Новини

Байко Байков, предс. на УС на АБТТА: Държавата трябва да се сдобие с облик на имиджова дестинация

Усилията на българската политика трябва да бъдат насочени към създаването на държавен  облик като имиджова дестинация. Освен това е нужна и промяна в маркетинговия и рекламен фокус на страната. Това са част от становищата, около които се обединява Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). В четвъртък председателят на Управителния съвет на асоциацията Байко Байков, както и членовете Калин Драганов и Даниела Стоева представиха второто издание на туристически форум „Go2Balkans”, който ще се проведе на 25 ноември в столичния Интер Експо Център. Целта му ще бъде привличане на интерес на туроператори към България от целия свят. Една от основните належащи промени е промяната на българските маркетингов и рекламен фокус от Източна Европа към Европейския съюз. Защото там се намират тези туристи, които могат да осигурят устойчивост на българския туризъм, смята Байко Байков, споделяки личното си впечатление, че в Германия например България се свързва единствено с негативи. Според председателя на УС на АБТТА в момента браншът полага сериозни усилия за стабилизирането си, но са нужни усилията на държавната администрация. Нужна според него е и промяна към легалните играчи в бранша. Като „бездействие” Байков определя интереса на държавната политика към събитията, които професионалната общност организира. Той дава пример с отказа на държавата да участва в е Световната среща по повод избор на Country destination на Асоциацията на америксанските туроператори. „След усилена конкуренция България беше избрана от организационния комитет за домакин на подобно събитие”, напомня той. Държавата е трябвало да участва с ресурс от 100 000 евро, който не бил осигурен. „Ние трябваше да обявим, че това събитие няма как да бъде подкрепено на национално ниво”, каза Байков. От думите му се разбира, че в момента администрацията дава подобен отказ и за участието на страната ни в събитие на Световната асоциация за алтернативен туризъв в Охрид, което ще се проведе през май 2016г. То би струвало 12 000евро.  „Ние не можем да изземем статуса на държавата, за да партнираме на подобно събитие”, категоричен е Байков. Балканите – 6-ти по активност световен туристически регион Организаторите на „Go2Balkans” определят събиитето като „контрапункт” на държавната политика. В събитието, със 160 участника през миналата година, до момента присъствието си са заявили 70 участници от 10 националности. Сред тях са фирми от Македония, Сърбия, Гърция, Турция, Италия, Великобритания, Мароко, ОАЕ, Индия. През миналата година участие са взели и НИМ, Националната опера, регионални исторически музеи и представители на общини. Балканите имат претенцията да бъдат 6-я по активност туристически регион в света. Продуктът ни е свързан с  този регион, защото голяма част от интереса на туристите към Балщканите се формира от общото историческо наследство на региона – Римската, Византийската и Османската империи. Сред основните цели на събитието са даването на възможност за директни бизнес контакти, предоставяне на възможност общини и региони да представят пред туроператорите природни, исторически и култерни забележителности, както и да бъдат изведени основни насоки и тенденции за развитието на туризма в Българския регион. От туризъм в хазната влизат около 1 млрд.евро До края на август германските туристи у нас са се увеличили с 1% спрямо същия период през 2014г. спадът при гръцките туристи е със 100%. Това е равносметката до момента за туристическата посещамост на страната ни, представена от Калин Драганов, член на Управителния съвет на АББТА. Той се позовава на сравнения с 2014г., когато общият брой на пренощувалите в България е 2 791 000 души, направили малко над 14 000 000 нощувки. Посещенията са били 9 408 000, в които се включват влизащи в България пазаруващи македонци и гърци, както и транзитно-преминаващите турци. Към момента асоциацията разполага само с бройките за посещенията.   С 5.3% се е увеличил броят на туристите от Великобритания, този на поляците – с 14.2%, а на македонските – с 17.8%. Като „огромно” Калин Драганов определя увеличеният интерес на турците към България като туристическа дестинация. Тяхното увеличение е с 40%. Сериозен е спадът на процентното съотношение на румънските туристи, чиито брой в сравнение с 2014г. е намалял с 65%, на руските е с 34.7%, а на украинските – с 20%., Дялът на европейските туристи е около 50%. „Когато ни приемаха в ЕС беше около 75%”, котегоричен е Байков.