След 1 ноември обществените поръчки ще се възлагат електронно

Завършен е първият етап от новата ЦАИС ЕОП, до края на 2020 ще работят всички модули на системата

Прочетена: 97

След 1 ноември 2019-а година обществените поръчки ще бъдат възлагани електронно. От Агенцията за обществени поръчки  (АОП) са готови с първия етап от разработката на Централизираната автоматизирана информационна система Електронни обществени поръчки (ЦАИС ЕОП).  Проектът се осъществява по ОП „Добро управление“, като общата му стойност е близо 6 999 982 лева, от които 1 049 997 лева са националното съфинансиране.

Изпълнителният директор на агенцията Миглена Павлова представи системата, идеята на която е да осигури електронизация на процеса от планирането до сключването на договори. „Това е една изключително сложна система, създадена на модулен принцип. На първия етап е изградена базовата функционалност, включваща 16 модула и нов Регистър на обществените поръчки. До 2020 година ще се реализират вторите 16 модула, като с времето ще се добавят стандартизирани документи, връзки с държавни органи и други“, информира Павлова.

Системата е свързана с регистър БУЛСТАТ и с Търговския регистър, което позволява информация за български организации и лица да се извлича служебно.  От сега до ноември тази година тя ще позволява регистрация и тестване на функционалностите.

Изпълнител на проекта е консорциум „ЕОП – България“, в която основен участник е българският клон на холандската компания ЕОП, чиито софтуерни решения вече с успех се използват в Холандия, Дания, Белгия и др. страни.

По думите на Миглена Павлова простота на изпълнението и осигуряването на максимална сигурност на информацията са двете направления, които системата обединява. Тя не позволява манипулиране на документите и незаконосъобразни практики. „Офертите са двойно криптирани чрез уникален ключ, генериран в интернет браузъра на участника, като само той ще има достъп до него. Това ще гарантира конфиденциалността и ще елиминира опасността от порочни практики. Най-важните обществени поръчки ще разполагат и с квалифициран времеви печат, за да бъдат защитени чувствителни данни. Всички документи, които имат правна сила ще се подписват с квалифициран електронен подпис (КЕП).  Ако обаче искате гаранции, че системата няма да стане обект на хакерски атаки, такива няма“, посочи още Павлова.

ЦАИС ще е достъпна публично 24 часа. Първоначалната регистрация в платформата трябва да се извършва от лице, притежаващо КЕП на организацията. Той ще се изисква и за всички действия с правно значение в системата след 1 ноември 2019-а. Този, който е направил първоначалната регистрация, придобива права на администратор, като в една организация, може да има повече от един такъв. Възложителите, които имат вече партидни номера, ще получат същите при регистрация в системата. До момента са обучени 35 служители на агенцията и за сега 300 потребители, като общата им бройка трабва да достигне 1 100. Предстои да се разработят и системи за електронно разплащане.

За улеснение са достъпни електронни ръководства за възложителите и стопанските субекти.  Експертна помощ ще се предоставя от Център за обслужване на крайни потребители, който ще отговаря в рамките на работното време на администрацията. 

„Стратегическото прилагане на обществените поръчки може да допринесе за постигането на устойчив и непрекъснат процес на развитие“, подчерта Миглена Павлова.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 05.04.2019. Категория Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.