ПОДУЯНЕ свято тачи спомена за Апостола
Георги Сотиров Работният ден на кмета на район „Подуяне” Ева Митова е с продължителност… 24 часа. Кога тази крехка на вид жена почива, не е ясно. За пристрастията й към битието на хората обаче стана ясно още при първия ни телефонен разговор. „Интервю за вестника на българските строители? Заповядайте още сега” – това беше лаконичното ни запознаване. Преди интервюто с Ева Митова надникнах и в старите летописи за Подуяне. Археологическите останки и тракийските надгробни могили в землището показват, че човешко присъствие тук е имало от хилядолетия. Това се потвърждава и от разкопките в центъра на района, където бе открито праисторическо селище отпреди 5 – 6 хиляди години. Най-ранните писмени сведения за него се намират в турските данъчни регистри от периода 1447 – 1480 г. Кръстопътното положение на региона е било причина за един по-бурен живот. Неслучайно Васил Левски, когато идвал в София, представяйки се за търговец, пренощувал в къщата на Димитър Данев (в началото на ул. „Черковна“). Съществува предание, че Апостола е основал и таен революционен комитет в Подуяне. След Първата световна война хора от различни краища на страната заселват големи части от землището – днешните квартали „Хаджи Димитър”, „Стефан Караджа” и „Левски“. Този бегъл поглед към аналите на историята непременно трябва да завърши с православния храм „Света Богородица”. Той е построен през 1881 – 1882 г. с дарения на жителите на Подуяне и околните села. Църквата е изградена от слатинските дюлгери Мите, Стойко, Малин, Димитър, Божин, Тоте и Андон, за които напомня вградената високо на южната й стена каменна плоча. Живописта е дело на самоковеца Иван Доспевски (син на Димитър Зограф). През 2007 г. тържествено е отбелязана и 125-годишнината от построяването на храма. Ева Митова, кмет на района: Предстои ни интензивна строителна година Г-жо Митова, вие сте кмет на „Подуяне” вече втори мандат. Какви са приоритетите в работата ви? Цяла България минава през района ни, защото се намираме на добро комуникативно място за мегаполиса. Ние сме на 10 минути от идеалния център на София. Районът е изключително комуникативен и има голямо бъдеще. И затова смея да твърдя, че да съм кмет тук, за мен е наистина голяма отговорност. Има идеи за превръщане на бул. „Ботевградско шосе“ в истинска входна врата на София. Какво предстои да се направи? Наистина по булеварда са планирани много и най-разнообразни строителни дейности. Българските специалисти – пътищари, ВиК, ландшафтни изпълнители и т.н., ще придадат наистина европейски вид на шосето. Специално за участъка в нашия район това означава нов асфалт, бордюри, пешеходни и велоалеи, но и ремонт на прилежащата инфраструктура. За администрацията ни подлезите са голям проблем, който сме на път да решим изцяло. И не само строителство или съответните ремонтно-възстановителни работи, а и запазване на вече направеното. Последното, струва ми се, че днес е по-трудното. Оборудвахме обектите с видеонаблюдение с идеята да попречим на недоброжелателите да рушат или да станат някакви стълкновения. Коментирам проблемите с пешеходните подлези, защото генералната транспортна схема на района предполага тяхното интензивно използване. Да продължим с темата за инфраструктурата. Какво е състоянието на вътрешнокварталните улици? Ако сте обиколили основните пътни артерии на района, вие сте забелязали, че състоянието на булевардите е прилично, независимо че натовареността по тях е много висока. Това е разбираемо – на нашата територия са едни от най-големите търговски вериги, магазини за леки коли, за строителна техника и материали и т.н. Но това не е достатъчно. Районът се развива с много бързи темпове и това ще продължи. Затова за бул. „Владимир Вазов” имаме готов разработен проект за цялостна реконструкция. Той включва реновиране на стария мост „Чавдар” до Околовръстното шосе. Когато ремонтът на „Чавдар“ бъде финансово обезпечен, работата ще стартира веднага. Очаквам първият етап да започне още тази година. Тук има и една особеност… Под съоръжението ще преминава третият метродиаметър, т.