Новини

Нужно е преработване на промените в ЗСВ в частта за инспектората, смята главният инспектор Теодора Точкова

IVSS 6 6 2016 1 По – малко от седмица след като втората част от промените в Закона за съдебна власт (ЗИДЗСВ) бяха публично огласени Инспекторатът към Висшия съдебен съвет (ИВСС) излезе с остра критика към предлаганите текстове. Според главният съдебен инспектор Теодора Точкова част, отнасяща се до инспектората трябва да бъде обмислена наново и преработена. В официално разпространено писмо от 7 страници главният инспектор Теодора Точкова обособява бележките си в две направления – незаконосъобразност на проектната уредба с конституционната рамка на ИВСС и недобре формулирани разпоредби на новите му правомощия. Промените в ЗСВ не решават проблемите с бюджета на ИВСС По отношение на първата група бележки в писмото се напомня, че Конституцията гарантира независимостта на инспектората чрез самостоятелните му бюджет и статут. Конституционното отделяне на бюджета на ИВСС не е съобразено в сега действащата законова уредба, както и в проекта на уредба на промените в ЗСВ. „Инспекторатът трябва да може сам да предлага и отстоява своя бюджет“, категоричен е главният инспектор, позоваващ се на чл. 132а, ал.5 от Конституцията. Отново мотивирайки се с основния закон, главният инспектор напомня, че независимостта на ИВСС е гарантирана, но залегналото предложение в промените на ЗСВ, според което инспекторите ще се атестират от Висшия съдебен съвет (ВСС), противоречи на изискването за независимост. Негативни бележка е отправена и към едно от новите правомощия, които ЗСВ ще наложи на главния инспектор – да налага глоби на съдии, прокурори и следователи за административни нарушения. Това предложение е „меко казано несъвместимо с конституционно установената му функция“, пише Теодора Точкова. Липсва ясна дефиниция правомощието на ИВСС за магистратските декларации Вторият акцент в писмото на Теодора Точкова са недобре формулирани разпоредби на новите правомощия на органа, който ръководи. „...не е дефинирано точно и ясно правомощието на Инспектората във връзка с имуществените декларации на съдии, прокурори и следователи.“, пише главният инспектор. По отношение на проверката на въпросните декларации тя напомня, че ИВСС не притежава разследващи функции. „Неудовлетворяващо е и определението в законопроекта на понятието за накърняване на независимостта на съдии, прокурори и следователи“, пише в писмото с мотива, че за да се установи дали съдия, прокурор и следовател се поддава на влияние, означава да се установи трайно намерение, нагласа, което е субективна, ментална категория. „Ако текстът остане в предложената редакция, ИВСС ще бъде заставен да се превърне в един суперспециален орган. За проверката ИВСС ще трябва да използва специални разузнавателни средства, включително агенти под прикритие“, е посочено в писмото. Като „незадоволително“ е определено и дефинирането на понятието за действия, с които се накърнява престижа на съдебната власт. Възможността мандатът на инспекторите да бъде удължаван В писмото е засегнат и въпросът за възможността мандатът на главния инспектор и инспекторите да бъде инцидентно удължаван. „Такава възможност следва да се предвиди, за да не се допусне прекъсването на дейността на ИВСС при непроведен избор...“, е отбелязано в писмото. Според Теодора Точкова удължаването на мандата не би трябвало да бъде с повече от 2 – 4 месеца. Ако такава възможност не бъде нормативно разписана, тя смята, че работата на ИВСС би могла да бъде парализирана. На последно място Теодора Точкова засяга темата за преминаването на служители от Сметната палата и Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси автоматично в ИВСС. „Тази преходна разпоредба създава рискове за преминаване на лица, чиято професионална годност не е била проверена от работодателя“, смята тя.