Общини

Инж. Кристиян Христов, кмет на столичния район „Подуяне“: През 2024 г. заложихме основно на проектирането на обекти, които ще реализираме през следващите години

Партньорството ни със строителния сектор е ключово

Г-н Христов, в края на 2024 г. каква е равносметката Ви за свършеното. Какви проекти бяха изпълнени в р-н „Подуяне“?

Измина първата ми година начело на района. Заедно с екипа ми подготвихме отчет за свършеното, който е публикуван на сайта на р-н „Подуяне“. В него сме направили не само анализ на дейността ни, но и съпоставка с последната година от предходния мандат на управление. В документа се вижда къде се справяме по-добре от нашите предшественици, както и в кои направления трябва да вложим повече усилия.

Мога да кажа, че през 2024 г. реализирахме немалко строителни обекти. Сред проектите, които осъществихме, е изграждането на 4 детски площадки – по две в жк „Хаджи Димитър“ и в жк „Левски В“. Също така обособихме и три съоръжения за фитнес на открито – две от тях отново са в жк „Левски В“, а едното е при градинката на ул. „Баба Тонка“ и ул. „Григорий Цамблак“. Ремонтирахме и две спортни площадки – до кръстовището на ул. „Скайлер“ и ул. „Ген. Липранди“ и в жк „Сухата река“. Важно направление в дейността ни бе обновяването на различни пътни трасета в район „Подуяне“. Извършихме ремонт на улиците „Резбарска”, „Лавандула”, „Йосиф Ковачев” и ул. „549”. Изпълнихме текущ ремонт и подмяна на асфалта на кръстовището при пазар „Герена”. Реновирахме и пътната настилка на кръстовището между бул. „Владимир Вазов“ и ул. „Тодорини кукли“. Стремим се максимално да подобрим средата на живот в нашия район.

През изминалата година са издадени 44 разрешения за строеж и 45 визи за проектиране от главния архитект на район „Подуяне“. Това е почти 40% по-малко спрямо последните 12 месеца на предходното управление на района. По-умереният темп на строителство ни позволява проследяването и спазването на всички регулаторни изисквания. Едно от нещата, които заварихме в началото на мандата, е липсата на проектна готовност и това е валидно за цялата Столична община (СО). Затова заложихме доста сериозни средства за проектиране и работим много активно в тази посока.

Един от големите проекти в София е разширението на метрото, част от Линия 3 се строи на територията на района - под бул. „Владимир Вазов”, което обхваща трасето жк „Хаджи Димитър” – жк „Левски” и е с дължина 3 км и 3 станции. Какъв е етапът на изпълнение?

Това е един от обектите, които следя постоянно, въпреки че ние не сме страна по договора с изпълнителите. Наш представител винаги присъства на оперативките, които се провеждат между „Метрополитен“ ЕАД и строителите. Изграждането на трасето на Линия 3, което преминава през територията на район „Подуяне“, е разделено на три участъка. Най-голямо предизвикателство е строителството на отсечката в кварталите „Левски В“ и „Левски Г“. Причината е, че там се работи по открит способ и се създават най-много затруднения на трафика. През последния месец 3 пъти се правеха промени във временната организация на движение, които доста възпрепятстваха жителите на района. На този обект остава да се изпълнят около 60 м от тунела. След това ще стартират дейностите по хидроизолацията и по вторичната облицовка. За нас е много важно да се възстанови автомобилното движение. Очакваме през летните месеци на 2025 г. това да се случи. Сериозно препятствие при реализирането на проекта създава високото ниво на подпочвените води, но специалистите от „Метрополитен“ ЕАД активно следят процеса и контролират строителството.

При станцията в жк „Левски“ вече е изградена конструкцията на буферен паркинг за около 150 автомобила. Той ще е с директен достъп от вестибюла на метрото.

Какво правите по отношение на развитието на ВиК инфраструктурата в района? Планирано ли е изпълнението на проекти в това направление?

Приоритет за нас е жк „Левски В“. Там ВиК съоръженията са изпълнени в края на 90-те години на миналия век, но има една част от квартала, където не са изградени водопроводи и канализация. Съоръженията са в процес на проектиране и в последващ етап ще се реализират. Финансирането за проектиране беше осигурено от Инвестиционната програма за общински проекти, включена в държавния бюджет. Очакваме този жилищен квартал да се развива в бъдеще и затова усилено работим за осигуряването на необходимата ВиК мрежа.

