализационните и водопроводните проблеми във всяко от селата, но всичко опира до финансирането. През последните осем години не е работено в тази насока. В северните склонове на Родопите проблеми с питейната вода не би трябвало да имате. И все пак? Ооо, проблеми има. Например с мангана във водата на с. Брестовица. От това село впрочем тръгва спортната кариера на Ваня Гешева в кану-каяка – първия български олимпиец с три медала от една олимпиада. От разговорите ми с ВиК специалистите стана ясно, че е необходимо пречиствателно съоръжение, което да може да улавя мангана. За целта обаче трябва да се мине през обществена поръчка и това може да забави строителството с месеци. В общинския бюджет за 2020 г. предвиждаме при ремонти на улиците преди това да се подмени подземната инфраструктура. В какво състояние са улиците в селата? Голям проблем имаме с пътищата между населените места. Те са в ужасяващо състояние. А и вътре в селата мрежата е разбита, на много места, където някога е имало асфалтово покритие, вече го няма. Имаме и такива, където никога не е полагана подобна настилка. Затова декларирам, че през целия ми мандат реконструкцията на пътната инфраструктура ще бъде основен приоритет. Добре, как изглежда едно средностатистическо село в община Родопи? Ами, центърът е приличен, една-две от главните улици - относително добре, страничните изцяло в дупки. Но пък имате хубави и поддържани основни училища. Да коментирате тяхната достатъчност. Детските градини. Грижата за младите хора. Преди девет години общинската администрация спечели към 6 000 000 лв. по една програма, с които бяха реновирани почти всички училища. В стратегията за работа през мандата предвиждаме основен ремонт и на детските градини, за което отделяме пари от общинския бюджет. За пример ще дам предстоящото рехабилитиране на сградата в с. Устина. Ще припомня, че римският път, минаващ близо до това село, е третият трансконтинентален път, който бил окончателно изграден при император Траян (98 - 117). Извършваме строително-монтажни дейности на детските заведения в Ягодово и Марково. Ще бъдат обследвани отоплителните инсталации навсякъде, където се използва газьол или дърва и въглища за горенето. Това вече по много причини не може да се толерира. Искаме да построим чисто нова градина в село Браниполе, за която сме изготвили идеен проект, като количествено-стойностната сметка е за около 4 600 000 лв. Имахме две срещи с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и се надяваме от програмите на МОН да получим финансиране. Само ще кажа, че това е отколешна мечта на жителите на това голямо село, които се гордеят с намерената оброчна плочка на тракийски конник в местността Св. св. Константин и Елена. Според братята Шкорпил – основоположници на българската археологическа наука, тя датира от 76-а година преди новата ера. Позволете ми да обърна внимание и на един много сериозен строителен проблем, който трябва да намери адекватно решение в най-близко време – мостът в с. Първенец. Припомням, че конструкцията му е временна и бе изградена през 2014 г., след като предишният рухна при наводнение. Пътят свързва Първенец с Брестовица и ежедневно се използва от стотици граждани. Преди няколко месеца хората сигнализираха, че съоръжението е останало на арматура, а преминаването по него е опасно. Какви средства са Ви нужни, за да спасите положението? Прогнозната сума за изграждането на нов мост е 2 млн. лв., но към момента заделянето им е невъзможно, а действия по проектирането на постоянно съоръжение не са предприети от предходното управление. В бюджета за 2020 г. сме предвидили 100 000 лв. за целта. Разчитаме обаче на подкрепа от държавата. Иначе не виждам друго решение, освен да сложим знак, че пътят е затворен. А това ще означава част от местното население да остане изолирано. На практика за хората, които живеят на отсрещния бряг на реката, ще се окаже невъзможно да се придвижват до центъра на селото. Компрометираното съоръжение е понтонен мост на армията и заявеният експлоатационен срок е до края на 2020 г. Имах среща с министъра на вътрешните работи като председател на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към МС и се надявам правителството да направи необходимото, за да построи новия мост. По сегашния постоянно и ежедневно преминават тежки камиони със строителни отпадъци, които се депонират на сметището в Първенец, и това допълнително влошава състоянието му. Старите римски пътища, светилищата, историческите забележителности и всичко онова, с което общината се гордее, дава ли възможност на хората да печелят от него? Добре формулиран въпрос. Нашите хора наистина се стремят да печелят от различни туристически услуги. Строят къщи за гости, но според мен това не е достатъчно. Общината ни се намира на т.нар. Път на Дионисий, а виненият туризъм е една от най-бързо развиващите се форми на специализиран такъв и бележи значителен ръст в националния туристически продукт през последните години. Неслучайно българските производители предлагат своята продукция все по-успешно на международния пазар. Голяма част от тях откриха дегустационни зали и възможности гостите им да се насладят на превъзходните качества, вкус и аромат на българските червени и бели вина. Всичко това, съчетано с богатата култура и прекрасна природа, създава неповторими преживявания. Столица на лозята и виното е нашето село Брестовица. Там почти всички жители се занимават със земеделие и всеки един стопанин прави вино. Красивата природа, чистите води и природни дадености са предпоставка за създаването на вилна зона Бряновщица, намираща се на 12 км от селото и на 930 м надморска височина. Районът предлага богато растително разнообразие от бор, ела, габър, леска, дъб и др. Днес там има около 250 новопостроени вили и през нея целогодишно преминават около 5000 почиващи и туристи. Така впрочем е и в другите села на община Родопи. Как върви усвояването на европейски средства? Разчитаме на проекти по Програмата за развитие на селските райони, по Оперативна програма „Околна среда“ и по ОП „Региони в растеж“. Собствените средства приоритетно ще насочим към улиците в селата, за което сме предвидили 600 000 лв, към нуждите на училищата, детските градини и спортните съоръжения. Всичко това, наред с поетапното реновиране на ВиК системата, трябва да доведе до един по-приятен делник за хората, съизмерим и с времето, в което живеем.