Новини

В присъствието на министрите Лиляна Павлова и Ивайло Московски се постави началото на строителството на участъка от Лот 3 на АМ „Струма“ между Кресна и Сандански

Очаква се реалните дейности на терен да започнат през пролетта на следващата година и да приключат предсрочно

В присъствието на министъра  на регионалното развитие и благоустройството  Лиляна Павлова и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски бяха подписани договорите за строителство, проектиране и супервизия на Лот 3.3 от АМ „Струма“.  Близо 24 километровата отсечка между Кресна и Сандански трябва да бъде построена за три години и половина.  Максималната договорна цена, над която е невъзможно увеличение на цената, предложена от избраният изпълнител, е в размер на 280 947 614 лв. с ДДС. _MG_8216 Изпълнител на строителните дейности е Консорциум „Струма – Лот 3.3“, който се състои от търговските дружества: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД; „Пътстрой-92“ АД; „Главболгарстрой“ АД и „Геострой“ АД. Изпълнител на договора за супервизия на проектиране и строителство с избрания изпълнител e „Пътинвест-инженеринг“ АД . Министър Лиляна Павлова отбеляза, че днес се дава старта за изграждането на дългоочаквания участък от АМ „Струма“, част от цялостния проект на магистралата през Кресненското дефиле. Това е и първият проект, който ще се финансиран по линия на новата Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020г. Министърът припомни, че само преди седмица Министерски съвет взе решение , с което се даде съгласие Управляващият орган на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише договор с Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти" за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на дейностите по Лот 3.3. „Това е важно, защото за разлика от предишния програмен период и предвид значимостта на това пътно направление, ние не губихме време, а проведохме обществените поръчки за избор на фирми за проектиране, строителство и надзор, паралелно с одобрението на оперативната програма, за да започнем веднага строителството“, отбеляза Павлова. Регионалният министър уточни, че от АМ „Струма“ остава да бъдат изградени  около 62 км, покриващи целия  Лот 3, разделен на 3 подучастъка. Лот 3.1 започва от Благоевград, където в следващите дни ще завърши строителството на Лот 2 на магистралата, и приключва при Крупник, като включва и подобект – тунел на Железник. Лот 3.2 преминава изцяло през Кресненското дефиле, а Лот 3.3 е между Сандански и Кресна, включвайки се в завършения преди месец Лот 4 от Сандански до Кулата. „Днес  реално започваме дейностите по строителство на още 24 км магистрала, с което удължаваме направлението София - Гърция - най-натовареният участък. Трафикът, който видяхме и в последните дни, изисква магистрала. Ето защо сключваме предсрочно договора с избрания изпълнител, за да работи незабавно“, подчерта Лиляна Павлова. Министърът  обясни, че договорът е на принципа на инженеринг, т.е. строителят първо ще допроектира наличния проект за изграждане на магистралата от Кресна до Сандански. По идейния проект в протежението на 24 км ще трябва да се изградят два пътни възела и 9 мостови съоръжения, но точните параметри ще са ясни с пълното проектиране. Паралелно с това, започват и действията за отчуждаване на имоти, което е изключително важен елемент за издаване на разрешение на строеж. Те ще бъдат извършени през зимния период, като министър Павлова изрази надежда още в началото на строителния сезон на 2016 г. да започне строителството на обекта. „Максимално ранното строителство ще даде възможност да се приключи и предсрочно“, отбеляза тя. Министърът на регионалното развитие и благоустройството информира, че за Лот 3.1 – от Благоевград до Крупник е избран изпълнител, но има обжалване и след приключване на процедурите, до няколко месеца, ще се подпише и договор, което ще даде възможност за строителство на общо  40 км от участъка. Остава строителството на Лот-а през Кресненското дефиле. Министър Павлова отбеляза, че това е най-сериозното предизвикателство, по което в момента се работи. „До края на годината ще вземем най-доброто проектно  решение. Проектирането се извършва на принципа на най-добро съчетание между техническо решение за преминаване, екология, финанси, кое е най-безопасното, бързото  и екологично строителство в Кресненското дефиле. Вариантът за изграждане на тунел отпадна отдавана, заради техническа, финансова и сеизмологична необоснованост“, каза министър Павлова. Тя отбеляза, че се работи по няколко варианта за преминаване през дефилето, които включват преминаване  на две нива на места, участъци с къси тунели и виадукти, комбинация от съоръжения.  „Очаквам до края на годината да има технически проект, който ще бъде предложен на обществено обсъждане, съгласуване, екологична оценка и се надявам още през 2016 г. след одобренията да стартираме процедура за избор на изпълнител. Общият срок за приключване на Лот 3 от АМ „Струма“ е 2022 г., но ние се надяваме да приключим участъци до 2019 г., а Кресненското дефиле да приключи до крайният срок“, каза още министър Павлова. Министър Ивайло Московски пожела успех на фирмите строители и надзор. По думите му те са се доказали през годините, като експерти и възможности за работа. „Подписването на този договор е още едно доказателство за доброто партньорство и добрата, съвместна работа между нашите две министерства, Управляващия орган и бенефициентите от НКСИП, АПИ. Благодаря на министър Павлова. За първи път вкарваме оперативната програма в добри темпове на усвояване, защото в предишния  програмен период всички проекти бяха закъснели с процедурите и ни костваше много усилия да наваксаме закъснението. Благодарение на положените усилия спасихме програмата и завършваме с много добър темп на усвояване и редица успешни проекти“, заяви министър Московски. _MG_8302 Проектирането и изграждането на Лот 3 на АМ „Струма“ е основният проект, заложен в приоритетна ос 2 на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г., съфинасиран от Кохезионния фонд на ЕС.