Общини

Кметът Георги Гатев: Район „Тракия“ в Пловдив планира строителството на детски заведения и многоетажни паркинги

Моята цел е да намеря решения на наболелите проблеми в района, визията ми за работа е с хоризонт 5-10-15 години напред

Г-н Гатев, автомобилният трафик в район „Тракия” е доста натоварен, идвайки към Вас, видяхме и много тежкотоварни камиони по възлови булеварди. Трудно се намира място за паркиране. Какви идеи имате за облекчаване на движението?

Пловдив е доста натоварен, както всички големи градове, по отношение на уличното движение, включително и с тежка строителна техника. Строи се активно и район „Тракия” не прави изключение. Имаме и голям проблем с паркирането и той ще се задълбочава. Причината е, че темпът на закупуване на повече автомобили от гражданите изпреварва сериозно този, с който ние можем да изграждаме паркоместа около жилищните блокове. Процесът е труден – отчуждаване на имоти, строителни разрешения, избор на изпълнители и т.н., за всичко трябва да е осигурено финансиране. В крайна сметка ние имаме определен лимит, след който няма как да правим повече места за паркиране.

Основната идея на екипа ми е да изграждаме многоетажни гаражи на територията на района. Разполагаме с поземлени имоти, които са отредени за такива конструкции. В бюджета за 2024 г. за решаване на казуса с паркирането сме заложили 150 000 лв. за проектиране на такова съоръжение. Планираме то да е на 7 нива, но в началото ще търсим начин да се реализира на етапи, тъй като надали ще успеем да намерим средства за целия проект. Засега амбицията ни е да построим 3 нива. Подобен многоетажен гараж има в район „Западен” в Пловдив, който е с капацитет между 350 и 370 места за автомобили.

В „Тракия“ има доста стари панелни блокове, които в миналото се изграждаха без мисъл за паркирането.

Да, проблемът е стар и се е задълбочил с годините, а както казах, броят на леките коли – и в семействата, и служебните автомобили на фирмите, се увеличава лавинообразно. Тук искам да поясня, че в район „Тракия” имаме монтирани около 1500 скоби за платено паркиране пред блоковете. Откакто аз съм кмет на район „Тракия”, са получени над 2000 заявления за поставяне на нови скоби, но нито едно не е одобрено. Веднага казвам защо. Моето мнение е, че отдавайки тези платени елементи за паркиране, ние продължаваме да задълбочаваме проблема. Ако пред един блок има 20 места за паркиране, то автомобилите на живущите в него са поне 100. Когато човек се прибира от работа, на случаен принцип има някакъв шанс да спре пред жилището си, докато ако тези 20 места са платени, само 20 души имат право да паркират пред блока.

Това – първо, създава напрежение между съседите, и второ – няма справедлив характер, като трябва да имаме предвид и символичната цена на скобите. Абсолютно непрактично е, ако наемателят на скобата цял ден е на работа и въпросното място не се ползва от други шофьори за час-два или за товарене-разтоварване. Аз имам предложение, което вече съм входирал в община Пловдив. То е за зониране на района на 13 административни единици – на 13 микрорайона. Например всеки, който живее в микрорайон 1, да има условно предимство пред всеки друг, който не живее в „Тракия“. Паркирането може да се организира с изграждане на система за контрол, регистрация в районното кметство и прочие. Така ще стимулираме гражданите да регистрират превозните средства в Пловдив, в район „Тракия” и да плащат данъци в града. Голяма част от хората правят своите регистрации в селата наоколо, за да плащат по-малки данъци.

Може ли да се каже, че „Тракия” е строителният район на Пловдив?

Наистина при нас се строи много, но не мога да кажа, че в другите райони на града обемите са по-малки. В „Тракия“ има по-големи терени и затова хората са с усещането, че много жилищни и обществени сгради са в строеж. Бурното строителство все пак е нож с две остриета. Хубаво е да се разрастваме, но трябва да го правим разумно и да не допускаме презастрояване. В „Тракия” все още имаме въздух между сградите.

Населението на района по постоянен адрес е над 60 000 души, а „Тракия“ не спира да привлича нови жители.

Да, населението продължава да се увеличава заради строителството. Развитието на „Тракия“ обаче трябва да се случва не вътре в района, а настрани. Сега приключва изграждането на няколко големи комплекса, с които за централната ни част наближава пределът, тъй като вече не можем да подсигурим необходимата инфраструктура – паркоместа, детски градини и ясли, учебни заведения, социални и здравни услуги.

