Преброителни и метеорологични пунктове ще следят трафика и условията на пътя
Преброителни и метеорологични пунктове , които следят трафика и условията и знаци, изменящи се дистанционно, са част от финализиран проект на Агенция „Пътна инфраструктура“, даващ възможност за следене на транспортния поток в България. Проектът „Подготовка на Агенция „Пътна инфраструктура“ за изпълнение на пътни проекти през програмен период 2014-2020 г. чрез подобряване на ефективонстта при събирането и обработката на данни за трафика по РПМ“ е финансиран по ОП „Техническа помощ“ чрез Европейския фонд за регионално развитие и е на обща стойност е 5 837 134. В него е включена доставка, монтаж и внедряване на система за автоматизирано събиране на данни за трафика по пътищата в България от I-ви и II-ри клас. Разработена е била интелигентната система LIMA, предоставяща данни в реално време. Монтирани са и пътни знаци с възможност за дистанционно изменение – Variable Message Signs. Крайният срок за приключването на трите части на проекта е 30 октомври. Чрез изпълнението на този проект работата по пътищата ще бъде много по – ефективна, категоричен е ръководителят на проекта Мирослав Ценов. Той подчертава, че проектът ще завърши в срок и всички заложени дейност в него ще бъдат изпълнени. Чрез данните от системата досега като най – натоварен пункт в страната е определен „Владая“, откъдето преминават 30 000 МПС дневно. „Устройствата са монтирани на пътните отсечки“, потвърди Николина Чапанова, директор "Изпълнение на проекти по ОПРР и по програмите за териториално сътрудничество на ЕС“. Автоматичните преброителни пунктове ще дадат изключително важна информация за пътищата, за тяхната реконструкция и разширяване, смята тя. В първата част на проекта е било заложено монтиране на 100 автоматични преброителни пункта и 6 устройства за следена на метеорологичните условия на пътя. Изпълнител на този етап от начинанието е „Сдружение Контракс Инфра“ ЕАД, а стайността на договора е 4 186 561,20лв. с ДДС. С шесте изградени по проекта пътни метеорологични станции, общият им брой у нас става девет (3 са изградени по ОП „Траспорт“), коментира Яко Пилософ, зам.-изпълнителен директор на дружеството. Всяко от монтираните устройства следи конкретен пътен участък. „В рамките на 12 часа предварително могат да дадат прогноза дали ще има заледяване и заскрежаване на пътя“, допълни Пилософ. Чрез тази част от проекта „ще се повиши ефективността пхри анализа на пътния трафик, получаването на актуална информация за пътната обстановка в реално време и следеното на метеорологичната обстановка“, посочват от АПИ. Втората част на проекта включва информационната система LIMA. Като безплатно мобилно приложение тя ще дава възможност възможност за информиране в реално време за пътната обстановка в страната. От 30 септември, когато е пуснато, мобилното приложение е изтеглено повече от 63 000 пъти, информират от АПИ. Стойността на тази част от проекта е 901 680 лв. с ДДС. Разработчик е „Декарт“ ООД. Системата съдържа информация за пътища с обща дължина около 20 000 км. Сред възможностите, с които разполага са информация за промяна в пътната обстановка в реално време, пътни ремонти, обходни маршрути. Монтираните пътни знаци с възможност за дистанционно изменение са третата част от проекта на АПИ. Изпълнител на тази част от проекта, който струва 631 200лв. с ДДС, е „Системни комуникации“ ЕООД. Чрез комбинация от светодоиди знаците позволяват върху тях да се изпише както текстово съобщение, така и символ на пътен знак.