ЕП прие проект на резолюция за защита за европейските фирми в чужбина и за обществените услуги у дома
Разговорите за Споразумение за търговията с услуги (СТУ или TiSA) трябва да улеснят достъпа на фирми от ЕС до международните пазари. В същото време обществените услуги на ЕС не трябва да бъдат отваряни за конкуренция и съответните власти трябва да запазят способността си да ги регулират в обществен интерес. Това казват евродепутатите в проект на резолюция.
„Днешният вот представлява пробив. Гордея се с постигнатата широка подкрепа от целия политически спектър за промяна на ориентацията на търговската политика на ЕС, която е в интерес както на компаниите, така и на потребителите.“ Това каза докладчикът Вивиан Рединг (ЕНП, Люксембург), след като нейната резолюция беше приета с 532 гласа „за“, 131 „против“ и 36 „въздържал се“.
„След две години наблюдение на преговорите за СТУ и изслушване на опасенията на гражданите Европейският парламент сяда на масата за преговори. Вчера Европейската комисия имаше празен чек. Днес тя е ограничена от много ясен мандат на Парламента. Ако нашите препоръки бъдат спазени, СТУ ще даде повече права на нашите граждани у дома и ще премахне някои ограничения за нашите компании в чужбина. В противен случай Парламентът няма да се поколебае да наложи вето на това споразумение.“, добави тя.
„Сини линии“
За да защитят европейските фирми от нечестна конкуренция в чужбина, евродепутатите искат от преговарящите от името на ЕС следното:
– реципрочност при отварянето на пазари, тъй като услугите в ЕС вече са по-отворени за чуждестранна конкуренция, отколкото техните партньори. По-специално, отваряне на пазари трябва да се търси в международните обществени поръчки, телекомуникациите, транспорта, финансовите и цифровите услуги;
– обуздаване на ограниченията срещу фирми от ЕС от трети страни като принудителното местно установяване на данни или ограниченията на чуждестранно имущество;
– по-малко натоварващо законодателство за МСП, които нямат финансовите и човешки ресурси, необходими за справяне с международните търговски правила.
„Червени линии“