С времето все повече и повече са намалявали нещата, с които Чирпан е известен, след като с годините промишлеността и като цяло икономиката забавят значително своите темпове. Градът се гордее най-вече като родното място на Пейо Яворов и тази гордост си личи навсякъде по улиците му, които са осеяни с паметници с лика на поета.
Разходката из Чирпан може да обърка своя гост – центърът на града оставя усещането за една друга отминала епоха. А когато влезеш в къщата музей на Яворов, която е свързана чрез двор с художествената галерия „Никола Манев”, се пренасяш още по-назад в миналото, когато свободата е била висшата ценност и идеалите все още са означавали нещо в сърцата на хората, а не са били просто една гръмка поза без съдържание. Уредничката в музея любезно ще те разведе и ще ти разказва със завидна страст историята на родното място на поета, а и на самия град, който, макар и малък, е обичан от своите жители.
В Чирпан можеш да си припомниш колко е приятно да походиш по празен тротоар, въпреки че като цяло инфраструктурата в града я очаква много работа. Покрай теб не фучат забързаните столични коли и автобуси. Град, където хората с уважение се поздравяват един друг, независимо дали са познати, близки или приятели. Град в равнината, Чирпан има свой дух и настроение, което можеш да усетиш не само от поизбледнелите белези на едно отминало време...
Сградата на музикалното училище може и да се лющи в своята цялост, но отвътре все пак звучи музика. А хората, които са около 15 хиляди на брой, са ведри и общителни, гордеят се с града си и са оптимистично настроени за бъдещето.
Кичка Петрова - кмет на Чирпан
Живеем в интересно и напрегнато време
Кичка Петкова е родена на 4 ноември 1967 г. Магистър по изчислителна техника от Висшето техническо училище „Ангел Кънчев” в Русе, специализирала педагогика в Техническия университет в Пловдив. Магистър по счетоводство и контрол от Икономическия факултет на Аграрния университет в Пловдив. Работила е няколко години като възпитател в Дом за деца и юноши - Чирпан. От
1996 г. работи в дирекция „Социално подпомагане“ в града. От 2007 до 2010 г. е директор на дирекция „Социално подпомагане“. Заместник- председател на Общинския съвет на БСП в Чирпан. Омъжена, с едно дете на 13 години.
Г-жо Петрова, кмет сте на Чирпан отскоро, и при това първият кмет жена. Кое беше първото нещо, което направихте, когато встъпихте в длъжност?
Първото нещо беше тържествената сесия, след което в следобедните часове събрах общинската администрация в голямата зала, за да внеса малко спокойствие. Аз виждах, че те са доста притеснени, но като поговорихме, нещата се успокоиха – те свикнаха с това, че има нов екип. Тепърва предстои да бъде гласувана новата структура в общината по новите изисквания, които са от 1 януари 2012 г. - с новите наредби за общинската администрация, с новото заплащане, което предстои да стартира т.г. Предстои ни тежка работа. Екипът още не е сформиран изцяло, но смятам, че съвсем скоро всичко ще си дойде на мястото.
Какви са хората в екипа ви, които ще отговарят за инфраструктурата и ще общуват със строителния бранш?
Относно инфраструктурата в града, за съжаление, трябва да кажа, че тя никак не е добра. Пътната настилка и улиците са в много тежко състояние и като цяло пътната ни инфраструктура е лоша. По ремонтите на пътната мрежа в града досега общината е работила с една местна фирма, с която са в добри професионални отношения. В началото на ноември възложихме на същата фирма проект, по който на една част от улиците да бъдат извършени кърпежи, т.е. определени участъци ще бъдат асфалтирани. В зимния период обаче това не може да се случи, защото в момента нямаме финансови средства, а и метеорологичните условия не са благоприятни. Строителните фирми в нашия град са малко и когато има възможност да бъдат ползвани техните услуги, ние винаги ще се обръщаме към местния бизнес. В това отношение общината поддържа връзка с него. За това са и екипите на главния инженер на общината, на главния архитект, както и служителите от инвеститорския контрол. Те досега са работели с определени фирми, когато обектът може да бъде осъществен без провеждане на търг и конкретната работа може да се възложи на местни фирми. Така че ние ще продължаваме да работим с тях. Проектите, които предстои да бъдат реализирани обаче в общината, изискват съвсем други процедури. Те изискват чрез обществени поръчки да бъдат избирани фирмите, смятам, че тук местните фирми няма как да участват, те и не кандидатстват по тези проекти, защото не биха могли да се справят - нямат такъв капацитет.
От анкета на вашата предизборна страница става ясно, че голям процент от жителите на Чирпан смятат, че това, от което градът има най-голяма нужда, са новите улици. В програмата си сте посочили като основна цел пълна рехабилитация на пътната мрежа в общината чрез европейски средства и целево използване на средствата от данък МПС и данък недвижими имоти. Започна ли общината работа в тази насока?
Наистина, според анкета, която ние бяхме поръчали за проблемите, най-висок беше процентът на безработицата – 67% от хората смятаха, че това е най-големият проблем. На второ място – пътища и инфраструктура (в това число подмяна на водопровод и канализация). Най-вече заради пътищата и целия проблем с инфраструктурата, ние смятаме да изготвим една програма, в която да включим всички улици и пътища от четвъртокласната пътна мрежа и през тези четири години, колкото е мандатът, да се постараем максимално да поправим пътната настилка.
Бюджетът на общината ще го позволи ли?
