Новини

Светът се насочва към транспортни обекти и зелено строителство

Мирослав Еленков Откриха разширения Суецки канал С пищен парад на кораби в Египет беше открито разширението и новото трасе на Суецкия канал. Началото на церемонията постави египетският президент Абдел Фатах ас Сиси. Над корабите, преминаващи през канала, прелетяха военни хеликоптери и самолети. Сред тях бяха трите изтребителя „Рафал“, които неотдавна Франция достави на Египет като част от сделката за купуване на 24 самолета от този вид. Те бяха ескортирани от осем изтребителя Ф-16, които Кайро купи от САЩ. На пищната церемония присъстваха френският президент Франсоа Оланд, премиерът на Русия Дмитрий Медведев, гръцкият премиер Алексис Ципрас, емирът на Кувейт и кралят на Бахрейн, палестинският, суданският и йеменският президент. Разширяването на Суецкия канал е един от най-големите проекти, замислени от държавния глава на Египет Абдел Фатах ас Сиси. Идеята предвиждаше първо прокопаване на ново трасе, дълго 35 км и минаващо успоредно на досегашния Суецки канал, който е с дължина 193 км. Второ – разширяване на участък от 37 км от стария Суецкия канал, който да е и с по-голяма дълбочина. Общата дължина на новото трасе и на оптимизираната част е 72 км. Стойността на разширението се оценява на над 8 млрд. долара. Ден след официалната церемония бе обявено и намерението на Египет да построи 6 магистрални тунела под канала. Адмирал Мохаб Мамиш, оглавяващ Управлението за експлоатация на Суецкия канал, уточни, че трасетата са вторият етап от комплексния план по развиване на водната артерия. По думите му инженерни съоръжения ще съединят африканската част на Египет със Синайския полуостров, което ще облекчи превоза на товари и хора. Три тунела с диаметър 11 м ще преминават в околностите на Исмаилия, а 2 – в района на Порт Саид на дълбочина 42 м от повърхността на водата на Суецкия канал. Всяка от тези подземни автомобилни магистрали ще бъде дълга 3,5 км. Чрез проектите и разширяването приходите от канала ще достиганат до 13,2 млрд. долара годишно към 2023 г. Реконструират пристанището в Рио Кипи усилено строителство в Рио де Жанейро, предшестващо домакинството на Летните олимпийски игри през новата 2016 г. Най-засилено е в района на пристанището. След десетилетия на застой регионът сега е във фокуса на амбициозен проект за преустройство, наречен „Прекрасното пристанище“, вдъхновен от подобно мащабно обновяване в Буенос Айрес и Барселона. Властите предвиждат инвестиция от приблизително 2,5 млрд. долара за обновяване на инфраструктурата, подобряване на транспортните връзки с порта, а също и за създаването на два нови музея, които да бъдат културните средища на района. В резултат на облагородяването вече са ремонтирани 70 км улици, преустроени са 700 км подземна инфраструктура (канализация, ВиК, телекомуникационни кабели), построени са 5 км тунели и подлези, които заменят разрушени надлези. Целта е пристанището да се превърне в привлекателно място за бизнеса, жителите на града и всички негови посетители по време на Олимпиадата тази година. И тъй като първите големи строителни проекти вече са известни, мнозина критикуват плана заради това, че е насочен главно към изграждането на корпоративни небостъргачи и липсват социални центрове и жилищни комплекси, които да са достъпни за сравнително бедното население в региона. Те се опасяват, че този ход за привличане на по-платежоспособни хора може да ощети по-бедните, които вече го населяват. Според представителите на градските власти усилията им са насочени към постигане на съотношение 50 на 50 между жилищните и търговските сгради, включително 2200 социални апартамента. В момента в района на пристанището живеят едва 32 хил. души, предимно социално слаби, което е доста под средната гъстота на населеност на града. Причината е, че години наред кварталът е занемарен и изоставен без инвестиции и благоустройства. Именно тук се намира една от най-старите фавели (гето) в Рио – Providencia, възникнала преди повече от 100 години. Властите предвиждат подобрения