Новини

Инж. Асен Антов, изп.директор на НКСИП: При нов търг за АМ "Хемус" цената няма как да бъде по-различна

Мотивът за прекратяване поръчката на строителството на лот 1 и лот 2 на АМ „Хемус“ е липсата на европейско финансиране. Това заяви инж. Асен Антов, изп. директор на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ в предаването „Още от деня“ по БНТ. По думите му тръжната процедура беше стартирана с надеждата, че ще има пари по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Проектът беше включен в обхвата на ОПТТИ, макар и като резервен. „Имахме надеждата, че някакви средства ще останат от реализацията на лот 3 на АМ „Струма“, който е основният проект по програмата. За да ускорим нещата ние започнахме процедурата много рано, още в началото на миналата година. Към онзи момент не бяха готови проектите за АМ „Хемус“. Смисълът на всичко това беше да ускорим реализацията на обекта, тъй като стане ясно дали по ОПТТИ има пари ние да сме приключили с избора на изпълнители“, обясни инж. Антов и допълни, че сега се оказало, че пари няма. „Процедурата, която прекратихме вчера, беше тясно обвързана с очакваното европейско финансиране. То беше предварително обявено и в договорите бяха включени клаузи именно с реализацията му по този начин. Ако бъде налично национално финансиране, процедурата ще бъде стартирана почти веднага“, каза той. По думите му за участниците в прекратената поръчка са вложили  разходи за подготовката на офертата, време, надежди. „За нас също беше също дълъг и тежък процес. Ясно е, че процедура от такъв мащаб не се организира лесно, особено такава, която в такава степен е във фокуса на общественото внимание. Изисква се много ресурс“, поясни инж. Антов. Според него цената на проекта няма как да бъде по по- различна при нов търг, освен ако не е фундаментално преработен. Подобна промяна обаче би отнела доста време и нов ресурс. Трасето на магистралата беше избрано на база на предпроектно проучване, по време на което са разгледани четири варианта. Общо дължината на двата лота е 60 км. Има общо три тунела с дължина близо 3 км. Има почти 10 км мостови съоръжения. „Съоръженията винаги влиаят на цената в посока увеличаването й. Един кв. м мостово съоръжение е точно десет пъти по-скъпо от 1 кв. м пътна конскрукция. А 1 кв. м тунел е много повече... Така че ако проектът не бъде променен значително, голяма разлика в цената не би трябвало да има. През 2014 г. ние го представихме и обосновахме защо сме избрали именно това трасе. Тогава нямаше никакви забележки, кой знае защо сега във финалните етапи започна да се обсъжда дали е най-доброто трасе“, заяви той и подчерта, че две години и половина е отнела подготовката на проекта, което е изключително бързо спрямо международните стандарти. „Турският участник за лот 2 даде цена с 20% по-ниска от средната на останалите кандидати. По закон комисията трябва да поиска обосновка от компанията за това. Такава обосновка беше представена, но не беше приета, защото тя съдържаше много пороци. Тя не съответсваше на предварително поставени изисквания от възложителя, а именно графика на плащане, т.е. идеята на участника, кога той смята да получи от възложителя пари за свършената работа беше абсолютно сбъркана и по никакъв начин не отговаряше на условията. Този документ става част от договора и показва, че изпълнителят е планирал неправилно финансовия ресурс. Освен това самата обосновка не можеше да обоснове ниската цена. В нея бяха включени противоречащи на възложителя условия“, обясни инж. Асен Антов. „Нищо не би могло да попречи на спечелите кандидати от прекратената поръчка да участват в бъдещата, ако отговарят на условията“, каза изп. директор. „Би било трудно защитима позиция обжалването на прекратената процедура от страна на спечелилите изпълнители. Ако има обжалване, то не би трябвало да забави новия търг“, допълни инж. Антов.