Общини

Димитровград - митология, инфраструктура и трансгранични проекти

Николета Цветкова  Много спорове има къде се намира люлката на цивилизацията. Едно от твърденията е, че тя е именно на Балканите. Безспорни доказателства няма, а нови археологически находки променят непрекъснато историята. Но пък има показатели, които сочат за съществуването на митични обитатели по нашите земи. Едно от тези места е в община Димитровград. Това е тракийското светилище на нимфите и Афродита близо до село Каснаково. Там има останки от култови постройки от II век, странноприемница от III век, амфитеатър от IV век и архитектурно оформени три извора с басейни. Светилището е вградено в скалите, където има подпорна стена с форма на полуелипса. На входа е била издигната монументална колонада, основите от която са запазени. В стената са вдълбани три ниши - каптажи на малки извори, разположени симетрично - два в краищата и един в центъра. Местните вярват, че те символизират танца на нимфите. Това е най-добре запазеното тракийско светилище и единственият нимфеум в България. Обектът е обявен за паметник на културата с национално значение. Историите за митологични същества винаги събуждат интерес, но в общината има още забележителности, които също са уникални по своята същност. Такава е защитената местност Злато поле - най-голямата влажна зона с естествен характер по поречието на река Марица. Тя включва комплекс от свързани един с друг водни басейни с различна форма, големина и дълбочина, тръстикови и папурови масиви, острови и пасища. Защитената територия се е формирала в резултат на изграждането на дига, която откъсва реката от нейното старо корито. Отделеният през 50-те години участък е с формата на подкова и е с дължина около 2 км. Ако разказът за нимфите докосна романтичните души, а Злато поле – природозащитниците, то следващата забележителност ще впечатли историците. Това е средновековната крепост в местността Хасара. Близо до река Марица се издигат два колосални трахитни върха. Върху върха Хасара личат следите на старинна крепост, а на по-ниската издатина - срутената могила на черковището. По тези върхове са открити следите на селище, което имало закрилата на Хасарската крепост. Допълнителната историческа справка сочи, че Димитровград е създаден върху основата на три населени места – Раковски, Марийно и Черноконево, които имат своята интересна история. Те били обитавани от хилядолетия. Най-древните предмети, плод на човешката дейност, в Димитровград са открити в пещерата Дядо Паньовата дупка в местността Габера. Специалистите датират обработените кремъчни остриета от времето на палеолита (40 хил. г. пр. Хр.). Днес по население градът е вторият по големина в областта. Димитровград е строен като по учебник за архитектура, спазени са нормите от римско време и принципите на градоустройството в бившия СССР. Първият социалистически град е проектиран многофункционално, с оптимален за времето си урбанистичен проект. Той е неповторим със своето минало и архитектура и с право би могъл да претендира за емблематично място в историята на България. В настоящия момент усилено се работи по идеята Димитровград да бъде обявен за паметник на културата от национално значение. Целта на проекта е градоустройствените, архитектурни и паркови ансамбли от 1950-1970 г. да придобият статут на национални културни ценности. Именно заради уникалната си архитектура Димитровград е поканен да участва в европейския проект за тоталитарен туризъм, чийто маршрут включва 25 града.

Кметът Иво Димов: КСБ е гарант за фирмите, работещи за града

 