Реализирате ли други проекти с финансиране от Инвестиционната програма?

Както казах, през 2024 г. заложихме основно на проектирането на различни обекти, които ще реализираме през следващите години. Със средства от държавния бюджет работим по енергийното обследване на 92-ра ДГ „Мечта“ и на 24-то СУ „П.К. Яворов“ в жк „Хаджи Димитър“. След това ще изработим проект за внедряване на мерки за енергийна ефективност. Друг ключов проект е изграждането на два етажни паркинга, които ще се намират в жк „Сухата река“ в близост до метрото. За едното съоръжение е обявена обществена поръчка за проектиране, а за второто има издадена виза за проектиране. Желанието ни е те да изпълняват ролята на буферни паркинги и в същото време да се използват и от живущите в района.

Какъв беше интересът към първия и втория етап на програмата за саниране на жилищни обекти по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ)? Има ли публични обекти, които са получили средства от НПВУ?

В рамките на първи етап бяха подадени 8 проектни предложения от район „Подуяне“. От тях 2 блока бяха одобрени, една от сградите беше дисквалифицирана, а останалите 5 попаднаха в резервния списък. Един от тези пет блока кандидатства и във втория етап и бе класиран за финансиране.

Търговете за избор на изпълнители за обектите, които ще се санират в рамките на първия етап на програмата по НПВУ, са в ход и се надявам скоро да приключат успешно. Според мен в началото на следващата година при подходящи метеорологични условия би трябвало да стартира изпълнението на дейностите.

Подготвяме обществената поръчка за сградата, която ще получи средства по втория етап, и предстои да я обявим. За съжаление нямаше достатъчно интерес към тази програма. Очакванията ни бяха доста по-различни, но цялата процедура по провеждане на информационна кампания сред живущите в района и подаването на проектните предложения беше приключила преди встъпването ми в длъжност.

Имаме два обекта от образователната инфраструктура, за които е осигурено финансиране от Плана. В момента текат търгове за избор на изпълнители. Единият е 143-то ОУ „Георги Бенковски“ в жк „Сухата река“. В рамките на проекта ще бъде изграден нов корпус към учебното заведение, а съществуващата сграда ще бъде ремонтирана. Вторият обект е филиал „Алиса“ към 173-та ДГ „Звънче“, който ще бъде обновен и ще се внедрят мерки за енергийна ефективност. Предвижда се архитектурата на съществуващата сграда да бъде запазена и това е включено в обществената поръчка. Строителните дейности и по двата проекта ще се изпълняват през следващата година.

Какви резултати постигнахте в район „Подуяне“ по Програмата за ремонт на тротоарите на Столичната община?

През 2024 г. успяхме да реновираме 29 тротоара, или над 8 хил. кв. метра. Средствата, които инвестирахме, са в размер на 2,5 млн. лв. Предстои да стартира работата по един участък, с което ще изпълним всички проекти, които бяхме заложили. В началото на годината имахме забавяне, защото държах предварително да проучим участъците, по които ще се работи, за да сме наясно какви проблеми могат да възникнат. Реалното изпълнение започна през юни, когато по-малките ученици излязоха във ваканция. Около 80% от дейностите бяха свършени в този период, а през есенните месеци осъществихме и довършителните работи. В рамките на програмата заложихме проекти за обновяване на тротоари около училищата, детските градини и на места, които са по-натоварени. Обектите, които изпълнихме, са на ул. „Плакалница“, ул. „Подуянска“, ул. „Стефан Богориди”, участъците до 74-та ДГ „Дъга“ и 44-то СУ „Неофит Бозвели“. Ремонтирахме част от тротоарите от ул. „Уошбърн” пред блок 102, по ул. „Спас Гинев”, по ул. „Златица”, ул. „Хан Севар” и пред 95-о СУ „Проф. Иван Шишманов“, в участъка между ул. „Васил Кънчев” и ул. „Гинци”.

Има ли интерес от страна на жителите на „Подуяне“ към т.нар. граждански проекти, за които има предвидено финансиране в бюджета на СО? Какви предложения са подадени?

