Новини

Започва реконструкцията на столичния бул. „Владимир Вазов“

Георги Сотиров Генерал-лейтенант Владимир Вазов (брат на Иван Вазов) преживява всички най-динамични периоди от родната история, като посвещава живота си на Отечеството. Той завинаги ще остане в сърцата ни като един незабравим герой, като всеотдаен пълководец и най-вече като победителя от Дойран. Забелязали ли сте, че в последно време журналистическото братство спря да точи перото си върху задръстванията по столичните улици и булеварди, породени от ремонтите? Според нас това се дължи на една-единствена причина – бързо и качествено завършване на знакови обекти. Много бегъл поглед показва, че трайното присъствие на фирми в ежедневието на софиянци даде на мегаполиса кръстовищата на Лъвов мост и Семинарията, натоварените пътни съоръжения – мостове, генерален ремонт на отсечки по бул. „Цариградско шосе“, новата визия на Северната тангента… Журналистите са любопитно племе, но и те затварят компютрите, когато за някакви си 30-ина дни един булевард, при това без да се спира движението по него, стане нов и красив. Сега на дневен ред е основният ремонт на бул. „Владимир Вазов“. Обновяването ще започне от моста „Чавдар“ и ще продължи до вливането на трасето в бул. „Ботевградско шосе“. Това означава участък около 5 км в градски условия заедно с прилежащите съоръжения, включително рехабилитация на моста над р. Слатинска. Кметът на район „Подуяне“ Ева Митова, която приключва вече своя втори мандат, сподели наскоро за в. „Строител”: „Цяла България минава през района ни, защото се намираме на добро, комуникативно място към столицата. Ние сме на 10 минути от Идеалния център на София. Районът е с голямо бъдеще. Имаме идеи за превръщане на бул. „Ботевградско шосе“ в истинска входна врата на София. По него са планирани много и най-разнообразни строителни дейности. Българските специалисти – пътищари, ВиК, ландшафтни експерти и т.н., ще придадат наистина европейски вид на трасето. Специално за участъка в нашия район това означава нов асфалт, бордюри, пешеходни и велоалеи, но и реконструкция на прилежащата инфраструктура. За администрацията ни подлезите са голям проблем, който сме на път да решим изцяло. И не само със строителство или съответните ремонтно-възстановителни работи, а и със запазване на вече направеното…” Ще добавим, че предстоящият ремонт на „Владимир Вазов“ е за 13 525 000 лв. без ДДС, от които 25 хил. лв. са за надзора. Обновяването следва да бъде завършено до 1 декември 2015 г. Дейностите ще се реализират на 4 етапа, като ще бъдат обновени и 9 съоръжения. Тръгнахме на журналистическата си обиколка от същинската входна врата на столицата – от знамената в началото на „Ботевградско шосе“. Твърдим, че по-впечатляващо влизане в София нямаме. Самата конструкция е образец на ландшафтно архитектурно решение, а заедно с оформилите се стройни редици от широколистни дървета се подсказва, че наистина влизате в зелената столица на България… Вдясно слизаме към бул. „Владимир Вазов”. Тук самият асфалт показва, че ремонтът е основателен. Участъкът е с множество деформации и напуквания. Съществуващите тротоари са с променлива ширина – от 3 до 10 м. Чрез нивелетно фрезоване ще се осигури преасфалтиране с плътен асфалтобетон с полимермодифициран битум със средна дебелина 5 см. Вече сме на територията на район „Подуяне”. Най-ранните писмени сведения за него се намират в турските данъчни регистри от периода 1447 – 1480 г. „Подуяне” е бивше село, присъединено като квартал на столицата още през 1895 г. През 20-те години на XX в. се създават кварталите „Хаджи Димитър“ и „Сухата река“ и бързо се застрояват с къщи на преселници, главно от Северозападна България. А кв. „Левски“ (жк „Металург“) е един от най-новите райони на големия град, който беше извикан на живот от нуждата да се осигурят жилища за стоманодобивниците в МК „Кремиковци”. Панелните блокове са от последните модификации на серия Бс-69-Сф, строени през втората половина на 80-те и началото на 90-те години. Металургичният комбинат замина в приватизационното небитие, а от горните етажи на панелните блокове се виждат комините, от които никога вече няма да се стеле димната Менделеева таблица над плодородното Софийско поле. И над столицата. През 2009 г. в „Левски Г“, на кръстовището на бул. „Владимир Вазов“ с ул. „Станислав Доспевски“, бе открит храмът „Свети апостол Йоан Богослов“. Строежът на църквата е започнал през 1995 г. и е завършен след… 14 години. Основните финансови средства са от дарения на жители на района. Представяте ли си – 14 години… Обитателите на кремиковския комплекс много-много не се впечатляват от тези години на безвремие, защото те са имали да решават много по-важните за себе си проблеми – къде може да работи един металург примерно… Но явно са се справили с предизвикателствата, защото около­блоковите пространства са чисти и подредени, леките коли са повече от живеещите, а наоколо здраво се строи. Изграждат се нови промишлени обекти, офис и жилищни сгради. В този край на столицата са ситуирани и едни от най-големите магазини за строителни материали… По-нататък по булеварда, разбира се, хвърляме поглед и на знаковия стадион „Георги Аспарухов“. Не трябва да забравяме и подземните реки, които пресичат територията на булеварда – предстои много работа. Ще бъдат повдигнати съществуващите съоръжения на инженерната инфраструктура, ще се подменят решетките на дъждоприемните шахти със заключващи се, а капаците на ревизионните шахти – със самонивелиращи се. В проекта е включена модернизация на уличното осветление, планирана е и смяна на светофарите. Очаква се да има велотрасе. Заложено е и частично обновяване на парапетите и оградите. Накрая отново да се върнем към интервюто ни с кмета на „Подуяне“. Ева Митева е ерудиран кмет и интересен събеседник. Тя твърди, че основните пътни артерии в района са в прилично състояние, независимо че натовареността по тях е много висока. „Това е разбираемо – на нашата територия са едни от най-големите търговски вериги, магазини за леки коли, за строителна техника и материали и т.н. Районът се развива с много бързи темпове и това ще продължи. Затова с нетърпение очакваме цялостната реконструкция на бул. „Владимир Вазов”. Тук има и една особеност… Под съоръжението на моста „Чавдар” ще преминава третият метродиаметър, т.е. всичките архитектурни, проектантски и инженерни намерения задължително се съобразяват с този факт. Същевременно от изключително значение за нас е изграждането на Източната тангента, защото това ще бъде връзката между бул. „Владимир Вазов“ и бул. „Ботевградско шосе“. И когато тя се свърже със Северната, тогава ще имаме и онзи шосеен пръстен, за който софиянци, а и всички автомобилисти мечтаят от десетилетия“. Предстои окончателното обявяване на изпълнителите. Строителството започва…