Г-н Димов, какви инфраструктурни проекти се изпълняват в община Димитровград и на какъв етап е тяхната реализация? Работим по проект „Рехабилитация на участък от път I-5”, част от коридор № 9, който включва трасето Русе - Маказа. Това е южната околовръстна дъга. По нея минава трафикът от автомобили от Стара Загора към Хасково и обратно. Този участък е изключително натоварен, тъй като поема международния поток от тежкотоварни камиони. Сега движението значително ще се подобри и гражданите и гостите на града ще видят едно красиво и естетично издържано решение на този участък. Общата стойност на проекта е 2 706 154 лв., като от тази сума общината осигурява 457 837 лв., а останалите 2 248 316 лв. са финансиране от Агенция „Пътна инфраструктура“. В началото на 2013 г. в общината ни предстои започването на още два големи инфраструктурни проекта. Единият е за изграждане на нов жп надлез във връзка с електрифицирането на скоростната отсечка от железопътната линия Пловдив - Свиленград. Предвижда се създаването на прилежащо кръгово движение в центъра, на което ще остане Водната кула, един от символите на града. Проектът ще надхвърли 6 млн. лв. През пролетта започваме реконструкция и рехабилитация на канализационната и водопроводната мрежа на десния бряг на река Марица. Този проект е изключително мащабен не само по своята стойност -  близо 13 млн. лв., а и заради социалния ефект от него, тъй като ще обхване почти 1/5 от територията на града. Осъществява се по Оперативна програма „Околна среда” към Министерството на околната среда и водите, а съфинансирането от наша страна ще бъде 600 хил. лв.   Какви търгове се провеждат в общината и кога трябва да приключат? В тръжна процедура сме за „Подмяна на външен главен водопровод от кв. „Марийно” до кв. „Черноконево” на гр. Димитровград - I етап”. От Междуведомствената комисия по бедствия и аварии ни бяха отпуснати 1 468 000 лв., за да решим един от основните проблеми в общината с изграждането на водопроводна мрежа за питейна вода за Меричлери. За съжаление за завършването на цялото трасе - втория етап по проекта, ще са ни нужни още поне 2,5 млн. лв. Освен това по програма  „Трансгранично сътрудничество, Гърция – България 2007-2013г.” има търг за рехабилитация на общински път от село Каснаково до село Клокотница. В Каснаково се намира известното и единствено у нас светилище на нимфите и Афродита, което е притегателна туристическа дестинация и благодарение на тази програма ще подобрим достъпа до него.   Как и кога планирате да се реализира вторият етап от проекта за Меричлери? Финансирането може да дойде единствено от държавата. Водени са разговори в тази посока. Очакваме през тази година да бъде осигурено такова от Междуведомствената комисия по бедствия и аварии.   Кой е най-големият инфраструктурен проблем в областта и работи ли се по решаването му? Преди като народен представител, а и сега като кмет се срещам с хората в областта и мога да кажа, че през последните две години инфраструктурата значително се подобри. Както знаете, Хасковска област е гранична не само за България, но и за Европейския съюз, което ни ангажира с повишена инициативност. В момента се изграждат двете отсечки на автомагистрала „Марица”, която преминава и през територията на Хасковска област. В дългосрочен план това е значително предимство за развитието на региона.   Срещате ли трудности с финансирането на текущите пътни ремонти и поддръжката? Имаме два общински пътя Крум – Ябълково и Меричлери – Длъгнево, към които сме насочили по-нататъшните си усилия. Дължим го на хората, които ползват тези участъци. За съжаление не може всичко да бъде реализирано наведнъж, тъй като работим в условия на изключително оскъден бюджет, натоварен с почти 10 млн. лв. задължения към банки и институции. Тези ремонти се финансират от продажбата на общинско имущество. Всичко, което е видимо за хората в общината, го правим благодарение на инициативността за работа по фондовете. Имаме проекти, за които сега избираме изпълнител, и такива, които са одобрени и предстои сключване на договор с управляващия орган. Те са за над 37 млн. лв., което е с девет милиона повече от общинския бюджет. Разбирате, че това е една отворена врата за нас и за бъдеща работа.   Работите ли по подготовка на проекти за следващия програмен период? Както вече казах, за нас еврофондовете са една изключителна възможност за подобряване на инфраструктурата. Важното е, че Димитровград попада сред 52-те общини в България, които са директни бенефициенти по Оперативна програма „Регионално развитие”, приоритетна ос 1 за интегрирано градско развитие, по която ще има сериозен ресурс за усвояване. В тази връзка общината ще получи и средства за изготвяне на интегриран план за градско развитие. Със стратегическото си местоположение, демографската ситуация и стабилността си Димитровград попада в т.нар. трето ниво на демаркация, което обхваща общо 25 града. Сред тях са общини като Смолян, Хасково, Габрово, Кърджали. Средствата ще се усвояват за период от шест години като част от новата Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. Това ще ни предостави възможности за финансиране на мащабни инвестиции в рамките на строителните граници на общината.   Какви ще са основните приоритетни дейности, които трябва да бъдат включени? На базата на този интегриран план за развитие ще се обособят три зони в общинския център, които ще бъдат развивани. Предстои ни проект за закриване и рекултивация на сега действащото депо за твърди битови отпадъци.   Започва периодът на валежите, има ли язовири или други водоеми, които могат да създадат проблем за хората? Миналата зима бе тежка и с обилно снеготопене. Ситуацията бе под контрол навсякъде. При нас има определени със заповед на областния управител пет опасни хидротехнически съоръжения – язовири. Те се намират на територията на селата Бодрово, Светлина, Черногорово, Голямо Асеново и Долно Белево. При определени условия има риск от преливане на язовирните стени и опасност в заливните площи да попаднат Долно Белево, Злато поле и Горски извор или важни обекти от републиканската пътна мрежа като Е80, жп линията Димитровград – Свиленград. Нивото на язовирите се наблюдава постоянно, като сме създали необходимите условия за контрол.   Имате ли други общи проекти по „Трансгранично сътрудничество“ със съседните държави? Предстои изграждането на паркинг до най-голямото тържище – Неделния пазар в Димитровград, по линия на програмата „Турция – България”. В петък, събота и неделя трафикът към Димитровград е повишен. Тук идват много търговци от цялата страна, както и от съседните Гърция и Турция. Този паркинг ще обслужва нуждите на гостите на града, които идват на пазара. Очакваната инвестиция е за близо 350 хил. лв.   Има ли предвидени срокове за конкретни дейности по изграждането на паркинг до Неделния пазар в Димитровград? Проектът е подаден и всеки момент очакваме да бъдем поканени за подписването на договора.   Работите ли по съвместни инициативи с Камарата на строителите в България? Какви са те и как може да се подобри сътрудничеството между община Димитровград и КСБ? При обявяване на процедура за търг искаме фирмата, която кандидатства за извършване на строително-ремонтни дейности, да притежава удостоверение за определен вид група или категория строежи. Такова се издава ежегодно от  КСБ. Условие за това удостоверение са задължителни изисквания, които фирмите трябва да покриват, като поддържането на определен висококвалифициран персонал – архитекти, проектанти и строители. В този смисъл Камарата се явява един вид гарант за въпросната фирма. Благодарение на Централния професионален регистър на строителите ние работим с доказани компании, които могат да покрият нашите изисквания.