е. всичките архитектурни, проектантски и инженерни намерения задължително се съобразяват с този факт. Същевременно от изключително значение за нас е изграждането на източната тангента, защото това ще бъде връзката между бул. „Владимир Вазов” и бул. „Ботевградско шосе”. И когато тя се свърже със северната, чието строителство предстои да започне, тогава ще имаме и онзи шосеен пръстен, за който софиянци, а и всички автомобилисти мечтаят от десетилетия. Проектът „Източна тангента” неминуемо ще се случи, може би не толкова скоро, колкото лично на мен би ми се искало. В момента вървят предпроектни проучвания и колегите от направление „Архитектура и градоустройство” много активно работят в тази посока. А на питането ви за състоянието на вътрешнокварталните улици… С времето все повече се убеждавам, че решението за тяхното добро състояние не е в ежегодното изкърпване на настилката, която е полагана преди 30 – 40 години. То е в цялостния ремонт – и на подземната инфраструктура, и на основата, и на асфалта, на бордюрите, тротоарите, осветлението и т.н. Скъпо е, признавам, но когато правя годишната програма на общината, се стремя поне по основните направления да подхождам по-делово – да избягваме постоянното кърпене. Насочвам средствата към цялостното решаване на проблема. Разходите на парче не са в полза на никого. Този подход поддържат и колегите от „Транспорт и транспортна комуникация” към Столичната община. Един кмет го оценяват предимно по състоянието на улиците и на осветлението по тях и в градините. Можеш като администратор да постигнеш много неща, да решиш голяма част от проблемите на хората, но една дупка на пътя ще нанесе повече поражения върху отношението на гражданите към общината, отколкото всичкото останало, за което работим. И може би са прави… Изграждането на новия метродиаметър и въобще обновяването на инфраструктурата на район „Подуяне” ще доведат до чувствително поскъпване на апартаментите и на свободните терени. Определено голяма е ролята на метрото за развитието на цялостната инфраструктура в близост до него. Огромни средства се влагат за развитие на околните пространства. С изграждането му нашата столица подобри облика си. Това е част от причините да приемам преминаването на метрото през нашите квартали като един много голям плюс. Във всяко едно отношение. Моята добре свършена работа като кмет ще се измерва с това вие, нашите съграждани, да не разберете, че в „Подуяне” има районна администрация. Колкото повече навлизате в детайлите от функциите на един служител – движението на документите, сроковете за тяхното придвижване, това ще означава, че не си вършим работата както трябва. Когато има опашки пред някоя служба, това означава, че нещо не е в ред. Може би организацията, може би служителите не са си на мястото. Основната ми задача е гражданите максимално бързо да получават услугата, за която са дошли в сградата на кметството. Без да губят време. Разпоредила съм режим на работа, при който в звената да има препокриване по време на почивките така, че хората да не се бавят. При необходимост определям и удължено работно време. Един малко страничен въпрос след грохота на поредния прелитащ над сградата на кметството самолет… Преди много години всички машини кацаха на аерогара София след заход откъм Стара планина. Изключения за прелитания над столицата бяха само при тежки мъгли, гръмотевични бури или при аварийно кацане. Сега от западното направление като че ли всички полети са над града? Като районен кмет само мога да сигнализирам институциите, че по този начин рязко се влошава качеството на средата за живот. В района има създаден Инициативен комитет за борба срещу шума на аерогара София. Обяснението на летищната администрация е, че това се отнася само за чартърните полети, които са с друг статут. С председателя на инициативния комитет Емил Коларов проведохме разговори и подкрепих тяхното искане при обсъжданията на общия устройствен план на София да се коментира и въпросът за алтернативен терен за аерогара на столицата. Между другото главният архитект на града Петър Диков подкрепи подобна идея. Но в момента летище София е факт и е там, където е, т.е. северната граница на нашия район. Но че трябва да има регламент в полза на спокойствието на хората, по това спор няма и не може да има… Качеството на живот във вашия район зависи и от „спокойствието” на реките, които преминават през него... Имаме географския късмет територията ни да се пресича от три от по-големите реки на София – Слатинска, Владайска и Перловска. Направихме частична корекция на Слатинската, а в момента се проектира нейното продължение. Не е казано, че един подобен воден басейн непременно трябва да е с коригирано корито, за да е безопасен… Но твърдя, че нашите реки са отлично проводими, почистваме ги редовно и… … и в коритата си дават среща графитъри от различни поколения. Като районна администрация подкрепяме тази култура, когато, разбира се, нейното проявление не е вандализъм. В