Новини

Инж. Христо Ваков, управител Wirtgen - България: Купувайте си машини, с които ще си гарантирате по-голяма производителност

„Агромах“ се оказаха компания пионер, защото първи си закупиха асфалтополагач Vögele SprayJet

Как бихте оценили пазара през 2016-а през призмата на инфраструктурното строителство, за което сте един от основните производители на машини и оборудване? Изминалата година беше сравнително преходна поради липсата на готови проекти, по които строителите да стартират работа. Искрено се надявам, че политическата нестабилност в началото на тази година няма да забави старта на планираните работи през 2017-а. Тя започна с очаквания за строителите – от една страна, са в ход програмите за техническо оборудване за различните по обем фирми, финансирани по европроекти, а има и редица лотове за саниране на пътища, които бяха търгувани и за които вече има избрани изпълнители. Тук е важно да се отбележи автомагистралното строителство, като по лотовете на АМ „Струма” вече се работи, а по тези на АМ „Хемус” се очаква започването на строителни дейности. Така че, изглежда, че през 2017‑а работа ще има, остава въпросът кога реално ще стартира строителството. Очакваме по-добра година от 2016-а, която между другото за нашата корпоративна група беше силна в световен мащаб, с ръст от 12% и оборот от над 2,5 млрд. евро. Но България е по-специфичен случай. Тук се надяваме на реализация на планираните проекти. Какво оборудване и машини започнаха да купуват българските строителни компании, което до този момент нямаха? Една от първите новости са фрезите Wirtgen от ново поколение. „Агромах“ например беше първата българска компания, която закупи такива. Машините са разработени с нова концепция за фрезоване и система за нивелиране. Те закупиха и асфалтополагачи от последното, трето поколение, Vögele. Говорим за машини, доказали своята ефективност и качество, които им помогнаха много в кратките срокове по последните големи проекти в България, като АМ „Струма” например. Всъщност те се оказаха компания пионер, защото отново първи закупиха у нас асфалтополагач Vögele SprayJet. Машината е уникална, защото освен като конвенционален полагач може да работи и като разпръсквач на битумна емулсия, върху която веднага полага асфалтов слой. Сами разбирате колко време и усилия спестява използването на една подобна машина. Говорим за по-високо качество, с по-голяма бързина на работа и прецизност. Машината и технологията са уникални за България, сега очакваме подходящия обект, предполагам магистралния проект за лот 3.1. на „Струма”, за да се използва в пълния си капацитет. Технологията на студено рециклиране е сравнително добре позната у нас. От съществено значение за добрия краен резултат е правилното обследване на пътя и качеството и количеството на свързващото вещество, с което се рециклира той. Рециклаторите ни са добре познати машини за България. „Агромах“ закупиха най-голямата такава машина у нас. Една мощна и изключително производителна машина, която спестява време и дава качествено нов подход и метод за рехабилитация на пътища. Има ли процес или оборудване в инфраструктурното строителство, в които изоставаме у нас? Опит в студеното и топлото рециклиране ще се трупа тепърва. Това, което е по-слабо застъпено у нас и мисля, че предстои да се развие, е работата с машини за полагане на бетон – за бордюри, канавки и др. Има няколко такива работещи у нас, но считам, че има все още неразкрит потенциал от компаниите в страната – голяма производителност при много добро качество на крайния продукт. При асфалтополагането все още само една е компанията, която използва т.нар. фидер, който е на практика преходна машина между асфалтополагача и самосвала с асфалт. Предимствата са редица, едно от които е липсата на напречни следи по пътната настилка, както и непрекъснатият процес на асфалтополагане. В Германия например при обект с над 6000 кв. м е задължително използването на фидер. Така че с оглед на магистралното строителство, което предстои през следващите 3 - 4 години, българските компании би следвало да се насочат и към тази техника. Как се справяте със сервизирането у нас при наличието на периоди със сериозна натовареност на компаниите строители? Разполагаме с телематична система, която в реално време следи състоянието на машините. Системата изпълнява пълен мониторинг: отчита не само разхода на гориво на машината, но и колко реално е натоварена и къде и с какви параметри работи. Това са данни, които една GPS система не може да обхване напълно. Другото голямо предимство на системата е, че при грешка или повреда на машината системата автоматично праща сигнал до нашия сервиз. Така ние научаваме в реално време коя е дефектиралата част или система и сервизният техник си спестява поне едно пътуване до машината, защото при посещението си той вече е взел необходимата резервна част със себе си. Ключов фактор за бързото и качествено сервизиране са нашите сервизни техници с дългогодишен опит при нас, които познават в детайли машините, които обслужват. Какъв съвет бихте дали на българските компании? Ние имаме решение за всеки. Освен продажбата на нова техника предлагаме и заводски проверена и рециклирана техника втора употреба, която е с гаранция за своите качества. Начинът, по който се експлоатират машините у нас – с високо натоварване за кратък период от време, предполага изключителното значение на добрия сервиз, който поддържа тези машини работещи и в изправност. През 2015‑а - лудата година в българското пътно строителство, видяхме, че това е от ключова важност. Що се отнася до универсалната истина, тя е семпла – купувайте си машини, с които ще си гарантирате по-голяма производителност и имате гаранция от производителя. За големи тежки проекти е препоръчително да се използват нови машини, защото те гарантират качеството, от което компаниите имат нужда.