Новини

Първите договори по ОП „Добро управление” ще бъдат сключени до края на годината

КН-20.11   „Оперативна програма „Добро управление” навлиза във фазата на реалното изпълнение – прилагане на стратегическите документи в сферата на администрацията, съдебната система, електронното управление и обществените поръчки. И това е основното предизвикателство, защото ОПДУ няма за цел да финансира системата, а да я променя, за да стане тя по-добра за хората и за бизнеса.“ Това послание отправи заместник министър-председателят по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев при откриването на второто официално заседание на Комитета за наблюдение на програмата в Гранитната зала на Министерския съвет. На него беше обсъден напредъкът по оперативните програми „Техническа помощ“ (ОПТП) и „Административен капацитет“ (ОПАК), както и планираните процедури за кандидатстване по новата програма. До края на 2015 г. ще бъдат обявени останалите процедури от Индикативната годишна работна програма за 2015 г. и ще бъдат сключени първите договори по ОПДУ, съобщи ръководителят на трите програми и директор на дирекция „Добро управление“ в Министерския съвет Ирена Първанова. Тя подчерта, че финансирането през новия програмен период ще бъде използвано приоритетно за постигането на реални резултати, които да направят администрацията и съдебната система по-ефективни. В присъствието на заместник-министъра на правосъдието Петко Петков и началника на отдел „Румъния, България, Малта” в Главна дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване” на Европейската комисия – Аурелио Сесилио, бяха представени резултатите от проведената през месец ноември процедура за неприсъствено вземане на решение за промяна на процедурите от индикативната програма за 2015 г. по ОПДУ, напредъкът в изпълнението на ИГРП 2015, както и възможностите за финансиране съгласно предложената Индикативна годишна работна програма за 2016 г. Тя е изготвена след анализ на нуждите на всички заинтересовани страни в процеса и предвижда системен интегриран подход за електронно управление и актуализирана Пътна карта за е-управление 2015-2020; инвентаризация и одит на регистри, режими и ИКТ ресурси в държавната администрация, приоритетно инвестиране в големите обучителни институции и въвеждане на обща рамка за оценка CAF при управление на качеството в организациите в публичния сектор. Представителят на Европейската комисия Аурелио Сесилио беше категоричен, че новата оперативна програма е нещо повече от наследник на ОПАК, не само защото разполага с 40% по-голям бюджет, но и защото е тясно свързана със стратегиите на правителството в различни сфери. „Нужно е да започнем изпълнението на проектите колкото е възможно по-скоро и те да са такива, че реално да допринасят за създаване на условия за икономически растеж, да са прозрачни и отворени за участие на гражданския сектор“, припомни г-н Сесилио. По ОПАК остава да бъдат приключени още 270 договора за 137 млн. лв., а по ОПТП общият размер на сертифицираните разходи, който трябва да бъде достигнат по ОПТП за 2015 г., е 30,6 млн. лв., беше отчетено на заседанието.