Новини

Железничарският синдикат подготвя протести заради спирането на влакове

Железничарският синдикат вече е започнал организацията на протести заради решението на БДЖ да започне поетапно да спира нерентабилни влакове. Това съобщи в предаването „Преди всички“ на БНР Петър Бунев, председател на железничарския синдикат към КНСБ. На 17 януари ще има протест в Горна Оряховица. Демонстрации на служители се очаква да има също Карлово, Враца и Мездра. „Говорим за първите 38 влака. Ако се премине и следващата стъпка, бъдете сигурни, че сигурно ще пламне половин България, където ще останат без влакове“, посочи Бунев. Междувременно обаче ще текат и разговори с БДЖ. Петър Бунев подчертава, че синдикатите имат предложения как да се реши въпросът, така че да не пострадат хората. И през миналата седмица синдикатите и ръководството на железницата се срещаха, за да обсъждат спирането на влакове. „От гледна точка на временното съществуване на предприятието най-вероятно има смисъл това, което се прави. Вярвам на изчисленията, които моите бивши колеги са провели“, коментира бившият изпълнителен директор на БДЖ Йордан Недев. Той обаче признава, че спирането на влакове няма да реши проблемите на превозвача. „Това е една мярка, която никога няма как да доведе до нещо по-добро. Тя води до спазване на някакви конкретни условия, които са конюнктурни, създадени са в момента, защото нещо друго някъде се е случило в политическата и икономическата система на държавата“, казва той. „Трябва да се мине през някакво закриване на настоящите операции - нещо, което няма как да бъде възродено, и след това лека по лека да се изгради нещо, което да е стъпило на здрава основа“, препоръчва Недев. Той определя като разумно предложението да се промени структурата на финансиране на спрените регионални влакове, като общините да кандидатстват за субсидия от държавата и когато я спечелят, те да възлагат на БДЖ изпълнението на поръчката. „Функцията на БДЖ трябва да е социална, но тя изобщо не е такава от много време. Други интереси обслужват това дружество, да ги наречем най-общо политически. Всяко държавно предприятие е така. Във всяко държавно предприятие е заложен един много силен конфликт на интереси. Не може принципал да е държавата. Държавата не е юридическо лице. Държавата няма, формално казано, собственици. През трета ръка крайният клиент като нас и въобще гражданите на държавата са собственици на БДЖ, ако трябва да търсим релация между това кой дава парите и какво се случва с тях“, коменитра още Недев.