Николай Младжов, управител на „Зет и Ем Прайвит Ко” ООД и официален дилър на HITACHI Construction Machinery Europe (HCME) за България: В момента наблягаме на продажбата на машини за строителния сектор
Мартин Славчев Hitachi CM, един от водещите световни производители на строителна техника, представи по време на Международния технически панаир в Пловдив 2015 най-новото поколение верижни багери Zaxis-6 чрез 25-тонния ZX250LC-6 и 36-тонния модел ZX300LC-6. От компанията заявяват, че дебютиращите багери са разработени на базата на предходната серия Zaxis-5, като са направени редица подобрения: вложени са по-модерна технология и още по-качествени материали, а машините се отличават с по-високи нива на видимост, способност за изпълнение на най-разнообразни задачи, производителност, издръжливост и надеждност, които допринасят за допълнително намаляване на разходите за експлоатация. Дизеловият агрегат е съобразен с актуалните европейски регламенти относно емисионните норми по Етап IV, като за целта верижните багери от новото поколение Zaxis-6 в средния клас се оборудват и със система за селективна каталитична редукция (SCR). Благодарение на нея в изгорелите газове се впръсква разтвор на урея (AdBlue) за намаляване на азотните оксиди, изпускани в атмосферата. В третирането на изгорелите газове важна роля имат дизеловият окислителен катализатор, смесителят за урея, SCR катализаторът и заглушителят. Японските инженери са вложили в дебютиращите ZX250LC-6 и ZX300LC-6 новата хидравлична технология HIOS III. Тя се отличава с намаляване на хидравличните загуби чрез редуциране на количеството хидравлично масло, връщано към резервоара, което се постига чрез съвместно управление на хидравличната помпа и разпределителя. За допълнително понижаване разхода на дизел са добавени два соленоидни клапана за ефективно регулиране на дебита на помпата. Качеството на конструкцията и производството на багерите от новата серия Zaxis-6 могат да бъдат разпознати по вложените материали и компоненти, декларират от Hitachi CM. Като пример за това е конзолата в кабината. Тя е изработена от AES (акрилонитрил етилен стирен) с цел предпазване от обезцветяване от ултравиолетовите лъчи. Уплътненията около охлаждащия модул и звукоизолиращият материал в горната част на надстройката са заменени с EPDM (етилен-пропиленова гума) или PET (полиетилен терефталат) за предотвратяване на повреди от високата температура и намаляване емисиите на шум. Помислено е също и за металните капаци, в които се използва ламарина с по-високо качество и с по-голяма устойчивост на огъване. Николай Младжов, управител на „Зет и Ем Прайвит Ко” ООД и официален дилър на HITACHI Construction Machinery Europe (HCME) за България: В момента наблягаме на продажбата на машини за строителния сектор Г-н Младжов, „Зет и Ем Прайвит Ко“ отново беше сред най-големите изложители на Международния технически панаир Пловдив. Как оценяване тазгодишното изложение? Да, през тази година за пореден път имахме силно участие на Международния панаир в Пловдив. „Зет и Ем Прайвит Ко” има своите традиции, свързани с това изложение. Няколко поредни години бяхме и генерален спонсор на събитието. Демонстрирахме 12 - 13 машини, от които 10 на Hitachi, а останалите на съпортващи фирми. Показахме и някои нови модели. През 2015 г. за първи път преди панаира се проведе още едно изложение. Става въпрос за „СтроМа Експо“, където също участвахме. Смятам, че това изложение има бъдеще, тъй като там машините бяха презентирани в действие, в близки до производствените условия. Разкажете за историята на компанията, как стартира и как се разви през годините? „Зет и Ем Прайвит Ко“ е създадена през 1990 г., когато стана възможно да се регистрират частни фирми в България. Наш първи партньор, с който продължаваме да работим и до днес, бе немският концерн ThyssenKrupp Fordertechnik. Паралелно с това представлявахме и интернационалната компания „Терекс Майнинг”, която предлагаше големи минни багери и камиони. През тези първи години се ориентирахме добре в ситуацията на пазара и бяхме монополисти в сферата на продажба на техника в големите минни рудници у нас. Поради значителния обем на продажби в България ни дадоха и пазарите в Средна Азия – Казахстан, Узбекистан, Таджикистан и др. През 2005 г. прекъснахме договора си с „Терекс Майнинг” и започнахме съвместна работа с Hitachi. Японският гигант е концерн, който не се нуждае от реклама. За нас беше голямо предизвикателство да станем техни партньори. Освен в минния сектор, в който сме традиционно силни, в момента наблягаме и на продажбата на машини за строителния сектор. Струва ми се, че последните две години бяха успешни за нас и в тази насока. Кои са най-новите машини, които предлагате както за строителство, така и за минната индустрия? Най-новите са от т.