Новини

Северната скоростна тангента готова на 80% в края на годината

В момента се работи по големите съоръжения на трасето

Емил Христов Основната работа по Северната скоростна тангента (ССТ) може да завърши до края на годината. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на инспекция на обекта. Тя провери напредъка на строителните работи заедно с председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Лазар Лазаров и кмета на София Йорданка Фандъкова. Цялата дължина на трасето е 16,54 км. Проектът е лот 70 от Оперативна програма „Регионално развитие (ОПРР) 2007 - 2013” и се съфинансира от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. На събитието присъстваха и зам.-председателят на Управителния съвет на Камарата на строителите в България инж. Иван Мирински, зам.-кметът по транспорт и транспортни комуникации Любомир Христов и представители на фирмите изпълнители. Трасето се изгражда от Консорциум „ХПВС – ССТ“, в който участват: „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Водстрой 98“ АД. Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. Строителният надзор осъществява Обединение „СЖС Технос - СЖС България“. Техният договор е за 882 хил. лв. „За момента като основни предизвикателства пред успешното завършване на ССТ мога да определя неприключилите процедури по отчуждаване на терени и завършването на археологическите проучвания”, обобщи Павлова. Тя подчерта, че в голяма степен са издадени разрешенията за строеж, но все още има няколко частни имота, за които отчуждителните процедури не са завършили. „По трасето има открити 5 археологически обекта, като 4 от тях трябва да бъдат проучени. Очаква се разкопките да приключат до октомври. Археолозите обещаха да работят активно през цялото лято, за да не пречат на строителството”, подчерта министърът. „Отчуждени са 650 имота и за тях са изплатени обезщетения за над 17 млн. лв.”, съобщи още Лиляна Павлова. Тя припомни, че с решение на Министерския съвет от декември миналата година е била завишена цената, по която се отчуждават имотите – от 20 ст. на 20 лв. „След постановлението на МС бяха подписани значителен брой съдебни споразумения. Част от тях не са влезли в сила заради съдебни процедури. Според подадения от съда график делата трябва да бъдат финализирани до септември – октомври тази година”, допълни министърът на регионалното развитие. „Някои хора не се съгласиха и с увеличената цена и делата, които се разглеждат от Върховния административен съд (ВАС), ще продължат също до октомври. Има един-единствен терен, който може би няма да бъде отчужден до края на годината, защото се оказва, че има две групи собственици, които претендират за него. Нашето дело във ВАС е спряно, защото трябва да има друг съдебен процес, който да изясни собствеността, и чак тогава по този участък с дължина 1 км ще може да се работи”, каза Павлова. От думите й стана ясно, че дотогава няма как да бъде издадено разрешение за строеж. Лиляна Павлова обясни, че това е причината да няма даден пълен фронт за работа. „До този момент сме предоставили за изграждане 80% от трасето, защото за тях разполагаме с разрешение за строеж“, завърши тя. През следващата година трябва да останат само довършителните работи, които ще са за сметка на бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура”. Страната ни има право да завърши проекта до края на 2016 г., без да загуби средства по „ОПРР 2007 – 2013”. Обектът е прехвърлен от Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013” в ОП „Регионално развитие” и се финансира от нея със 180 млн. лв. „За нас е много важно да усвоим максимално безвъзмездното финансиране. Ако не успеем да използваме ресурса през тази година, имаме готови резервни проекти, така че България да не загуби средства от ОПРР“, подчерта министър Павлова. „Нашите очаквания са до края на годината да бъдат завършени около 80% от проекта в зависимост от времето. В момента се работи по големите съоръжения на тангентата, които са ключови за строителството й – мостовете на реките Искър, Владайска и Перловска и естакадата в кв. „Илиянци”. Това каква част от трасето ще може да се ползва, зависи от етапността и подходите към улиците, които се правят”, коментираха от консорциума изпълнител „ХПВС – ССТ”. От там обясниха, че на този етап се изграждат различни участъци от ССТ, като причината за това е, че на места няма как да се вкара техника и да започне същинска работа заради продължаващите проблемите с отчужденията. По думите на строителите става въпрос за малки части от трасето, но значими за приключването на проекта. Посочено бе, че като цяло изпълнителят има достатъчно фронт, за да напредва изграждането на тангентата с необходимото темпо. Стана ясно и че през изминалата седмица е направена оценка на извършената до момента работа и че резултатите показват, че са достигнати 20% от общата реализация на обекта. От „ХПВС – ССТ” отбелязаха, че строителство на тангентата е изключително сложно, като може би това е един от най-трудоемките за изпълнение проекти през последните години. Работата се извършва в жилищни райони, на места с наличие на много инженерна инфраструктура – надземна и подземна, което създава доста проблеми. Налагат се и редица съгласувания – със „Софийска вода”, ЧЕЗ, с мобилни оператори. „Повечето от тях искат да имат ползи от минаването на един подобен обект. За съжаление това води до забавяне на съгласувания и разглеждания на проекти, но като цяло този етап вече е преодолян”, поясниха от консорциума. Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община: ССТ е важна пътна артерия за София и страната Изграждащата се тангента намалява с 16 км обхода откъм Северната дъга на Околовръстното и със сигурност ще бъде едно от важните трасета на града. Тя се явява и директна връзка между концентрираните в района главни пътни направления. Това са коридори IV, VIII и X от Трансевропейската транспортна мрежа, през които преминава трафикът от и за Гърция, Румъния, Република Македония и Сърбия. Инфраструктурният проект е значим за София и страната, тъй като в потока от автомобили по Околовръстния път на столицата се включва и трафикът от автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“, пътища I-8 Калотина – София, I-6 София – Бургас, както и второкласни и третокласни шосета от републиканската мрежа. Отделно благодарение на този проект столицата ни може да се развие икономически. Единственият начин да привлечем инвеститори в града си е да изграждаме подобна модерна инфраструктура. Това е първата стъпка към облагородяването на тези райони и се надявам хората, които имат имоти тук, да осъзнават това. За целта вече започнахме рекултивацията на обекти в Долни Богров, кв. „Враждебна”, а в кв. „Суходол” сме на финала.