Георги Сотиров
Признавам, че приликата в заглавието с Алековото „До Чикаго и назад” личи, дори и да караш със 130 километра в час по магистрала „Тракия”. Ние обаче не сме любители на високите скорости, а по-скоро търсим какво може да ни даде един бърз „марш на скок” до Пловдив и обратно в променливо февруарско време.
„Там, където спират магистралите, е пустиня. А там, където има магистрала, има и живот.” Това каза преди 5 години на студентите от ВТУ „Тодор Каблешков” в София президентът Росен Плевнелиев, тогава министър на регионалното развитие и благоустройството.
Споделяме мнението му още на бензиностанция „Джордан” над вилната зона Побит камък, където в плодородните ниви на с. Нови хан изникна затворен комплекс със звучното име Сentral Park.
Тази бензиностанция е построена на спомагателните терени и трасета при изграждането на магистралата. Един от пътищата е
най-пряката връзка
със затворения жилищен комплекс. Той именно сега е… заключен с бариера и катинар. Бил частен имот – затова. Макар че вероятно обслужващите магистралата пътища – за ремонти, аварийни ситуации и т.н., в никакъв случай не могат да бъдат частни. Иначе Сentral Park явно привлича интереса на новодомците, а от моста на магистралата личи майсторството и на архитекти, и на строители да облагородят тези земи.
Припомняме, че лятото на 2014-а беше доста строително за АМ „Тракия”. Ремонтите включваха 4 км край София, 27 км от столицата до Пазарджик и 14 км на територията на област Пловдив. Работеше се и по двата виадукта на аутобана.
На бензиностанцията срещу с. Калугерово спряхме с най-голямо удоволствие. Но не да сипем дизелово гориво. На дълъг път и в зимна обстановка предвидливият шофьор зарежда догоре още на тръгване. Не и да опитаме тяхната шкембе чорба. Конфекция от избеленото американско шкембе – никакъв вкус. Но ви препоръчваме да си купите от домашно приготвените буркани с царска туршия и от лютите чушлета. Огън са. Или пък да изберете ръчноплетените терлици от домашно предена вълна.
Тук се срещаме с нашия стар приятел, мостовака строител бай Димитър, за когото ви разказахме наскоро в рубриката „Тухла четворка”. Поводът беше прозаичен: здрасти – здрасти, и в багажника на колата се кротна една 10-литрова дамаджана с карабунарско червено вино.
На моста над р. Марица внимавайте. Една от честите изненади е заледеният път. Високата скорост и неразумното боравене със спирачките може да ви прати в мантинелата. Както често се случва.
Тепетата на Пловдив са пред нас.
В плодородните тракийски нивя трайно и здраво се настаниха халетата на производители на хладилници и друга бяла техника, на вносители на тежка строителна механизация, на прочути марки леки коли. Японската компания „Язаки“, която държи 35% от световното производство на кабелни системи за автомобили, обмисля да строи завод край Пловдив. В България вече е инвестирала повече от 60 млн. лв. и е разкрила над 2 хил. работни места. Тя е основен работодател за региона на Ямбол и на Сливен.
Пловдив е различен град. Миналата година тук беше подписан
Меморандумът
за сътрудничество
при развитието на икономически проекти на територията на областта. Това стана в КЦМ с участието на кметовете на Асеновград, Калояново, Куклен, Марица, Първомай, Раковски, Родопи, на председателя на Общинския съвет на Стамболийски, зам.-кмета на Пловдив Стефан Стоянов, инж. Пламен Панчев – председател на УС на „Клъстер проектиране и строителство“, и Красимир Стоянов – зам.-председател на УС на „Клъстер информационни и комуникационни технологии – Пловдив“. С повечето кметове нашите читатели са се срещали в рубриката „Общини”.
Подписалите меморандума са декларирали общата си воля за съвместна работа и активна подкрепа на инвестиционната инициатива за реализация на мегапроекта „Тракия икономическа зона“. В меморандума е записано, че чрез развитието на икономическата зона, която обединява 6-те индустриални зони в района на Пловдив, ще се постигнат
стратегическите цели
за последващо развитие на региона и подобряване на обществената, жилищната и бизнес средата.
В Града под тепетата движението е повече от спокойно. Това ни дава възможност да разгледаме частично ремонтирания – само едното платно, мост над р. Марица по бул. „Васил Априлов”, но след затопляне на времето работата и по другото ще започне. Пловдивчани очакват по този булевард да се премахнат паветата, които и за поддържаните леки коли са си проблем с повишена трудност. С леко отклонение вляво, покрай Търговската гимназия и „замръзналия” строеж на гигантския мол на Марково тепе, стигаме до Цар Симеоновата градина. Разбира се, в Пловдив пак е подранило хубавото време, което е добре дошло за строителите, които извършват сложната
реконструкция
на Пеещите фонтани
в знаковия за местните жители парк. Оформени са островчето и беседката в езерото, откъдето ще се регулира озвучаването и осветлението на фонтаните.
Усилените строителни дейности вървят и по оформянето на трите фонтана, които ще бъдат съчетани в езерото. Работи се и по алейните брегове, и по чешмата откъм малката детска площадка. Припомняме, че крайният срок за изпълнението на проекта е май 2015 г. Сега се довършва последният етап от него. Стойността на заключителната му част е 2,2 млн. лв., като освен езерото с Пеещите фонтани в нея е включено възстановяването на всички други водни площи в парка и изграждането на пречиствателни съоръжения. Изпълнението на проекта според становището на специалистите ще доближи новата визия на Цар Симеоновата градина до вида й от 1936 г. Любопитното е, че производител на фонтаните е канадска компания, която е сред световните лидери в тази област.
През май строителите ще дарят на красивия Град под тепетата, на неговите граждани и на гостите на Пловдив пеещи фонтани с 3 струи, най-високата от които е оразмерена да изхвърля вода на 20 – 25 м.
Поинтересувахме се и от актуалната за тази година тема за
санирането
на панелните блокове. Забележете – над 400 такива жилищни сгради вече са готови за обновяване. От началото на февруари започнаха да се приемат и заявленията съгласно Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради.
Стана ясно, че над 300 домоуправители в район „Южен” са обучени как трябва да действат сдруженията на собствениците във всяка жилищна сграда, която отговаря на изискванията за саниране.
Община Пловдив ще обяви конкурси по Закона за обществените поръчки.
На следващия ден от сутринта тихо и кротко заваля сняг, улиците бързо побеляха и когато специализираната техника тръгна на „щурм”, ние тръгнахме към столицата. Магистралата по стръмнините към Ихтиман и Вакарел беше в отлично състояние.