Не, само с бюджетни средства няма как да стане. Бюджетът на общината за 2012 г. тепърва ще бъде гласуван, тъй като знаем, че в края на декември Народното
събрание прие държавния бюджет за новата година. Законотворците от своя страна ще предоставят на всяка община това, което са предвидили за капиталови разходи и целеви субсидии, и ще стане ясно всичко, което ще получи и нашата община. Така че когато приемаме за
2012 г. рамката на община Чирпан, задължително ще има такива средства, които ще бъдат предвидени за ремонт на улици. И смятам, че когато е необходимо, ще има участъци, които ще бъдат изцяло преасфалтирани, така че да не се връщаме към ситуацията, ако сега само закърпим някои от дупките, следващата година отново да решаваме същия проблем. Ние ще работим в тази посока и ще се опитаме някои от местните данъци изцяло да пренасочим за пътища и инфраструктура.
Освен пътната инфраструктура какви са намеренията ви в сферата на строителството? Публични сгради, ремонти...
Тъй като бюджетът на общината е ограничен по принцип, тя със собствени средства няма начин как да ремонтира големи сгради. Всичко, което предстои да бъде извършено в областта на строителната дейност, в следващия мандат е по европроектите. Има един доста голям проект, по който ще бъдат обновени три от училищата. Друг проект обхваща три от селата в общината, където ще бъде подменена водопроводната мрежа. Особената ни гордост е, че стартира проектът за пречиствателната станция, но още е само на първи етап.
Освен работата с европроектите предвиждате ли преговори с чуждестранни инвеститори?
Това е най-важното нещо, което смятаме да правим – привличането на чуждестранни партньори. Вече имаме декларирани инвестиционни намерения от страна на някои фирми. През януари смятаме да обсъдим първите предложения в Общинския съвет или поне да ги предложим за разглеждане. Реално до мен и до председателя на Общинския съвет такова намерение в писмена форма вече е депозирано. Една птичка пролет не прави, но за начало… Още на първата сесия ще предложим на общинските съветници това инвестиционно намерение да бъде разгледано и те да кажат мнението си, да разберем тяхното становище. А ще направим допитване, за да чуем и мнението на хората в общината за него.
Как в града посрещнаха решението за изграждане на автомагистрала „Марица”?
Строителните дейности на лота от Оризово до Димитровград, който е 18 км, ще продължат 2 години. В Чирпан ще се усети, защото ще се разкрият работни места – фирмата изпълнител ще наеме около 150 души. Към момента набират по-ограничен брой работници, защото зимният период не предполага да се извършват мащабни строителни дейности. От февруари-март, когато започне активната работа, ние имаме уверение, че обещаната бройка хора ще бъде наета за строежа на магистралата, като се предвижда те да бъдат ангажирани около 2 години. Това е важно за общината, защото безработицата в региона е висока.
Отчитат ли се вече последствия от това, че заради изграждането на новата магистрала „Тракия”, която заобикаля Чирпан, градът вече не е спирка по артерията София – Бургас и очаквате ли това да окаже някакво влияние върху икономиката?
Не всички автобуси заобикалят Чирпан, част от тях продължават да минават през града. Например, тези през Стара Загора, минават също и през Чирпан, защото на тях им е много по-лесен този път, отколкото да се върнат 10 км и да излязат на магистралата. Това не се е отразило много.
Друг ангажимент, поет от вас в предизборната ви кампания, е свързан със запазване на общинската болница, заради важното й значение за жителите, които ценят нейното дело и дълга история. Какво ще е бъдещето на болницата?
Болницата е в началото на града и е разположена в няколко сгради. Надяваме се, че тя ще продължава да функционира. Не смятаме, че трябва да бъде закрита и искаме тя да продължи да съществува. Управителят на болницата почти всеки ден е при нас, тя вече е газифицирана. Продължаваме да се борим за нея.
Кои сектори на икономиката трябва да се насърчат, кои ще бъдат главните приоритети за общината?
Тъй като съм живяла тук и преди демократичните промени, знам какво представляваше Чирпан преди 20 години. Тук беше силно развита промишлеността и основно имаше машиностроителни предприятия. Селското стопанство също е поминък на хората, които живеят в този регион. В миналото функционираха машиностроителният завод „Бъдещност”, винпромът, който произвеждаше шампанизирани вина и беше най-голям на Балканския полуостров. Тази сфера не е за подценяване, защото тук е лозаро-винарски район и това е една традиция за нашия край. По мое мнение бъдеще имат и зеленчукопроизводството, и преработвателните предприятия, като едно има в съседната община – в село Оризово. Това са основните направления, в които аз лично виждам развитието на града. Все пак Чирпан е малък град, малка община и трябва да гледаме реално на възможностите за бъдещето. Има база и тя може да бъде използвана от инвеститори, защото сега в промишлената ни зона има предприятия, които като сгради може да бъдат взети да се стопанисват, а всъщност пустеят... Ако трябва да говорим за много големи производства с хиляди работни места, ние няма откъде да вземем толкова работна ръка в общината. Но като отделни инвестиции с разкриване на работни места в тези области, в които споменах, смятам, че напълно реалистично е да има такива ангажименти и да се намерят хора, които искат да инвестират точно в тези направления. Може би ще се появи и нещо ново, което ние изобщо не си представяме, че може да се случи. Например аз съм чувала, че тук и преди, и сега има инвестиционни намерения за изграждане на предприятие за преработка на битови отпадъци. Това е нещо различно, но в същото време е актуално и модерно, а ние имаме проблеми в това отношение. Разбираме, че вторичните суровини са си една истинска финансова „мина”, но ще поживеем, ще видим. Живеем в интересно и напрегнато време, но хората от региона са грамотни и трудолюбиви. И разчитаме един на друг във всяка ситуация.
Автор
Розалия Банкова