Георги Сотиров
Не знам колко от вас са били свидетели на „изобретението“ на наши съграждани за измъкване скарите на шахтите от улиците на големия град. Признавам, гениални съседи живеят на тези територии. Оборудвали са се с нещо като „кози крак“, но с по-голям извит захват в долния край. Горният е закачен на желязна хоризонтална опора в каруцата. После преминават над шахтата, кончето уж случайно спира, съгражданинът ни светкавично закача скарата, тръгва – и в колата се озовават… 5 кг скрап. Разсъжденията, че в новопоявилия се капан някой автомобилист може да разбие колата си и да предизвика катастрофа, въобще не преминават през закритата с качулка глава…
Такива неща си споделяхме групата журналисти с работниците от „Софийска вода“ в очакване да се срещнем със специалистите от Столичния инспекторат. Поводът беше прозаичен – поредното почистване на шахтите по бул. „Цариградско шосе“. Стефка Енчева – началник сектор „Инвестиционен контрол“ в общината, беше лаконична:
„На територията на столичния град има около 35 хил. подобни обекта,
от които годишно 12 хил. преминават през съответното почистване. Първо наши експерти извършват проверка на състоянието им. При констатирано запушване „Софийска вода“ предприема мерки за оправянето на водопропускливостта. Това става ръчно или с техника. Почистването се прави във вертикалната част на шахтата, а след това, ако е необходимо, се продухва и хоризонталната, която води до големите колектори“, добавя тя.
Процесът се налага, защото след обилните снеговалежи преди десетина дни и отлаганията от специализираното пръскане с антиобледенители в момента към шахтите се свлича доста кал от автомобилните гуми, която се натрупва на тях. Особена отговорност на Столичната община са т.н. „проблемни“ съоръжения върху важните за транспортната система места – кръстовища, натоварени улици с автобуси, трамваи и тролеи… Там шахтите по няколко пъти на годината се профилактират, за да бъдат избегнати евентуални запушвания, които биха довели до
проблеми с придвижването на гражданите.
В ниските части на столицата – „Подуяне“ например, ситуациите със запушванията са по-чести и това е разбираемо. В кварталите на район „Искър“ – „Абдовица“ и „Д. Миленков“, които са по поречието на р. Искър, също често има затлачвания. Към този момент, както ни увери Енчева, няма усложнения, а постоянно действащ оперативен щаб е в непрекъсната връзка с районните кметове и с експертите от Дирекция „Обществен ред и сигурност“.
Длъжни сме да припомним, че Столичната община предприе почистване на дъждоприемните шахти и канализацията в София още през лятото, когато в Западна България бяха проливните валежи. Тогава кметът Йорданка Фандъкова разпореди дейности из цялата територия на големия град.
По същото това време за първи път от много години започна почистването на подземните речни корита – реките, които не се виждат от гражданите и някои от тях минават под центъра на мегаполиса. Процесът бе планов и стана в условията на добра организация. За нея Фандъкова сподели, че би била още по-добра тогава, когато изграждането на канализацията за отвеждането на дъждовната и отпадъчната вода наистина стане основен приоритет. Не е тайна, че
много от крайните квартали нямат канализация
и там проблемите възникват най-често. Става дума за „Горна баня“, „Овча купел“, районите зад Околовръстното шосе и т.н. Впрочем, след като специализираните автомобили на „Софийска вода“ заминаха нагоре по бул. „Цариградското“, за да си вършат ежедневната работа, нашият екип тръгна обратно из другите столични булеварди.
На кръстовището на бул. „България“ и бул. „Гоце Делчев“ няколко лели от временната заетост разбиваха замръзналите буци лед покрай спирките и после ги товареха на камионетката. Явно бяха инструктирани да не ги трупат върху шахтите, както доскоро се правеше. Разбира се, официалното трасе към „Бояна“, от където сутрин и вечер два супер автомобила с включени синьо-червени светлини възвестяват началото и края на управленския ден на държавния глава, не е мерило за чистотата в големия град. Тук за отбелязване е, че след ремонта на трамвайната линия №7 всички информационни табели по спирките, дори и соларните, които в мрачното зимно време не виждат захранващото слънце, работят отлично даже късно вечер.
Не мога да не спомена, че и проблемите с левия завой на това натоварено място бяха точно и със съответните инженерни решения отстранени. На същото това натоварено кръстовище има пет автобусни линии, трамвайна линия, няколко маршрутни трасета и поне две стоянки за таксита. Като добавим линейките и правителствените кортежи, ситуацията става ясна…
На дневен ред е Столичната община да даде на концесия всичките 2482 спирки на градския транспорт. Срещу правото да поставят павилиони за продажба на вестници и дребни пакетирани стоки или рекламни съоръжения концесионерите ще трябва да инвестират 20,4 млн. лв. в изцяло нови стоянки. От тези 2482 спирки само 1002 имат навеси, а 837 от тях определено са в лошо състояние.
Защо подхващаме тази тема, след като основната цел на този репортаж са шахтите по улиците? Защото е важно струпванията на такива съоръжения и като следствие опаковките на продаваната в тях стока да не заминават… в шахтите. С всичките последствия от запушванията.
А също и защото тези павилиони ще дадат
допълнително поле
за работа основно
на малките строителни фирми.
Предложението е строителството на спирките да се раздели на 4 пакета, като една и съща фирма ще може да кандидатства за максимум два, за да се избегне монополното положение, обясни кметът Йорданка Фандъкова. В първия влизат 564 спирки в районите „Лозенец“, „Изгрев“, „Триадица“, „Студентски“, „Младост“ и „Панчарево“. За подмяната на навесите там ще са нужни 4,9 млн. лв. Във втория пакет са 632 спирки в „Оборище“, „Средец“, „Подуяне“, „Слатина“, „Искър“ и „Кремиковци“. Там трябва да се инвестират 5,6 млн. лв.
690 са конструкциите в третия, който е за „Красна поляна“, „Красно село“, „Овча купел“, „Люлин“, „Витоша“ и „Банкя“. Подмяната им ще струва 5,3 млн. лв. Най-евтин е последният пакет – 4,5 млн. лв. за 596 спирки във „Възраждане“, „Сердика“, „Илинден“, „Надежда“, „Връбница“ и „Нови Искър“.
Кандидатите трябва да имат поне 5 млн. лв. оборот за последните 3 години и да докажат опит в изграждането и стопанисването на рекламни елементи, преместваеми или търговски обекти.
Пространната обиколка из столичния град дава на репортера много идеи за размисъл. Тук започнахме от шахтите по улиците, преминахме през кръстовищата и спирките на градския транспорт… С една идея – Age, quod agis, et respice finem – прави каквото правиш, за после мисли, както са казали древните римляни.