Новини

Министър Лиляна Павлова: До края на годината съществено може да бъде завършена основната работа по Северната скоростна тангента

Предизвикателство пред изпълнението на проекта са отчужденията на имоти по трасето и археологическите обекти

_MG_5774 Работата по Северната скоростна тангента върви, спазват се графиците и сроковете, които са ни предоставили изпълнителите, заяви след направена днес инспекция на обекта министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Като предизвикателства пред успешното завършване на проекта министърът определи неприключителите процедури по отчуждаване на терени и земи по трасето. В голяма степен са издадени разрешенията за строеж, но все още има няколко частни имота, процедурите за които не могат да приключат, каза тя. Павлова припомни, че с решение на МС значително беше завишена цената, по която се отчуждават те – от 20 ст. на 20 лв. и вече са подписани значителен брой съдебни споразумения, част от които не са влезли в сила заради съдебни процедури. Според подадения от съда график делата и споразуменията трябва да бъдат финализирани до септември – октомври т.г. Има хора, които не се съгласиха и с увеличената цена и делата с тях, които се разглеждат от Върховния административен съд, ще продължат до месец октомври, информира тя. До тогава за някои от терените няма да има издадени разрешения за строеж, каза Павлова и обясни, че това е причината да няма даден пълен фронт за работа на строителя, а са му предоставени 80% от трасето, за което са издадени разрешения за строеж. Регионалният министър информира, че до момента на територията на София са отчуждени 650 имота и за тях са изплатени обезщетения на стойност 17 млн. лв. Според нея другото предизвикателство са археологическите разкопки. По трасето на тангентата са открити пет обекта, за четири от които има становище на института към БАН, че трябва да бъдат проучени. Очакванията са, че те също могат да завършат до месец октомври. Съгласно графиците към момента и срока на Оперативна програма „Регионално развитие“ целта е до края на месец декември съществено да завършим основните работи по проекта, така че за следващата година да останат само довършителни работи за сметка на бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“, заяви Павлова. Тя обясни, че имаме право да завършим проекта до края на 2016 г., без да загубим пари по програмата, доразплащайки за сметка на бюджета. Министърът припомни, че той беше прехвърлен от Оперативна програма „Транспорт“ в ОП „Регионално развитие“ и се финансира от нея със 180 млн. лв. За нас е много важно да усвоим максимално безвъзмездното финансиране. Ако не успеем да усвоим средствата през тази година, имаме готови резервни проекти, така че да не се окаже глобално, че България ще загуби някакви средства от ОПРР, подчерта регионалният министър. Очакванията на изпълнителите на проекта са до края на годината да бъдат завършени около 80% от проекта, в зависимост от времето. В момента се работи по големите съоръжения по трасето на тангентата, които са ключови за строителството й – мостовете на реките Искър, Владайска и Перловска и естакадата в кв. Илиянци. Това каква част от трасето ще може да се ползва зависи от етапността и подходите по улиците, които се правят, обясни представител на консорциум „ХПВС-ССТ“, който изпълнява проекта. Кметът на Столична община Йорданка Фандъкова благодари на правителството за работата по софийския околовръстен път, освен който вече се работи и по тангентата. За да се облекчи движението в центъра на града, трябва да се осигури това по външния и вътрешните рингове, допълни тя. С изграждането на ССТ се намалява с 16 км обхода от към северната дъга и със сигурност това ще бъде едно от важните трасета на града подчерта градоначалникът и заяви, че развитието на инфраструктурата ще съдейства за облагородяването на районите около нея.