Новини

Стартира рехабилитацията на критичните участъци от АМ „Тракия” и „Хемус”

Проблемните виадукти са сред първите обекти

Десислава Бакърджиева Започна цялостната рехабилитация на моста при с. Елешница. Той е включен в първия етап от ремонтните работи по участъци от автомагистралите „Хемус” и „Тракия”. За проблемните трасета по двата аутобана правителството осигури 100 млн. лв. Критичните отсечки на АМ „Хемус” и АМ „Тракия” бяха инспектирани от министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Лазар Лазаров, преди да бъде дадено началото на строителните дейности. „Ремонтът на платното на моста при с. Елешница в посока София, което е в много лошо състояние, ще възлезе на 6 млн. лв. Съоръжението е построено през 1978 г., пуснато е в експлоатация през 1979 г. и от тогава не е обновявано. В момента състоянието му е не само аварийно, но е и опасно за движение. Поради тази причина мостът беше затворен още в края на януари”, каза Лиляна Павлова, след като обходи виадукта. Тя обяви, че държавното дружество „Автомагистрали” ще извърши ремонта на съоръжението. Изпълнителят ще трябва да представи съкратен работен график до края на април. Очаква се рехабилитацията да приключи до 1 юли. Всички останали допълнителни дейности, свързани с полагане на маркировка, отводнителни системи, сигнализация, ще бъдат реализирани в последващ етап. Павлова посочи, че засега средства за рехабилитация на другото платно няма. Неговото състояние не е толкова тежко, но то също трябва да бъде реновирано. За него ще са необходими други 6 млн. лв. Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще направи всичко възможно те да бъдат осигурени през следващата година. „Нужен е цялостен ремонт, защото конструкцията е засегната. На места бетонът се е разрушил и армировката е оголена. Запълването на дупките ще е само загуба на средства, тъй като когато конструкцията е нестабилна, те веднага се отварят. Вибрациите и амплитудите на моста – като отклонение, са 15 см. Движението по него е в посока надолу и той е подложен на голямо натоварване от тежкотоварните автомобили”, обясни инж. Лазар Лазаров. Всички асфалтови пластове и хидроизолацията на моста ще бъдат премахнати, за да може да бъде възстановена бетоновата конструкция. След което ще бъдат положени нова хидроизолация и асфалт. Той допълни, че за да не се стига до толкова тежко състояние на пътните съоръжения с носеща конструкция, е необходимо на 15 – 20 години да се извършва рехабилитация. Такива сериозни ремонти почти не се правят заради липсата на средства. Изпълняват се предимно превантивни дейности по асфалтовия пласт, което не е достатъчно. Данните на АПИ показват, че мостовите съоръжения в страната, които имат нужда от обновяване, са близо 50. Министър Павлова информира, че графикът за изпълнение на участъците от 5-и км до 10-и км, от 60-и км до 90-и км, както и от 119-и км до 135-и км на АМ „Тракия“ е планиран така, че до 1 юли да бъдат готови всички дейности, свързани с ремонт на асфалтовите части. Движението по тях ще бъде шахматно – с прехвърляне от едната в другата лента. Изключение правят двата големи виадукта на 61-ви км и на 67-и км на АМ „Тракия”, които също са в много тежко състояние. Работата по тях започна преди две години заедно с ремонта при виадукта „Бебреш” на АМ „Хемус”. Бяха рехабилитирани само десните платна. При проверката на място на съоръжението на 67-и км на АМ „Тракия“ Лиляна Павлова и инж. Лазар Лазаров установиха, че гредите на лявото платно са напълно амортизирани. Армировката е компрометирана, липсва директно бетоново покритие и тя е корозирала. Мостът е в аварийно състояние и армировките може да се скъсат във всеки един момент. Поради тази причина виадуктът е сред първите обекти, включени за цялостна рехабилитация, която ще бъде извършена за около 7 млн. лв. Строително-възстановителните дейности на 61-ви км ще възлязат на около 4 млн. лв. Очаква се мостът да бъде отворен за движение до 1 август, а на 67-и км – до септември. Според Лиляна Павлова по-дългият период за рехабилитация на двата участъка няма да затрудни сериозно пътуващите, защото дължината им е по 500 м.