Трябва да призная, че съм много доволен от ангажираността на гражданите. От район „Подуяне“ са подадени 17 идеи. Ние сме на второ място по брой отправени предложения към СО след р-н „Триадица“. Това е знак, че имаме активно гражданско общество.

Предложенията са различни, но хората най-вече са посочили, че трябва да се финансират ремонти на детски площадки, градинки и междублокови пространства. Сред идеите е и проектиране на спортна зала в района.

В ход е бюджетната процедура на СО за 2025 г. Какви предложения се подготвят от районната администрация?

Още през септември изпратихме своите идеи, за които ще търсим средства през 2025 г. Проведохме и среща със зам.-кмета на София по направление „Финанси и здравеопазване“ Иван Василев. За съжаление се очер­тава да има забавяне в приемането на държавния бюджет и това ще даде отражение и върху финансовата рамка на Столичната община. По време на срещата със зам.-кмета Василев обсъдихме развитието на два ключови проекта за района – метрото и Източната тангента. Финансирането за тях се осигурява от СО, но ние сме заложили няколко изключително важни неща, свързани с проектите, за които ще търсим средства. През 2024 г. направихме цялостно обновяване на две междублокови пространства в жк „Левски Г“. Подготвили сме идеен проект за още три такива места в квартала. Моята визия е да продължим да изпълняваме подобни дейности, за да може целият жк „Левски Г“ да придобие различна визия.

Изпълнихме ремонт на покрива и дренаж на сграда, която се намира в жк „Хаджи Димитър“. Това е старо здание, което преди години е било училище и след това се е използвало от Държавната агенция за закрила на детето. Обектът е върнат на 44-то СУ „Неофит Бозвели“. Моята амбиция е да успеем да реновираме сградата и тя да посрещне ученици през учебната 2025/2026 г.

Нашите планове са да продължим да ремонтираме детски и спортни площадки в целия район.

Разкажете за проекта за ремонт на стадион „Георги Аспарухов“ и комплекс „Герена“ – какво се планира, кога ще започне изпълнението?

Столичната община все още не е придобила в цялост собствеността на това съоръжение. Трябва да се извърви дълга процедура, за да се актува като общинска собственост, но сме по средата й. На 19 ноември бе издадена заповед от областния управител на София-град за придобиване на собствеността от общината и в едномесечен срок предстои да се сключи договор за безвъзмездно прехвърляне. Когато контрактът стане факт, районната администрация трябва да състави актове за общинска собственост за земята и за сградите, които се намират там. Освен стадиона има и спортни зали и всяко съоръжение трябва да бъде актувано отделно. Но това също ще отнеме време.

В район „Подуяне“ не е постъпвала информация за инвестиционни намерения за обновяване на съоръженията. От спортен клуб ПФК „Левски“ София заявяват, че имат проектна готовност. Те трябва да внесат документите, които са подготвили, в СО и в Направление „Архитектура и градоустройство“. Вече има издадена виза за проектиране. Ние от своя страна максимално бързо ще свършим всичко, свързано с актуването на обектите като общинска собственост, за да могат да стартират строителни дейности.

Споменахте, че Източната тангента е ключов проект за района. За него се говори от години, но поради различни причини все още не е стартирал. Какви са плановете за 2025 г.?

Това е един от обектите, чието изпълнение ще разтовари транспортната инфраструктура на района. Проведох разговори с главния инженер на Столичната община инж. Деляна Сеченска. Проектът за разширението на трасето е подготвен и е входиран в Направление „Архитектура и градоустройство“. Предстои да бъде издадено разрешение за строеж. То е в процес на финално разглеждане. Всички частни имоти, които попадат в обхвата на трасето от Северната скоростна тангента до бул. „Владимир Вазов“, са отчуждени и проектът е готов. Наистина обектът е ключов и аз изключително много държа той да се случи.

Как може район „Подуяне“ да си сътрудничи с КСБ, по-специално с Областното представителство на Камарата в София?

Можем да си взаимодействаме с браншовата организация, като обменяме опит и полезни практики. Добрите контакти със строителния сектор са тема, която дискутираме с останалите кметове на райони в София. Необходимо е и ние да сме „в крак“ като администрация с най-добрите практики в строителството, за да ги залагаме в нашите проекти. Затова партньорството помежду ни е ключово.