Важна цел е да съхраним района такъв, какъвто е планиран преди 50 години – просторен, подреден и чист, да научим новодомците в „Тракия”, че имаме правила и навици, създавани от кореняците. Моето семейство се е заселило в „Тракия” отпреди да се родя. Тези, които живеем отдавна тук, помним какъв беше районът преди 25-30-40 г. Наистина е хубаво районът да расте, но пак казвам – да се случва по правилния начин в крайните квартали, а не да се затваря навътре. Краен квартал за град като Пловдив е доста условно понятие предвид съвременните комуникации.

Навиците, които сме градили, са се променили – за чистотата на околните пространства, за сметосъбирането и сметоизвозването, за тишината в определени часови периоди. Помня като малък, когато зимата се натрупа сняг, хората от моя и съседния блок масово излизаха с лопатите, за да изринат пред входовете, и като се изчистят шест входа, изведнъж целият блок е изчистен. Сега масово се чака общината да свърши това, а и за много други дейности.

Продължава ли развитието на зелената система на „Тракия”, на парковете „Лаута”, „Майка и дете” – особена гордост на Вашия предшественик Костадин Димитров, който сега е кмет на Пловдив?

Развитието на зелената система също трябва да се прави по правилния начин – без значение дали говорим за паркове, за пространства около блоковете, градинки и т.н. Залесяването не бива да е безразборно – много хора казват: ето Ви дървета, засадете ги където Ви харесва. Така не става, това е наука. Има значение видът на дървото, с каква коренна система е, осветеността, наличието на подпочвена влага. Още дали конкретното дърво или храст е подходящ за почвата на избраното място, каква е растителността до него. Поливните системи са изключително важни. Скоро изисках от моите колеги да ми изготвят списък с всички поливни системи на нашата територия, както и с места, където е необходимо да се направят, за да можем да създадем устойчиви зони с дървета, храсти и всякакъв вид растителност и да я поддържаме.

В предизборната си програма обещах, че на парковете в района ще обърна специално внимание. В началото на 2024 г. проведохме за четвърти път „Мисия Лаута” за почистване на парковото пространство. Заедно с доброволци премахнахме падналите и болните дървета. Изрязахме опасните клони.

Подобни инициативи дават добрия пример. Водих разговор с ректора на Аграрния университет доц. д-р Боряна Иванова, която ме увери, че може да разчитаме на всякакви лесотехнически експертизи за състоянието и поддържането на парковете в района. Работим за реализиране на геодезично заснемане на парковото пространство, за да знаем с какво разполагаме. В процес на събиране на средства сме и ако не ги осигурим с дарения, ще ги заложим следващата година в бюджета на района.

Предвиждаме след известно време да проведем и обществено обсъждане за изграждане на кътове за възрастни, специални места за малки деца, пространства за спорт, за различни мероприятия и други.

В парк „Ротари” има две детски площадки, както и огромно каре, които са неизползваеми. С ротарианците обсъждахме варианти за развитие на парка, включително строителство на спортни игрища. Акцент в работата на районната администрация през тази година е паркът „Майка и дете”. Той се намира в обособено през годините междублоково пространство зад СУ „Свети Софроний Врачански“. За тази част от района очакваме да бъде одобрен проект за 12 млн. лв. Със средствата ще изградим водно огледало, амфитеатрална сцена, кътове за деца, нови алеи и др. В момента, в който бъдем одобрени за този проект, ще построим всичко наведнъж.

„Тракия“ е най-младият жилищен район на Пловдив, нали?

Най-млад, но вече на 51 години. Можем да кажем, че при нас живеят доста млади семейства. Това прави впечатление по детските площадки, където малчуганите се забавляват заедно с младите си родители. Площадките за игра и парковете ни са изключително натоварени и това естествено води и до по-бърза амортизация.

Преди 12 г. пловдивските медии определиха „Тракия” като най-добър район за живеене. Други класации през 2020 и 2023 г. посочиха района като предпочитан.

Тази обществена класация е факт благодарение на чудесната работа на Костадин Димитров като дългогодишен кмет на „Тракия”.

Как е уреден районът по отношение на образователната инфраструктура?

Образованието винаги е било първостепенна задача за администрацията на район „Тракия”. На територията ни функционират две ясли, осем детски градини, четири средни училища и Аграрният университет. С всички директори сме в много добра комуникация и често правим работни срещи. Имаме визия за единство в обучението – от яслата до университета ни. Държим на качественото образование с висококвалифицирани учители, педагози и специалисти. За мен един образован човек доста по-добре може да се адаптира в съвременното общество. Затова е изключително важно нашите грижи относно градините и яслите да бъдат адекватни на времето, в което живеем. Стопанисваме добре образователната инфраструктура, всички детски градини вече са с външна изолация. На ДГ „Еделвайс” освен саниране направихме и голям ремонт. Когато има нужда от обновяване в някои от обектите, намираме начин да го направим – наскоро оправихме покрива на една от детските градини.

