Инж. Стоян Братоев: С изграждането на третия лъч метрото ще достигне 50% от масовия градския транспорт в София
Инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“, в интервю за предаването „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ Водещ: Инж. Братоев, на какъв етап са процедурите за третия лъч на метрото и кога започва строителството? Стоян Братоев: За третия лъч на метрото се подготвят от няколко години, от 2011 г., проектите, процедурите. Малко време остана до приключване по единия от плановете. Всичко останало вече е минало. Разбира се, остават да се направят съгласувания с експлоатиращи предприятия, но те се правят преди издаване на разрешението за строеж. Така че нашата нагласа е до края на годината да започне строителството. На 28 септември приключихме с подписването на договорите, тъй като са 6 договора. Това са 5 договора за строителство, 1 договор за доставка на влакове и системи за автоматика и 1 договор за инженер-консултант за надзорната фирма. Така че на 28 приключихме и вече чакаме да си подготвят предварителните информации по проекта, за да може, като стартираме, да започнат направо вече на обекта предварителните работи по усвояване на строителните площадки. Водещ: Да Ви разбирам, че до края на годината трябва да бъде направена първата копка? Стоян Братоев: Такава ни е нагласата – края на ноември да стартираме, да започне да тече срокът на договорите втората половина на ноември, най-вероятно към края, защото в момента те работят, но работят подготвителни работи, запознават се още с площадките и т.н. И оттогава вече да почне да тече срокът, който им е заложен в договорите от тази дата до последната дата, която е 2019 г. Някъде в средата трябва да приключат всички договори, тъй като това е много тежък участък с голяма дължина. Изисква над 3 години и половина време за строителство, така че договорът е планиран до средата на 2019 г. да приключи. Водещ: Казвате тежък е участъкът – с какво той се различава от останалите и има ли опасност заради трудностите, които срещата при строителството, да се забави? Стоян Братоев: Опасност заради трудностите да се забави – не, но си има специфика. Аз преди време на един форум на вестник „Строител“ споменах, че мислехме, че след втората линия няма да имаме по-сложен участък, по-сложно трасе, тук се оказа още по-сложно. Минаваме близо 3 километра под реки буквално и под големи колектори, минаваме на две места под действащи линии – първата и втората линия на метрото, изобщо си има доста предизвикателства. Почти цялото подземно трасе е под нивото на подземните води, а това е подземен участък, който сега ще започнем. Така че предизвикателства – много. Почвените условия в София за строителство на тунели не са много благоприятни, защото София е била дъно на езеро и поради това геоложкият строеж е много пъстър, с много силно оводнени плочи, но вече работим толкова години в тези условия и продължаваме, справяме се, така че оптимисти сме и ще се справим и с тази линия. Водещ: Нека припомним на слушателите ни колко метростанции са включени в третия лъч. Стоян Братоев: Третият лъч на метрото започва от „Ботевградско шосе“, където е колелото на трамвая, оттам излиза на „Владимир Вазов“, кв. „Левски“, и върви по бул. „Владимир Вазов“, покрай „Герена“, „Хаджи Димитър“, пресича жп линиите и „Данаил Николаев“ и на Театъра „Зад канала“, фактически оттам ще започнем сега централния му участък, има станция. Оттам отива на „Орлов мост“, има метростанция, която е преходна метростанция. Там се сменя с първата и прави връзка с първата линия на метрото, тоест от тази метростанция ще може да се преминава на действаща метростанция на Софийския университет. Оттам по „Патриарх Евтимий“, на НДК и „Витошка“ на кръстовището също има метростанция, която пък прави връзка с метростанция НДК от втората линия, оттам „Георги Софийски“, тангена на бул. „България“ и „Гешов“, излиза на „Красно село“ по „Житница“ и след това стига до бул. „Линкълн“ в „Овча купел“ и оттам в „Овча купел“ има още 4 метростанции и продължават до жп линията София – Перник в долния край на Горна Баня, където има предвидена съвместна метростанция и жп гара така, както направихме на Гара Искър за пресичането на „Искърско шосе“, където метеостанцията е под жп линиите и имаме съвместна жп гара и метростанция. Именно това е смисълът на метрото – в периферните участъци да осигурява интермодалност между различните видове транспорт, това е практиката в света и тя е заложена и в нормативите. Така че общата дължина на трасето на метрото на линията, която казах в момента, е 16 км с 16 метростанции. Ние в момента ще започнем 7, пролетта на следваща година до средата трябва да започнем още една – първата на „Владимир Вазов“ и накъде втората половина на следващата година трябва да започнем и участъка от „Житница“ през „Овча купел“ до Горна Баня, до жп линията. Ефектът от метрото е ефект не само за София, а и за жп транспорта и за жителите на „Овча купел“, който е един изключително наистина недобре обслужен комплекс с транспорт. Ще