и за това гето, но според официалните планове за целта трябва да бъдат съборени над 800 къщи, което естествено предизвика социално напрежение. С помощта на обществени защитници броят на набелязаните за премахване обекти е намален до 200, а социалните адвокати продължават да работят за интересите на бедните, тъй като повечето от тях никога не биха имали свой дом, ако не са се заселили в изоставените райони на пристанището. Жп линия ще свързва Пекин и Москва Китай ще построи 7 хил. км високоскоростна железопътна линия между Пекин и Москва на стойност 242 млрд. долара. Трасето ще улесни комуникациите между Европа и Азия. Пътуването от Москва до Пекин трябва да отнеме малко повече от един ден, като се минава през Казахстан. Предложението за построяването на линията идва в момент, когато цените на суровия петрол се сриват, а отношенията между Русия, САЩ и ЕС са крайно обтегнати заради обстановката в Украйна. Изграждането беше обсъждано още през ноември 2015 г., след като Русия и Китай подписаха най-голямата сделка за доставка на природен газ в историята. Александър Мишарин, първи вицепрезидент на руската държавна компания „Железопътен транспорт”, обяви в интервю, че цената на отсечката от Москва до границата е 60 млрд. долара и ще съкрати пътя между двете столици от 5 дни до 30 часа. Той сравни новия проект със Суецкия канал по отношение на мащаб и значимост. Според него изграждането на линията ще отнеме между 8 и 10 години. ЕП прие нови пределни стойности за замърсители на въздуха Европейският парламент одобри въвеждането на пределни стойности на три основни вида замърсители на въздуха – серен диоксид, прахови частици и азотни оксиди. Наложените ограничения на емисиите трябва да бъдат постигнати до 2030 г., съобщават от ведомството. Замърсяването на въздуха предизвиква преждевременната смърт на около 400 хил. души годишно в Европа. Бъдещите планове за намаляване на вредните емисии могат да спестят до 40 млрд. евро от разходите за замърсяването на въздуха до 2030 г. Около 40 млн. европейци все още са изложени на нива на прахови частици над позволените от законодателството. Евродепутатите наложиха ограничения на емисиите на серен диоксид, азотни оксиди, неметанови летливи органични съединения, амоняк, метан и прахови частици (по-малки от 2,5 µm), които да бъдат постигнати между 2020 и 2030 г., както беше предложено и от ЕК. „Това законодателство ще помогне на всички равнища на управление в държавите членки, включително на регионални и субрегионални органи, които са ангажирани в процеса”, заяви Джули Гирлинг – член на Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните в ЕК. Очаква се Комисията и страните членки възможно най-скоро да се споразумеят за предложението за нов регламент за тестове на вредните емисии на автомобилите в реални условия на движение. През 2050 Париж ще е „умен“ град Възможно ли е през 2050 г. Париж да е застроен с небостъргачи, които осигуряват достатъчно зеленина и енергия на гъсто населения град в сърцето на Европа? Според белгийския архитект Винсент Калебо това не подлежи на съмнение. Той представи свой проект за осем различни модела „умни“ кули, които обединяват елементи от природата с възобновяеми енергийни източници. Проектът „2050 Париж „умен“ град“ е разработен от кметството във френската столица в сътрудничество с инженеринговата фирма SETEC Bâtiment. Целта е до 2050 г. чрез него да се изпълни мащабен план за редуциране със 75% на емисиите вредни газове в Париж. Различните модели небостъргачи произвеждат енергия чрез зелени фасади и соларни панели, други филтрират смога, изглеждат неземно, но едновременно с това за момента тяхната реализация е все още под въпрос от техническа гледна точка, коментират специализираните архитектурни издания. Проектът „Антисмог кули“ предвижда създаването на конструкции, които филтрират замърсения въздух и произвеждат електричество от вятъра. Той е част от план, който залага близо 20 км изоставени жп линии в Париж да се превърнат в градски парк. „Планинските кули“ също е сред дизайните