този смисъл осъществихме едни изключително добри проекти за изрисуване на калканите на няколко жилищни блока. Прави впечатление, че хората от старите блокове сами се опитват да санират апартаментите си. Въпросът ви е за енергийната ефективност, но аз искам да разделя отговора на две. Що се касае до сградите – общинска собственост – училищата, детските градини, другите социални заведения, мога да твърдя, че системно провеждаме активна политика в тази посока в Подуянския район. Енергийната ефективност е нещо изключително важно. Резултатите, които сме постигнали с топлоизолацията, дограмата и останалите необходими мерки – смяна на типа отопление например, са впечатляващи и осигуряват много сериозна икономия. Имаме изключителен интерес от това, извън естетическия облик на сградите, което също е от значение. Относно жилищните сгради законодателят е преценил в Закона за управление на етажната собственост, че гражданите трябва да се научат да управляват имуществото си. За съжаление в България е много трудно хората да се обединят около някаква положителна идея. Иначе сме предоставили цялата информация на домоуправителите, с които се срещаме периодично, за кандидатстване по линия на енергийната ефективност. Има и един проблем – отделният вход или блок трябва да се регистрира като сдружение и да има отделна сметка. Когато се стигне до този момент, общото събрание се блокира от сто различни мнения и работата зацикля. Да не говорим, че т.нар. изолация в никакъв случай не означава, че се изпълняват конкретните изисквания за енергийна ефективност. Най-малкото, че алпинисти са момчета аматьори и това, което правят, е работа между другото, докато дойде времето да станат ски учители или пък спасители по морето. А в апартаментите след тях тръгват влагата и мухълът… Когато се търси най-ниската цена, така става. Вече сме в новия програмен период 2014 – 2020 г. Известно е, че районът сам не може да гради стратегии по оперативните програми. Нашата администрация заявява намерения за своите нужди, а последната дума е на колегите от Столичната община, които преценяват и готовността ни, и необходимостта от развитието по-нататък на конкретното предложение. Ще припомня, че проектите са обемни, много тежки за изпълнение и тяхната устойчивост след изпълнението е трудна задача за районните кметове. Конкретно по ОПРР 2007 – 2013 г. решихме и изпълнихме подлеза пред гара Подуяне и 9 детски площадки. И сега тези обекти непрекъснато трябва да са пред очите ни. Да ги наблюдаваме, да ги опазваме от една агресивно настроена среда… А вие нямате тези пари? Напротив. Имаме средства за поддръжка на тези нови съоръжения. Всеки колега обаче трябва да е отговорен пред този план за устойчивост, защото това, което изграждаме за нашите съграждани, не се прави за година-две или пет… Остава за поколенията. Вземете подлеза пред гарата. Великолепно строително изпълнение… Но то трябва да се пази. Все си мислех, че е анахронизъм изхвърлянето на боклука от балкона, но сама се убедих, че това не е така. Лесно е да се замърсява и да се руши. Вървиш покрай блоковете и усещането за една мръсна околна среда те потиска. Но на 26 април „ще изчистим София за един ден”. След като сме я замърсявали 364 дни... Разкажете за един ваш необикновен ден в битността ви на кмет. Няма един обикновен, колкото и странно да звучи тази констатация. Първо, той не е само 8-часов работен ден, аз съм на 24-часово непрекъснато разположение за хората. Кметът трябва да знае всичко, каквото някъде в неговата община се случва. И да е готов да се намеси. Пет квартала с 87 000 жители сме гордите подуянци. Ако само бегло характеризирам района, сам ще се убедите за какво отговарям – жп гара Подуяне, сложни инфраструктури от всякакво естество, търговски вериги, гробищния парк, границата с един проблемен квартал, промишлени предприятия – нови, стари и изоставени, стадион „Георги Аспарухов”, реките и какво ли още не… На наша територия са изградени например и 3 топлоцентрали, захранващи кварталите „Хаджи Димитър”, „Сухата река”, „Левски В” и „Левски Г”… Това, което прави нещата различни и ме кара да се чувствам щастлива, е, когато успея да осигуря финансиране за някой проект и да го реализирам. Подобен е случаят с изграждането на физкултурния салон на 199 ОУ. Осигурихме финансиране, а строителите направиха необходимото. Същото се отнася и до единствения парк в района – „Герена”, който съвсем скоро ще придобие нова визия. Ще ремонтираме училища и детски градини. Предстои ни година на интензивна строителна дейност.