Новини

Томислав Дончев, заместник министър-председател по европейските фондове и икономическата политика: Най-големият проблем при обществените поръчки е изкривяването на пазара

Най-големият проблем при обществените поръчки не е неефективното разходване на ресурса, а опасността от изкривяване на пазара. Това каза Томислав Дончев, заместник министър-председател по европейските фондове и икономическата политика, който взе участие в кръгла маса на тема „Престъпления и злоупотреби с обществени поръчки в България: превенция, противодействие и анализ на корупционните рискове“. Събитието се, което бе представен доклад за управлението на обществените поръчки у нас, проведе в Център за изследване на демокрацията в София. Целта в законодателството за обществени поръчки е не само ресурсът да се разходи по-най добрия начин, но и да не се изкривява конкуренцията, каза Томислав Дончев. Според него по същество трябва да има пазарни стимули, за да печели най-добрият кандидат. „Този който може да предложи най-доброто на най-добрата възможна цена би трябвало да бъде първи. Няма нищо по-страшно в една пазарна икономика от стремежа да бъдеш първи“, каза той. Томислав Дончев напомни, че проблеми при възлагането на обществени поръчки има не само в България, но при всички членове на ЕС. У нас в повечето случаи проблемите не са свързани със законодателството, а с неспазването му. „След транспонирането на европейското законодателство в новия Закон за обществените поръчки (ЗОП), българското законодателство не е кой знае колко по-различно от тези в ЕС. Ако има разлики те са в посока нашето да е по-модерно и добро, защото имаме повече научени уроци“, посочи Томислав Дончев. Зам.-министър председателят обясни, че новият ЗОП е по-добър не само от гледна точка на достъп, кодифициране и ясна логика, но и по отношение на контрола, който е сред основните акценти. Специално място е оставено на предварителният контрол, чрез който евентуалните процедурни грешки се откриват преди те да бъдат реализирани, както и на периодичния мониторинг при обявените поръчки. „Усилията ни трябва да бъдат фокусирани не само върху добрия контрол, но и върху създаването на правила, гарантиращи адекватна конкуренция. Няма корупция в една поръчка, при която има адекватно състезание“, категоричен бе Дончев. Той посъветва да се помисли и в посока как да бъде разширен инструментът от наказания, свързани със системно нарушаване на законодателството в сферата на обществените поръчки. Като мярка,чрез които процедурните проблеми и дефекти той посочи прилагането на централизираното възлагане. Следващата стъпка за развитието на процедурите за обществените поръчки той смята, че е внедряването на електронното възлагане. Според доклада на експертите от Център за изследване на демокрацията членството на България в ЕС предоставя възможност за подобряване на ефикасността на публичните разходи. „В последните години европейските фондове продължиха да заемат все по-голяма роля в сектора на обществените поръчки“, посочва докладът. В доклада си Центъра за изследване на демокрацията отчита положителните характеристики на новия ЗОП, обещаващи по-голяма гъвкавост за публичните възложители. На следващо място експертите посочват, че рискът от злоупотреби при проекти, финансирани изцяло с национални средства е четири пъти по-голям от такива, подкрепени от европейските фондове. Следващото заключение е изведено от съдебната практика, свързана с обществените поръчки у нас. Според него броят и ефикасността на наказателните производства в тази посока е нисък. Доклада препоръчва извършване на периодична и независима оценка на ефикасността на антикорупционните мерки на ниво „възложител“.