на Калебо, който трябва да бъде реализиран на известната търговска улица „Риволи“. Планира се изграждането на биоклиматични върхове, в които са интегрирани различни възобновяеми енергийни източници. Идеята е през деня два огромни фотоволтаични и термални слънчеви щита да произвеждат електричество и топла вода, а през нощта чрез хидроелектрическа станция произведената ненужна енергия да се освобождава. Друг модел, предложен от Калебо, са кули, обвити в бамбукови биомрежи от вертикални градини. Архитектът има идея и за създаването на наподобяващи на пчелните кошери структури, които да се прикрепят към вече съществуващи здания, с което да се увеличи жилищната им площ. Египет обмисля изграждането на нова столица Египет представи на международно изложение за инвеститори проекта си за нова административна и бизнес столица на страната. За построяването й ще са необходими близо 40 млрд. долара. Тя може да бъде изградена върху 700 кв. км (приблизително колкото е площта на Сингапур) източно от столицата Кайро и да представлява, както е описана в проекта –„мост между богатото минало и енергичното бъдеще на Египет“. В представянето на бъдещия град се казва, че централната му част ще е за 250 хил. жители, но ще може да поеме общо до 5 млн. души. Бъдещата столица ще е коридор между Кайро и Червено море. В нея е предвидено да има 1,1 млн. къщи и апартаменти и 1,75 млн. постоянни работни места. Детските градини ще са около 700, а религиозните храмове – над 1200. Търговските площи за молове ще са общо 4,2 млн. кв. м, а увеселителните паркове ще заемат 4,2 кв. км. На 90 кв. км площ ще има соларни електростанции, 16 кв. км ще е новото летище. Тук ще се пренесат правителствената администрация, министерствата и посолствата. В момента те са в задъхващия се от близо 18 млн. души район на Кайро. По време на изложението са били демонстрирани десетки инфраструктурни проекти, за които са сключени предварителни споразумения за общо 12 млрд. долара с представители от Саудитска Арабия, Кувейт и ОАЕ. Издигат уникален жилищен комплекс в Кайро Уникален зелен жилищен комплекс ще бъде изграден в египетската столица Кайро. Проектът с впечатляващ дизайн е на парижкото архитектурно студио „Винсент Калебо”. Сградата ще бъде създадена чрез устойчиви технологии и ще предложи 1000 нови апартамента, офиси и търговски център. Резиденцията The Gate Residence ще има не само апартаменти, но и търговски обекти, които ще са свързани с една обща екосистема. Покривът на комплекса ще представлява гигантски балдахин от слънчеви батерии, под който ще има множество цъфтящи растения, инфинити басейни и спортни съоръжения. Отделните части на резиденцията ще са разположени около един общ централен булевард. Сградите ще са снабдени и със специални съоръжения, които ще улавят вятъра и ще насочват въздушния поток нагоре и надолу, за да се стимулира естествено охлаждане при нужда. Строителството на комплекса започна през март 2015 г. Първото по рода си метро в южнокорейски град е в експлоатация В четвъртия по големина южнокорейски град Тегу влезе в експлоатация трета метролиния. Съоръжението е уникално – 30-километрова градска монорелсова железница, издигната на пилони на 10 м над земята и е първата по рода си в страната, най-дългата и една от най-модерните в света. Корейците са хора, които обичат новостите и държат винаги да имат най-модерното. Въпреки това, когато се решавало как да се гради третата метролиния и била предложена необичайната железница, имало много скептици. За решението помогнал фактът, че монорелсовото въздушно трасе ще е два пъти по-евтино от подземното, а и ще се изгради много по-бързо. То е построено за 8 години наведнъж, а не на етапи и струва 1,32 млрд. долара. Железницата разполага с едни от най-надеждните системи за сигурност. Те включват надуваеми спираловидни евакуационни пързалки и механизъм за автоматично гасене на пожар, отговарящ на най-строгите международни стандарти. Вентилационните системи на влакчетата и на станциите моментално отстраняват всички вредни газове и пушеци. Достъпът