Новини

За Деня на София отварят „Ломско шосе”

„До 17 септември т.г. ще бъде пуснат в експлоатация реконструираният участък от бул. „Ломско шосе”, където в момента се строи метрото.” Това обеща кметът на столицата Йорданка Фандъкова при подписването на договор по Оперативна програма „Транспорт” за финансиране на етап ІІ на проекта за разширение на софийското метро. От името на управляващия орган на програмата подпис постави неговият ръководител инж. Ивайло Московски, зам.-министър по транспорта, информационните технологии и съобщенията. Бенефициент е „Метрополитен” ЕАД. По думите на заместник-министъра проектът за строителството на софийското метро е един от най-успешните според представителите на Европейската комисия.

Вторият етап включва цялостното изграждане на два участъка: лот 1 – участък от жк „Обеля” – жк „Надежда” – Пътен възел „Надежда” с дължина 4,2 км, 4 метростанции и буферен паркинг под бул. „Ломско шосе”; лот 2 – участък от линия 1 жк „Младост 1” – „Младост 3” - бул. „Цариградско шосе” (част от трасето „Младост” – „Дружба” - Летище) с дължина 2,5 км, 2 метростанции и голям буферен паркинг под бул. „Цариградско шосе”. Общият размер на необходимите инвестиции е 311 млн. евро. От тях по ОП „Транспорт” се осигуряват 250 млн. евро, а съфинансирането от страна на Столичната община е 61 млн. евро. По договора трябва да бъдат извършени строително-монтажни работи, доставка и монтаж на релсов път и оборудване на системите за управление и функциониране. Ще се закупят и 18 метровлака, необходими за извършваните разширения на метрото. В момента тече процедура за техен доставчик. След отваряне на офертите одобрени за разглеждане на документите са испанската фирма „Каф” и руската „Метровагонмаш”, която и сега обслужва метрото.

До края на годината освен бул. „Ломско шосе” трябва да бъде отворен и участъкът от бул. „Черни връх” между бул. „България” и „Джеймс Баучер”, под който в момента текат строителни дейности по втория лъч. През септември т.г. тунелопробиващата машина трябва да стигне под бул. „Витоша” до бул. „Патриарх Евтимий”, откъдето ще бъде извадена и разглобена. В момента тя копае около 20 м на ден. Едновременно със строежа на подземната градска железница се изграждат и четири буферни паркинги с около 3000 места и се ремонтират основно подлезите по трасето на метрото. Почти навсякъде строителните дейности са извършени 50%.

„В дни на криза не трябва да се забравя и социалният ефект от този проект”, подчерта столичният градоначалник. В него са ангажирани около 3500 души. Работят 9 фирми като главни изпълнители, 28 като подизпълнители и 31 като доставчици на материали. След пускането в експлоатация на втория метродиаметър ще бъдат ангажирани още 600 души, част от които в момента се обучават. В момента се изготвя и новата машрутна схема на довеждащия транспорт.