Инж. д.т.н. Жоро Илчев е роден през 1984 г., завършва Академията на МВР с квалификация инженер по пожарна техника и безопасност. Започва работа в завод „Арсенал“ в Казанлък. 1985 г. е приет за редовен аспирант и преподавател в Академията на МВР. През 1990 г. защитава дисертация и му е присъдена научна степен доктор на техническите науки. От 1990 г. е старши инспектор, впоследствие началник-отдел „Оперативно-технически“ в Национална служба „Пожарна безопасност и защита на населението“, където отговаря за пожарната безопасност в Република България. Работи и в Научноизследователския институт на МВР.
От 1997 г. до избирането му за кмет има частен бизнес. Създател е на първата и най-голяма в България фирма за производство на пожарна техника. Семеен, с двама синове.
Днес Провадия е известна и с производството на суровина за химическите заводи в Девня, и с Националния конкурс за млади музикални изпълнители „Светослав Обретенов”. Коренно различни неща, достатъчни да характеризират живота тук. Какво бихте добавили към многообразието му?
Община Провадия е уникална и неповторима по своята същност. Тя съчетава в себе си древна история с модерно съвремие, природно разнообразие и богатство на народната традиция. Намира се на равно отстояние от Шумен и Варна и е най-обширната във Варненска област. Мекият климат, прохладните крайбрежия на реките и плодородните й почви, трудолюбивите сърдечни хора я правят привлекателна за български и чуждестранни инвестиции.
През нашата територия минава автомагистрала „Хемус“, второкласният път Айтос – Тервел, жп линиите София – Варна и Варна – Русе, магистралният газопровод от Русия за Гърция и Турция.
Основният дял на инвестициите се извършва в сектора „Селско стопанство“, в който най-вече работят крупни земеделски кооперации и частни арендатори. Промишлеността се представя от малки и средни бизнес фирми в областта на хранително-вкусовата, шивашката, строителната сфера и в хотелиерството и ресторантьорството, в машиностроителната и машиноремонтната промишленост.
При нас се намира средновековната крепост Овеч, единственото в България находище на каменна сол, където при археологически разкопки е открит най-ранният градски и солодобивен център в Европа, съществувал 7000 г. преди Христа, минерални извори, множество скални манастири, защитени територии за опазване на биологичното разнообразие, уникални паметници на културата.
Освен историческите обекти гостите на общината могат да се насладят и на девствената природа в района на Провадийското плато с редки и застрашени видове птици. Пак там се наблюдават и около 15 вида орхидеи и много цветя и билки.
Националният конкурс за млади инструменталисти и певци „Светослав Обретенов“ се провежда през година и е от национално значение. В неговите рамки се изпълняват творби само от български композитори и с годините се е превърнал в школа за младите ни музиканти.
Имате 24 000 жители на територията на общината, малко или много е това?
Населените места варират от малки селца като Староселец и Неново, където живеят около 40 – 50 човека, до по-големи като Блъсково и Бозвелийско с над 1000 души. За съжаление един от основните проблеми е намаляването на раждаемостта и застаряването на жителите ни, както и все по-засилващата се миграция на хората към областните центрове и в чужбина. Влияние върху демографския срив има и високият процент на безработица сред младежта. Нашите жители пътуват за работа до Варна, до химическите заводи в Девня, а през летния туристически сезон – и до близките курортни комплекси. Трудно се живее в селата въпреки чистия въздух, спокойствието и красивите природни дадености, защото тежат липсата на работа, на образователна и здравна инфраструктура.
В транспортно отношение разчитаме предимно на автомобилния превоз и само три села освен Провадия имат пряка връзка с жп линия.
От години се говори за изграждане на околовръстен път на Провадия, по който да минават тежките камиони. Докъде сте стигнали?
Преди 36 години – през 1984 г., е изготвен работен проект за обход с обща дължина 5,260 км, разделен на 4 участъка. На първите два – 2,540 км, не е извършено строителство. Третият – тунел 360 м, и четвъртият – 1,760 км, са започнати. През 1990 г. е направена предтунелна площадка и 30 м пробив по трасето, но дотам. На четвъртия участък са изпълнени селскостопански прокар, реконструкция на електропровода, изграждане на надлез и полагане на битумна основа. През ноември 1992 г. поради липса на средства е преустановено изпълнението. И понеже няма алтернатива, през годините продължава да се увеличава движението на тежкотоварни превозни средства през града, вследствие на които се увеличава пропадането на главната улица, разрушават се ВиК шахти за битови и дъждовни води, пропукват се жилищните сгради.