до вагоните на всяка станция се контролира от прозрачни екрани с плъзгащи се врати, които се отварят и затварят само докато вратите на самото влакче са отворени. Това изключва риска от падане на пътници върху трасето или други нещастни случаи. На 10 м над земята изчезват и рисковете от сблъсъци с наземния транспорт. Освен това конструкцията на бетонните лъчи, по които се носят влакчетата, изключва опасност от дерайлиране. Максималната скорост на движение е 70 км/ч. Интелигентна компютърна система контролира плавността, за да е комфортно за пътниците. Тя регулира скоростта и според атмосферните условия – дъжд, силен вятър. Влакчетата са устойчиви на ветрове от 70 м в секунда, тоест по-силни и от ураган. По трасето се движат общо 28 мотриси с по 3 вагона с красив външен и вътрешен дизайн – собствено корейско производство. Те са абсолютно автоматизирани и са без ватмани. Цялото управление на железницата – от напускането на депото до прибирането обратно, се осъществява дистанционно чрез радиоконтрол. Максималните интервали на движение са 4 минути, като при засилен пътникопоток те намаляват. Предварителни разчети показват 7-процентно нарастване на ползващите метросистемата с новата линия. Много важно за пътниците е, че цената на билетите се запазва каквато е в подземното метро. Очаква се част от 30-те станции да вдъхнат нов живот на някои райони на града със затихваща икономическа активност и да подобрят конкурентоспособността на Тегу, както и да се оформят като оживени локални центрове. Самите станции са архитектурни забележителности. До тях се стига с ескалатори от наземното ниво, а горе има всички удобства за чакащите и пристигащите. Сградата на филхармонията в Шчечин спечели наградата за архитектура на ЕС Сградата на филхармонията в полския град Шчечин спечели наградата за съвременна архитектура на Европейския съюз „Мис Ван дер Рое” за 2015 г. Проектът на концертната зала е на испанското студио Barozzi Veiga и привлича вниманието още от пръв поглед със зигзагообразния си покрив и ребрена фасада. Призът носи на създателите й 60 хил. евро. Победителят беше избран от жури, в което участваха италианският архитект Чино Дзуки, съоснователят на Bolles + Wilson Питър Уилсън и Тони Чапман от RIBA (Кралски институт на британските архитекти). Те обясниха избора си не само с естетическите качества на сградата, но и със символичното й значение за културното развитие на града, чиято предишна музикална зала е била разрушена през Втората световна война. Наградата на ЕС за съвременна архитектура се връчва на всеки две години. Тя е създадена като партньорство между Европейската комисия, Европейския парламент и Фондация „Мис Ван дер Рое“, Барселона, за да поощрява концептуални и конструктивни развития в професията. Селекцията на проекти става чрез предложения на независими европейски експерти и членове на Съвета на архитектите в Европа, национални архитектурни асоциации и консултативния комитет на наградата. През 2013 г. престижното отличие беше връчено на концертната зала и конферентен център Harpa в Рейкявик. Китай дава 317 млрд. долара за 1000 проекта Китай публикува списък с над 1000 проектни идеи на обща стойност над 317 млрд. долара. Той представлява публична покана към частни инвеститори да подкрепят намеренията на страната. Националната комисия за развитие и реформи обяви, че точно 1043 проекта в областта на транспорта, водната инфраструктура и обществените услуги чакат от сега нататък да бъдат реализирани с публично-частни партньорства. Според публичната покана на сайта на агенцията обаче не става ясно дали се допуска и участието на чуждестранни компании. Проектите са планирани за 29 района на страната, включително Пекин и югоизточната част от Китай. „Публикуването на този набор от публично-частни проекти е, за да се подпомогне по-бързото усвояване на този модел“, пишат от комисията. Икономисти коментират, че заради забавянето на икономическия си растеж Китай се обръща към популярния модел за развитие на инфраструктура в търсене на свежо финансиране.