Новини

Над 3,3 млрд. лв. са необходими за мерки и дейности за пътна безопасност

Това стана ясно на международна конференция на ББАПБ, на която вестник „Строител“ бе медиен партньор

Емил Христов „Пътната безопасност е един от най-важните критерии за изграждане и поддържане на пътищата в страната“. Това заяви д-р ик.н. Николай Иванов, председател на УС на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) и член на УС на Камарата на строителите в България (КСБ), на откриването на международната конференция „Пътна безопасност: Нови технологии и добри световни и европейски практики“. Тя се проведе в рамките на календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г. с подкрепата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Форумът се организира от ББАПБ, Международната пътна федерация и Европейската пътна федерация. Медиен партньор на събитието бе вестник „Строител“. Сред официалните гости бяха Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството, Ангел Попов, зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Стефан Балабанов, зам.-министър на вътрешните работи, инж. Дончо Атанасов, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), д-р Уилям Соуел от Международна пътна федерация и др. На конференцията присъстваха още инж. Светослав Глосов, член на УС на АПИ и почетен председател на КСБ, инж. Веселин Давидов, член на УС на АПИ, инж. Мирослав Мазнев, изп. директор на КСБ, инж. Николай Станков, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството, депутати, строители и експерти в областта на пътната безопасност. „За мен е чест и огромно удоволствие да видя толкова голям интерес към нашия международен форум. Присъствието на над 350 гости доказва неговата важност и значимост за държавата“, подчерта още д-р Николай Иванов. Той поясни, че основната цел на събитието е представянето на актуалните тенденции и иновативни технологии в областта и изрази надежда да бъдат обсъдени решения за подобряването на пътната безопасност. „На базата на бъдещия дебат по темата „Стратегическа рамка за пътна безопасност“ Европейската комисия изиска информация от всички държави за това какви са необходимите ресурси и какви дейности ще бъдат предприети от съответната държава членка. По темата инфраструктура, в частта пътна безопасност, подадохме мерки и дейности на стойност над 3,3 млрд. лв. към Министерството на вътрешните работи, което е координатор за България. От тях 2,6 млрд. лв. са средствата по съществуващи пътища и около 730 млн. лв. са по предвидените за изграждане до 2030 г. автомагистрали и скоростни трасета“, информира министър Николай Нанков. Той припомни, че вече второ десетилетие ЕК полага целенасочени усилия за подобряване на пътната безопасност във всички сегменти с цел намаляване на жертвите по пътищата. Министърът изтъкна, че години наред България е лидер в черната статистика на жертви по пътищата в Европа. Според него по тази тема трябва да бъде ангажирано цялото ни общество. „Държавата полага неимоверни усилия през последните 15 г. От 2007 г. до сега над 660 млн. лв. са инвестирани по републиканските пътища само за подобряване на инфраструктурата, свързана с пътна безопасност – ограничителни системи, вертикална, хоризонтална сигнализация, маркировка, табели и др., включително и в участъци с висока концентрация на пътнотранспортни произшествия“, допълни Николай Нанков. По думите му около 8 хил. км републикански и 12 хил. км общински пътища се нуждаят от спешна цялостна рехабилитация. Според него практиката с кърпежа на дупките през последните 30 г. трябва да бъде преустановена. „Полагаме усилия да решим този проблем. Ще преминем към дълготрайна и цялостна рехабилитация на пътищата. Това ще стане чрез въвеждането на ТОЛ системата, която няма да е панацея, но ще осигури огромен ресурс. От нея се очаква три пъти по-висок приход, немалка част от който ще бъде насочен към подобряване на пътната безопасност във всичките й аспекти“, коментира министърът. Нанков поясни, че бюджетните средства на общинските администрации също ще бъдат използвани в това направление. Друга възможност за прилагане на такива мерки е чрез третия пакет за мобилност, в рамките на който ЕК стартира дискусиите по новата стратегическа рамка за пътна безопасност. От думите му стана ясно, че има идея за създаването на нарочен инструмент, който ще финансира проекти, насочени към пътната безопасност. Той ще е под формата на фонд или конкретна програма и ще бъде за периода от 2020 до 2030 г. Глобалната цел на европейско ниво за това време е жертвите по пътищата да намалеят с 50%. „Работим по надграждане на системата на техническите прегледи и регистъра за състоянието на всички превозни средства“, съобщи на свой ред зам.-министър Ангел Попов. По думите му, към момента е осигурена връзка с Министерството на финансите за автоматична справка за платените данъци на автомобилите, като се работи и по осъществяването на свързаност със системите на Министерството на вътрешните работи и Комисията за финансов надзор. „Със софтуерно допълване на информационната система на техническите прегледи ще се създаде възможност за трансфер в реално време на показанията от уредите към Централизирана информационна система, която автоматично ще определя валидността на измерените стойности и няма да допуска манипулиране на данните“, каза Попов. Той допълни, че в началото на май ще бъде готов образецът на новия стикер за техническите прегледи, който ще бъде снабден с чип за дистанционен контрол. Стикерът ще съдържа сведения за техническото и екологичното състояние на превозното средство. Зам.-министър Ангел Попов изтъкна, че от изключителна важност за подобряването на пътната безопасност е и разделянето на Закона за движение по пътищата на три отделни норматива. Според инж. Дончо Атанасов трафикът в страната всяка година се увеличава с 10-15%, с което се повишава и броят на тежкотоварните автомобили. По думите му това създава повече проблеми за инфраструктурата, а финансирането продължава да недостига. „АПИ винаги е полагала огромни усилия за пътната безопасност в страната. Там, където можем да предотвратим катастрофи, реагираме, и то много бързо. Например преди време в участъка Бургас – Созопол загиваха годишно между 15 и 20 човека. От десет години там почти няма жертви“, коментира инж. Атанасов. От изказването на инж. Атанасов стана ясно, че в рамките на 2018 г. ще стартират всички процедури за строителството на АМ „Хемус“ до Велико Търново, както и най-тежките участъци от АМ „Русе – Велико Търново“. В момента в ход е обществената поръчка за участъка Мездра - Ботевград, а в края на април или средата на май ще стартират процедурите за строителство и надзор на лот 3.2 на АМ „Струма“. Инж. Веселин Давидов сподели пред присъстващите, че винетната система не е най-справедливият начин за таксуване по пътищата. „Сега над 2/3 от приходите се формират от масовите превозни средства - леките автомобили. Те не нанасят сериозни поражения на инфраструктурата. Получава се така, че тежкотоварните автомобили, които най-много разрушават настилката, допринасят най-малко за нейното изграждане. С ТОЛ системата искаме приходите да нараснат поне три пъти, което ще ни даде възможност за по-добро поддържане на пътищата“, каза инж. Давидов и подчерта, че доброто състояние на инфраструктурата е ключово за пътната безопасност. Инж. Давидов припомни, че в АПИ бяха създадени две нови дирекции – за пътна безопасност и за информационни технологии и сис­теми.