Ще подчертая, че в р-н „Тракия“ нямаме проблем с приема в детските градини. Не така стоят нещата обаче с яслите. Това е моята голяма цел още от предизборната ми кампания. Предприех действия за изграждане на нова детска ясла, защото миналата година близо 200 деца не бяха приети в яслите поради липса на места. 4,5 млн. лв. ни бяха отпуснати целево за изпълнението на проекта.

По отношение на средното ни образование ще кажа, че то е насочено към защита на икономическото развитие на района и на града. Едно от средните ни училища – „Черноризец Храбър”, е от водещите в Пловдив по успех на учениците. В него се развива дуалното обучение, използва се и иновативен подход към подготовката на децата. Като цяло базата е добра в средните ни учебни заведения – в тях има нови детски и спортни площадки, имаме училище с басейн.

Какво е състоянието на ВиК мрежата в района?

Имаме проблеми с ВиК инфраструктурата, защото подземните комуникации и мрежи не са ремонтирани основно с десетилетия. В момента единствено и само „кърпим“ участъци. От ВиК дружеството ни предлагат да подменят тръбите на някои от проблемните места, но ние нямаме възможност да асфалтираме след тях уличната мрежа. За съжаление нашият бюджет е оскъден и ако го насочим за възстановяване на пътна настилка след ВиК проекти, то за останалите общественозначими дейности няма да имаме средства.

На пръв поглед пътната инфраструктура в района изглежда добре, но така ли е в действителност?

Не точно. Например бул. „Цар Симеон” е в доста лошо състояние. Подготвили сме обществена поръчка с неосигурено финансиране на голяма стойност, с която да можем да обхванем ремонта на целия булевард. Все още не сме осигурили средства и ще работим на парче, поетапно.

Булевардите „Освобождение” и „Санкт Петербург” засега са в прилично състояние.

Тук е мястото да отбележа за пътната инфраструктура, че район „Тракия” със своите пет входно-изходни артерии има нужда от съответната дигитализация, за да можем адекватно да регулираме трафика и движението по основните пътища съобразно потоците автомобили.

Новото строителство на големи жилищни комплекси предполага и разкопаване на някои отсечки, за да се довършат подземните комуникации, но след това всичко ще бъде асфалтирано.

Наскоро възрастни хора от района Ви подариха химикалка, за да подписвате с нея документи, свързани със социалните услуги в „Тракия”?

Аз имам личен сантимент към по-възрастните, тъй като имах дълбока връзка с моята баба. Когато става въпрос за възрастни хора и за малки деца, имам много специално отношение. Като районен кмет нямам големи икономически възможности в социалната сфера, но имам определени идеи как да подпомагам живота на нуждаещите се.

Непрекъснато се срещам с хората от третата възраст. Всъщност това, което те искат, е уважение и внимание. Редовно ходя в пенсионерския ни клуб. Не съм пропуснал нито едно тяхно мероприятие - 8 март, Деня на акушерката, именни дни и т.н. Разбира се, винаги отивам с някакви символични подаръци от районната администрация, но закупени с мои лични средства. Наскоро осигурих два климатика за възрастните хора. И още нещо – в помещението, което се ползва за пенсионерски клуб, извършихме ремонт чрез Общинското предприятие „Жилфонд“.

Какво още иска да каже в рубриката „Общини“ на в. „Строител“ кметът Гатев?

Аз съм амбициозен човек и моята цел през мандата е да намеря решения на наболелите проблеми в района. Затова визията ми за работа е с хоризонт 5-10-15 години напред, за да оставя неща, които да бъдат продължени, независимо кой ще бъде кмет след мен.

Приоритет за мен е паркирането – имаме възможност да изградим многоетажни гаражи, имаме терени за това и трябва да ги построим. Главната задача са и детските заведения, особено яслите – необходимо е изграждането им да стане изпреварващо. Друга цел са ВиК и пътната инфраструктура, която трябва да е в съответствие с огромното жилищно строителство. Заложил съм средства за проектиране на ретензионни резервоари, които да задържат дъждовната вода или обратните води с цел тя по-спокойно да се оттича в канализационната мрежа.

Има и много други направления, по които ще работя, но главните ми усилия ще са насочени към основните, които изброих. Желанието ми е да инвестирам възможното в нещо, което не се вижда и не можеш да го пипнеш, но с него да изградя добрата основа за следващия кмет и администрация. Заслужава си усилията и енергията.