Бургаска фирма снабдява с бетонови изделия всяка точка на страната
От един селски двор до модерен завод с компютърни технологии. Изделия, вложени в знакови за страната обекти – магистрали, метро, мега спортни зали, луксозни хотелски комплекси. Така изглежда успехът на „ЛЕО – Бетонови изделия” ЕООД. За 22 години бургаската фирма успя да изкачи стръмната стълбица на успеха и да стане водещ производител на дребноразмерни бетонови изделия в страната. Двама работници, машина втора ръка и площадка под наем е целият „производствен капацитет“ в началото. Първият клиент – мъж от бургаското село Рудник, който ремонтира двора си. Той купува първите 600 квадрата плочки. Следващата година служителите стават четирима. Сега наближават 80. От 50 квадрата плочки и бордюри дневно днес „ЛЕО - Бетонови изделия“ ЕООД произвежда повече от 3000 кв. м и те пак не стигат. Основният проблем, който стои пред ръководството на фирмата, е как да увеличи производството, защото не успява да отговори на завишеното търсене. Бумът на строителството през 90-те и началото на 2000 г. дава тласък на малката фирма. Тя инвестира в още машини, след това – в нова технологична линия за производство на вибропресовани изделия. Те са много по-естетични и трайни от тези, произведени в калъпи. От 2009 г. и 2010 г. „ЛЕО“ заема водеща позиция в производството на дребноразмерни бетонови изделия. През 2011 г. идва следващият етап – изцяло автоматизиран завод за бетонови изделия с компютърна технологична линия, изключваща риска от човешка грешка. Този завод произвежда плочи с голяма гаранция, устойчиви на атмосферни и механични влияния. Помага и собствената лаборатория – всяка партида плочи се изпитва – на якост, водопопиваемост, мразоустойчивост. Така грешките се хващат още в зародиш, преди изделията да стигнат до пазара. Създаването на лабораторията се оказва много важно – тук носят изделия за изпитване общини и инвеститори от цялата страна. Първо тестват и тогава купуват. Заводът е гордост не само за мениджмънта на компанията, а придобивка и за Бургас. Той работи с възможно най-доброто оборудване в света – на немската компания MASA. Няма кътче в страната, докъдето да не са достигнали плочите и бордюрите „ЛЕО“. Неслучайно една от рекламните кампании се гради върху персонализираното послание, отправено от името на плочите: „Вие може да не ни познавате, но ние знаем много неща за вас... С кого се разхождате в парка... Къде за последен път разляхте кафето си на улицата...“. Бордюрите опасват магистрали, шосета, малки улици в градове и села. Плочите са в площади, в спортни зали, в центрове, паркове. „Арена Русе“, обновеният център на града, Софийското метро и „София Тех Парк“, автомагистрала „Тракия“, спортната зала в Ботевград, центърът на Сливен, Ямбол, Казанлък, почти цялата инфраструктура на Тутракан, вертикалната планировка на най-големите търговски вериги – „Билла“, „Кауфланд“, „Лидл“, „Декатлон“, площади и паркове в Стара Загора, Шумен, Търговище, Разград, Хасково, Свиленград, Кърджали, Момчилград... Изпълнените имиджови обекти са стотици, във всички райони на страната. Променят се и клиентите на фирмата – с „ЛЕО“ работят най-големите строителни холдинги и компании. Противно на общоприетото мнение, при този тип продукти цената не е водеща. Вече никой не търси евтиното, обяснява директорът на производствената база на „ЛЕО“ Станимир Рунчев. Клиентите искат качество, гаранции, сертификати. Причината е в европейските средства, с които се изпълняват големите инфраструктурни проекти. За да отговорят на изискванията, инвеститори и проектанти завишават критериите за доставчиците, за да гарантират издръжливост на изделията и дълготрайност на построеното. И други неща издигат „ЛЕО“ към върха – оригинални идеи, инвестиции в иновации. Раждат се нови форми, нови смеси. Така се е появило „Полигон-паве“ – единственото патентовано у нас изделие за паркове и тревни площи. Идеята е наградена и със златен медал на Пловдивския панаир. После идват „митите“ изделия. Това са плочи и павета с повърхност, имитираща „мита бучарда” (вид мозаечна мазилка). Постига се релеф с двустранен ефект. Леко грапавата повърхност предпазва от хлъзгане при мокро и студено време и второ – при „измитите” се открива част от камъчетата, които могат да бъдат различни по цвят и размер и гарантират уникалност и дизайнерски ефект на настилката. След това – мултиколорните, с преливащи цветове. Част от продукцията е пренесена и от европейския опит – фирмата е редовен посетител на строителните изложения в Германия. Заводът прави и тактилните плочи, които ориентират в градовете хората с нарушено зрение. Не се притеснява и от експерименти – наскоро с един млад бургаски архитект – Емил Бурулянов, създаде първата в България соларна пейка. Докато си лежиш в парка, можеш да зареждаш от нея таблет или телефон. Пейката бързо стана хит сред младите, а снимките й обикалят социалните мрежи. В момента в „ЛЕО“ си блъскат главите и над друг, тривиален, но немаловажен проблем – как да се справят със замърсяването на изделията. Въвеждат специална импрегнация, която отблъсква мръсотията, не пропуска вода и поддържа плочката по-дълго време нова. Следващото предизвикателство са дъвките, размазани по площадите. Слънцето и постоянният пешеходен поток „бетонират“ петната в настилката и те не могат да се изчистят с нищо. Засега.