През 2019 г. обходът бе включен в инвестиционната програма на АПИ за изработване на нов технически проект, който да отговаря на съвременните норми, но не се реализира. През 2020 г. АПИ планира обявяване на обществена поръчка за изработване на технически проект за строителство на обход на Провадия с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и изработване на Подробен устройствен план – Парцеларен план. Към момента се подготвя документацията за тази обществена поръчка. Съгласно план-графика на Агенцията процедурата за избор на проектант ще стартира през септември 2020 г. Към избор на изпълнител на строителството и строителния надзор ще може да се пристъпи при готов технически проект за строителство на обходния път и след осигуряване на средства за обезпечаване на дейностите.
За подобряване на технико-експлоатационните качества на път III-208, през 2019 г. са извършени ремонтни дейности за над 230 хил. лв. Те са осигурени от бюджета на АПИ. От началото на тази година Агенцията е изпълнила на този път монтиране на вертикална сигнализация и ограничителни системи, полагане на хоризонтална маркировка.
Едно от запомнящите се действия в началото на мандата Ви е свързано с околната среда… Голямото, традиционно за града незаконно сметище с възраст 20 години вече не съществува.
Наистина вече не съществува. Обикновено отпадъците се смятат за причина за замърсяване. Добре управляваните обаче могат да бъдат ценен източник на суровини. Икономиката на ЕС формира 16 тона суровини на глава от населението на година. От тях 6 тона се превръщат в боклук, половината от който се депонира. Много държави членки все още разчитат на депа, въпреки че те не са устойчиви в дългосрочен план – могат да замърсят почвата, водата и въздуха. Неконтролираното изхвърляне може да предизвика изпускане на химикали, които представляват опасност за здравето. Освен всичко друго ценните материали са изгубени. Най-добрият вариант е да произвеждаме възможно най-малко отпадъци. Когато това не е възможно, други добри варианти са повторното използване, рециклирането и оползотворяването им. Доброто управление може да допринесе много за икономическия растеж и създаването на работни места.

Да продължим екологичната тема – питейната вода, нейната достатъчност, чистотата й? Отвеждането на отпадната?
Главен източник за водоснабдяване на общината са дълбокият сондаж „Оранжерията“, водопроводът „Китка“ – Варна, И ПС „Провадия“. Всичките ни 24 селища са с напълно изградена модерна улична мрежа. Захранването е основно от подземни води с помпи, поради което цената е сравнително висока. Състоянието на някои от съоръженията не е особено добро, но захранването през последните години е равномерно и достатъчно. Голяма част от тръбите и съоръженията са стари и амортизирани, поради което загубите са значителни. Необходима е поетапна подмяна.
Канализация има само в Провадия, като битовата е със степен на изграденост 95,71%.
Как изглеждат Вашите училища и детски градини? Стигат ли Ви средствата за саниране и реконструкции?
Като се започне от Първото българско училище във Варненска област, открито на 9 ноември 1841 г. в с. Черковна, и се стигне до това, че част от първите негови ученици по-късно поемат учителската професия и разнасят просветността в региона, с гордост можем да твърдим, че образованието в община Провадия винаги е било стожер на българската духовност, култура и идентичност. През есента на 1848 г. се открива и първото училище в Провадия. До Освобождението в голямата околия вече има 34.
Днес образователната система включва един Център за подкрепа за личностно развитие, 5 детски градини, по едно начално, обединено и средно и 6 основни училища, две професионални гимназии и един Център за специална образователна подкрепа в с. Кривия.
С решение на Общинския съвет ежегодно се дофинансират маломерни и слети паралелки в селата Славейково, Снежина, Житница и Градинарово. Сградите са в много добро състояние и отговарят на санитарно-хигиенните и противопожарните изисквания за нормално протичане на учебно-възпитателния процес. Разполагат с необходимата материално-техническа база за прилагане на съвременни образователни технологии, като се използва виртуална класна стая, виртуална реалност, таблети, интерактивни дъски. Въпреки това сградният фонд ежегодно се обновява и модернизира, като стремежът е достигане на изпреварваща съвремието образователна среда. Използва се всяка възможност за кандидатстване с проекти по различните национални и европейски програми.
Увеличава се броят на иновативните училища – през 2017/2018 учебна година с решение на Министерския съвет ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Блъсково бе обявено за такова, а следващата година и СУ „Димитър Благоев“ – Провадия.

Провадия е уникален град със своето местоположение, богата история и архитектурни забележителности. Имат ли хората Ви интерес да изграждат нова леглова и ресторантьорска база?
В изпълнение на приетата Стратегия за развитие на туризма в общината и реализиран проект по програма ФАР „През очите на времето – природа и култура” беше подобрена инфраструктурата по пътя към крепост Овеч, построи се дървен мост между Калето и съседното плато Табиите, направи се осветление по пътя, поставиха се пейки, информационни табели и др. подобрения, създаде се Туристически информационен център, отпечатаха се рекламни материали.
Освен Овеч, която е безспорен фаворит по посещения, много от туристите, които предпочитат по-дълги пешеходни маршрути, проявяват интерес и към скалните манастири, които изобилстват в района. Най-атрактивни и достъпни са „Св. Георги” до с. Петров дол, „Шашкъните”, „Кара пещера” до с. Манастир и др. До някои от тях има направена туристическа маркировка и указателни табели, има подходящи места за пикник и палаткови лагери, както и каменни чешми. Между селата Староселец, Манастир и Добрина се развива велотуризъм от любители на по-екстремни преживявания.
Селският туризъм е слабо развит, въпреки повишения интерес към него в последните години и даденостите на някои села в общината. През 2013 – 2014 г. започнаха да се обособяват къщи за гости, има достатъчно ресторанти и заведения за хранене, но може още да се желае по отношение на качеството на този бизнес.

Новосъздаденият Исторически парк край с. Неофит Рилски заедно с крепост Овеч и Праисторически и солодобивен център Провадия – Солницата (когато бъде отворен за посетители) ще дадат чудесна възможност за общ туристически продукт, което ще увеличи потока и ще доведе до удължаване на сезона.
Разбира се, към всичко това трябва да добавим и нашата минерална вода от находище „Провадия”.