Петък, работен ден
Магистрала „Люлин” ще свързва Околовръстния път на София с пътен възел Даскалово при Перник. Там ще бъде направена и връзката с бъдещата магистрала „Струма”. Дължината на автомагистрала „Люлин” ще е около 19 км. Графикът за изпълнението на строителството на магистралата предполага същественото завършване да стане в края на тази година, а окончателното приключване на обекта – на 15 май 2011 г.
Докато очакваме нещо да се случи на автомагистрала „Люлин” – или турските пътищари от „Мапа Дженгиз” да сключат с АПИ някакви анекси за предоговаряне, доплащане, надплащане, глоби, санкции и прочие, както заяви в интервю за Националното радио председателят на Управителния съвет на АПИ Божидар Йотов, или пък нещо на държавно равнище да се случи, та да се види краят на тази „люлинска епопея”, ние направихме най-простото – обиколихме строежа и снимахме на воля, необезпокоявани...
Фоторепортажът ни започна малко след отбивката от Околовръстното шосе за Банкя и Иваняне. Започнахме да снимаме точно от тук, защото ни обзе „носталгия” по откритата при предишното правителство готова петкилометрова отсечка, която води за... никъде!
В слънчевия преди обед на иначе солидно стоящия мост двама нашенци се подпираха на основата на моста в „задълбочен” разговор. Признаваме, използвахме възможностите на вариооптиката, защото приближаването с лека кола не е възможно. Грамади пръст са струпани около моста и край него, но това не пречи тежката строителна техника да „почива” под сянката на мостовото съоръжение.
Преминаваме по изстрадалите от тежките пътностроителни машини улици на с. Мало Бучино и любезен местен жител ни показва един черен път, по който може да стигнем до височинката над селото, откъдето се открива прекрасна панорама към магистралата. Изпълзяваме внимателно на първа скорост и панорамата наистина си я бива... Няколко апапи в светлоотразителни жилетки и една водоноска мият поредния мост. Радват се, че ги снимаме и отдалече предлагат срещу снимките да измият нашия „Форд”.
Продължаваме. Вече сме много навътре в планината, и ако някой си е мислел, че Люлин планина е една софийска здравница – малки хълмчета, туризъм, гъби и билки, дълбоко се е заблуждавал.
Това личи и на нашата снимка. Точно на това място, където работи един-единствен багер, на пътищарите им предстои да преместят... планината!
Преминаваме през с. Големо Бучино, панорамата се променя, теренът става по-полегат, навлизаме в Пернишка област. На някои от мостовите съоръжения „кипи” труд – десетина монтажници „висят” на скелетата и плетат арматура за следващо изливане на бетоновите конструкции. Тук се сещаме, че близо 200 нарушения са установили за две години служителите от Инспекцията по труда при проверки на автомагистралата и на нейния строител - турската фирма. И още нещо, с което ни запознаха няколко чакащи автобуса за Перник жители на красивото планинско село...Откакто строежът на магистралата навлиза в тяхното землище, в Големо Бучино страдат от недостиг на вода заради голямото водоползване от „Мапа Дженгиз”. От ВиК са информирали хората, че ръководството на фирмата категорично е отказало да направи нов резервоар, въпреки че по времето на предишния областен управител такова обещание е било дадено.
Много мостове в различен етап на завършване, сложен планински терен за преодоляване и някакво усещане за „яваш-яваш” работа. Превеждаме – „лека-полека”, „бавно”, „едва-едва”, „мудно”, „лениво”...
Яваш-яваш и тази магистрала ще бъде завършена. Някога...
"50 млн. лв. ще бъдат отпуснати за магистрала „Люлин”, но тя трябва да бъде дадена още днес на прокурор или след празниците, каза министър-председателят. Три години, умишлено или не, не е осъществяван контрол, не е работено както трябва и сега трябва или да дадем 50 млн. лв., за да я достроим, или да загубим 250 млн. лв.", коментира Бойко Борисов
Още за кръвния данък на „Люлин”
Милена Грозданова
Допълнителна експертиза е поискана от разследващите органи по трагичния инцидент при строителството на магистрала „Люлин”, при който загинаха трима души. „Ще има наказани, категорично ще има и промяна в работата на обек-та”, заяви министър Плевнелиев. В момента на обекта всеки ден има представители на пътната агенция и ДНСК, които подготвят допълнителни предписания на база на постъп-
ващите данни от проверките, за да се гарантира, че този инцидент няма да се повтори.
По случая със смъртта на тримата турски работници на магистрала „Люлин” е започнато досъдебно производство за причиняване на смърт по непредпазливост, каза и наблюдаващият прокурор Дилян Деянов. Разпитани са много лица. Ще се прави анализ на състава на бетона и на желязото на злополучния обект, както и на качеството на работата. Оказва се, че при работата на 17 април са допуснати редица нарушения. Говореше се, че осветлението, на което са вършели задълженията си работниците, е било слабо и недостатъчно. Това бе потвърдено от проверките, извършени от Главната инспекция по труда и подразделението й в Перник. Потвърдиха се и съмненията, че хората са работели без обезопасителни колани и въжета. Не е осигурен безопасен начин за слизане и качване на работниците по работните места, разположени на голяма височина. Използвал се е автокран с приспособен кош, заради което инспектори от ГИТ са съставили акт за спиране на това приспособление още на 9 април 2010 г. Задължителният всекидневен инструктаж не е бил проведен, а при инцидента не е присъствал техническият ръководител. Негово задължение е било да провери преди започването на бетониране изправността на използваното монтирано скеле, кофраж, платформа и осветлението на работното място. Липсват данни скелето да е проверявано през определени интервали от време. Непълноти в актовете на строителния надзор и пропуски в плана за безопасност са констатирали още инспекторите. Липсват данни и за запис в заповедната книга от проектант-конструктора на обекта, чрез който също се дава съгласие за започването на бетоновите работи, като по този начин не е проконтролирано спазването на здравословни и безопасни условия на труд от проектанта, строителя и представителя на строителния надзор. Не е изпълнено задължението да се изготви план по безопасност и здраве преди започването на строително-монтажните работи, който е неразделна част от инвестиционния проект.
След смъртните случаи ГИТ ще търси административно-наказателна отговорност от строителя, възложителя и строителния надзор. Според Главната инспекция по труда, след като веднъж е възникнал инцидент при подобна мостова конструкция, то строителството с такъв вид конструкция трябва да бъде спряно до доказването на неговата безопасност.
Българската браншова камара „Пътища" отдавна предупреждава за некачествена работа на новостроящия се аутобан и за неспазване на правилата за безопасност за работниците. Според председателя Румен Йовчев у нас трябва да се прекрати практиката търговете да се печелят от фирмите, които дават най-ниска цена, а да печелят тези с „реална оферта". Строителството на АМ „Люлин” започна през 2007 г. Макар и само 19 километра, аутобанът е един от най-трудните за изпълнение. Проектът предвижда построяването на три тунела с обща дължина 1260 м, 26 моста и виадукта с обща дължина 6 км, 3 пътни възела и укрепителни стени с дължина над
2 км и половина.