бъде голям, така че едновременно ще започне строителството. Към следващата година ще се изграждат вече 12 метростанции с 12 км метро, които трябва да завършат до средата на 2019 г. Водещ: Тъй като ще строите на етапи, кога най-рано ще има възможност да бъде пуснато движението по първия участък, който започвате да строите? Стоян Братоев: Първият етап това е от „Владимир Вазов“, последната спирка, която ще бъде фактически, тя се води при нас пета метростанция. От петата спирка, следващата е Театър „Зад канала“ и оттам до „Красно село“ са общо 8 спирки. Ние сега започваме 7, следващата година ще започваме осмата на „Владимир Вазов“, но паралелно с това в средата на следващата година ще започне участъкът в „Овча купел“ и всичките тези два участъка, това е вторият етап фактически в „Овча купел“, ще се строят едновременно и завършат едновременно. Тъй като към „Овча купел“ трасето и трасето по „Владимир Вазов“ иска с около година по-малко време за строителство, затова ще започнат 1 година близо по-късно, но ще завършат заедно с най-трудния централен участък, който започва в края на тази година. Водещ: Осигурено ли е вече финансирането за всичките метростанции? Стоян Братоев: В ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 има заложени средства за метрото такива, каквито са разчетени, така че програмата предвижда да може действително да се осигури финансиране. Разбира се, има и местно съфинансиране от Столична община, както всички големи проекти имат задължително съфинансиране, така и метрото има местно съфинансиране. И от общината, и от оперативната програма средствата са осигурени и ще бъдат усвоявани по време на строителството, за да може 2019 г. участъкът да е готов. Водещ: Инж. Братоев, какъв поток от пътници ще поеме третият лъч? Стоян Братоев: Разчетите, които са направени, а досега общо взето нямаме сериозни отклонения от подобни разчети, които са правени за другите линии, е третата линия да обслужва в крайния си вариант 170 хиляди пътници. Това е наистина едно добро натоварване и тя, тъй като е по-дълга от втората, втората е 11 км, а третата линия ще бъде 16 км, заедно с отклонението към „Слатина“ ще бъде някъде вече над 22 км, тоест това ще бъде една наистина много добре натоварена линия. С отклонението към „Слатина“ вече това натоварване ще прескочи 200 хиляди, така че ще има изключително добро натоварване, което на километър отнесено трасе ще бъде над средното европейско нива за натоварване на линия на метрото, както и сега действащата първа линия е над средно европейското ниво, втората е малко по-натоварена, защото е по-къса. С всяко удължаване на линиите нараства натоварването на километър. Водещ: Да очакваме, че със завършването на третия лъч на метрото и движението в центъра ще се облекчи. Стоян Братоев: Това е целта. Общо взето навсякъде по света, като осигурят нормален транспорт, имам предвид бърз, удобен, ефективен транспорт, какъвто е метрото, това е най-удобният, най-бързият транспорт, обикновено вече започват тогава повече ограничителните мерки. Знаете, че в Лондон за влизането в центъра на града с коли се плаща, но почти не ползват хората автомобили в центъра на града, защото има осигурен добър транспорт. Лондон, разбира се, има много развита мрежа на метрото, но с третата линия на метрото софийското метро наистина вече ще достигне 50% от масовия градския транспорт, което е един много добър показател, дори ще бъде с по-добри показатели в това отношение от Виена. Виена е с 48%, Мюнхен е с 45%, така че ще бъдем на нивото на европейските градове между 1,5 млн. и 2 млн. с процент обслужване на населението, което ще бъде един добър процент и вече могат да се създават допълнителни, аз съм против термина „забрани“, „ограничения“ и т.н., по-скоро „създаващи удобство“, като има удобство, хората сами се отказват. Ето, видяхте като пуснахме сега участъка до Бизнес парка, буквално третия ден бяхме блокирани от изключително рязкото нарастване, но се оправихме с рязкото нарастване на пътниците, защото се оказа, че 12 хиляди пътници, от които 8 хиляди са се отказали от коли, тоест пътуват с метрото, така че, дай Боже, да стане по-бързо и третата линия, за да се развие мрежата на метрото. Хората сами ще преценят удобствата. Водещ: Да, разбира се. За живеещите в големия град наистина в много случаи е по-удобно именно използването на този вид транспорт, вместо личните автомобили. Благодаря Ви много за този разговор, инж. Братоев, за времето, което ви отделихте. Успех със строителството на третия лъч. Стоян Братоев: Благодаря и на Вас. Аз искам също да кажа, че за да се случи този проект, трябва да има наистина воля от много инстанции. Метрото е много сложен проект и трябва от много места да се помага, за да стане. Ние непрекъснато от институции на институции ходим, съответно било, за да защитаваме проекти, било, за да доказваме и т.н. Същото ще се наложи и за третата линия, така че от сега апелирам да бъдат по-експедитивни съответните институции, защото сложното строителство иска и сериозни ангажименти.