нар. 6-а серия верижни багери на Hitachi. В момента от тях разполагаме само с демо модели, като серийното производство ще започне през следващата година. В процес са и преговорите за цените, тъй като тези машини са с изключително много подобрения и ще се отличават от конкуренцията. По време на Международния технически панаир Пловдив ни посетиха оператори на подобен тип верижни багери, които споделиха, че има огромна разлика в новите демо модели. Дори имахме предложения те да бъдат закупени. Да се надяваме, че 6-ата серия ще намери оптимален баланс между търсене и цена, защото търсене със сигурност ще има. Какъв тип строителни фирми са Ваши основни клиенти и на кои обекти може да бъде видяна в действие техниката на „Зет и Ем“? Тук отново трябва да разделим нещата на две. За минния сектор наши партньори са големите медодобивни компании „Асарел Медет” АД и „Елаците Мед” АД, с които работим вече повече от 20 - 25 години. За строителния сектор, както вече казах, през последните две - три години значително увеличихме броя на продадени машини. Това, разбира се, се случи не без помощта на европейските фондове. Работим както с големи, така и със средни и малки фирми. Ние не делим нашите клиенти. Всички те са важни за нас. Как се отрази кризата на търговията с техника? Нещата са свързани. Например инвестициите в минния сектор изключително зависят от цената на медта на Лондонската метална борса. Там нещата са по-предвидими и се планират за няколко години напред. В строителния сектор - поне според нас - най-сериозната криза беше в периода 2009 – 2012 г. Миналата година беше силна за строителството. Да се надяваме, че и 2016 г. ще бъде такава. Кои са Вашите основни приоритети в момента и какво предстои пред компанията в бъдеще? Нашите основни приоритети са да запазим високото ниво, което поддържаме досега. А специално за строителния бранш – да увеличаваме все повече продажбата на машини до 50 т. За поредна година „Зет и Ем Прайвит Ко“ е рекламодател и партньор на в. „Строител“. Какво е Вашето мнение за изданието? Самият факт, че вече няколко години поддържаме добри партньорски отношения с в. „Строител”, говори красноречиво за Вашето издание. Рекламата, която правим, е една добра инвестиция. Надяваме се и в бъдеще да продължим да работим заедно. Производителност Очакванията на операторите за гладка реакция и възможност за мултифункционалност са напълно покрити при новата 6-а серия. Ефикасен при разход на гориво и с много висока мощност с двигател Isuzu Final Tier 4/EU Stage IV; Новата хидравлична система HIOS III перфектно балансира представянето на двигателя с хидравличния поток. Система за хидравличното усилване и подобрената рециркулация на стрелата дават много повече агресивност както на стрелата, така и на рамото – помагайки за по-бързо загребване; Както и в предходната 5-а серия, така и в новата 6-а има избор на 3 различни режима на работа за най-добро изпълнение на задачите; Която и от системите да използвате, Topcon, Trimble или Leica, Hitachi предлага готов пакет, който намалява времето за инсталация наполовина; Кабината е с много опции и светлини от дясната страна на стрелата, които доставят допълнително осветяване, увеличаващи вашата продуктивност. Комфорт Операторите със сигурност ще имат много успешно представяне, работейки в просторната, много добре подредена кабина. Кабината е оборудвана със специално изработени силиконови елементи, което я прави шумо- и виброизолирана; Подобрен, мултифункционален LCD монитор с ротационен контрол, който улеснява и опростява използването на многото функции, както и следенето на представянето на машината и нейните характеристики; Операторите също така ще оценят широката входна част към машината, напълно настройваща се с висока облегалка по тялото седалка, много място за съхранение, както и доста свободно място за краката; Страхотната видимост, ергономичните джойстици, които изискват минимално усилие, високоефективната HVAC система, както и допълнителните функции позволяват на операторите да бъдат ефикасни и сигурни. Издръжливост Здравината може да бъде отличена в подсилената ходова част, частите, свързани с изкопната работа на машината, както и с хидравличните и електронни компоненти; Заварените за стрелата прегради издържат на напрежение при усукване, рамото е с волфрам-карбидно и термално покритие, а маслено интегрирани втулки допълнително засилват издръжливостта; Стрелата, рамото и главната рамка са толкова здрави, че тяхната гаранция е 3 години или 10 000 моточаса (което от двете настъпи първо). Ефикасност Като започнем от удобните за плъзгане капаци, които максимално улесняват достъпа до двигателя, и стигнем до групираните точки за обслужване, ZX250LC-6 и ZX300LC-6 са оборудвани с много времеспестяващи преимущества. Групираните точки за обслужване, обособени само от едната страна на машината, както и лесно достъпните от нивото на земята филтри правят много бърза всяка рутинна дневна работа и поддръжка по машината; Леснодостъпният изключващ суич на акумулатора удължава неговия живот; Продуктивността е максимално увеличена от интервалите на смяна на хидравличното масло на 500 и 5000 часа; Лесните за проверка уреди за измерване, нивата на течност в резервоарите, бързата смяна на филтрите, както и удобният за взимане на проби от течностите панел минимизират докрай нужното време за периодична поддръжка; Планираната поддръжка е лесна за следене чрез ZXLink™ и вградения в кабината монитор за диагностика.