Превозвачите искат диалог с МРРБ за тол системата

Прочетена: 34

Българският транспортен и спедиторскии бранш подкрепят въвеждането на тол системата в България, но при ясни правила и с реално обосновани цени. Това обявиха на пресконференция в БТА браншови сдружения в сектор „Транспорт“.

Във връзка с предстоящото начало на тестовия период на системата от 15 май и предвиждането тя да бъде въведена от 16 август, те излязоха с обединена позиция. В нея на първо място настояват за стриктното спазване на техническите изисквания на Пътната агенция и тестването на системата в 6-месечен срок с цел доказване на ефективността й. Според тях това може да се постигне единствено ако най-напред да бъде налична цялата инфраструктура. ИТ консултантът Мартин Димитров посочи, че въвеждащата се у нас система е GPS базирана, което я прави възможно най-модерна. При нея се използват бордови устройства и портални рамки, чрез които се осъществява контролът. Въпреки че се предвижда да бъдат изградени общо 420, до момента такива все още няма и системата не е свързана с НАП и Агенция „Митници“. По думи на Димитров това означава, че държавата няма как да проследи кой действително декларира и кой преминава гратис и по този начин голяма част от транзитния трафик няма да може да бъде контролиран.

Транспортните и спедиторски организации са категорични, че ако тол системата бъде приета в сегашния си вид, натоварването ще се поеме от крайния потребител. По думите им, твърдението на МРРБ, че българската ще бъде една от най-евтините в Европа е абсолютно невярно, тъй като се предвижда да се заплащат 65% от републиканската пътна мрежа, което означава, че преминаването през километър всъщност ще бъде най-скъпото в Европа. В Германия били обхванати само 7%.

Явор Пантелеев от Националното сдружение на българските спедитори обясни, че към момента превозвачите не могат да планират какви ще са разходите им след средата на август, за да ги калкулират в крайната цена. Очакванията са транспортът на товари да поскъпне повече от 100 %, а автобусният превоз значително по-малко, като желанието за него е той да бъде на нулева ставка.

От своя страна председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова бе категорична, че ако тол системата обхваща и пътищата от 2-ри и 3-ти клас, тежестта ще се пренесе не върху транзита, а върху българския бизнес. Милтенова посочи също, че не е нормално стойността на тол таксата да е по-висока от разходите за гориво.

От транспортния бранш заявиха, че поради липсата на диалог с МРРБ ще поискат и среща с премиера Бойко Борисов по въпроса, за да го запознаят с исканията си.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 14.05.2019. Категория Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.