Инж. Стефан Чайков: Завършването на автомагистрала „Струма” е неизбежно
Рубриката „Код Строител“ е полезна
Емил Христов В края на март пореден гост на рубриката „Код Строител“ бе председателят на Управителния съвет на Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП) инж. Стефан Чайков. Предаването се реализира съвместно от Камарата на строителите в България (КСБ), вестник „Строител“ и Радио София на БНР. Сред основните теми, обсъдени в националния ефир, бяха декларацията на строители, експерти инженери и представители на научната общност в подкрепа на избрания Източен вариант Г10.50 за изграждане на лот 3.2 на АМ „Струма“, бъдещите приоритети на ББК „Пътища“ и кои инфраструктурни проекти България трябва да защити в следващия програмен период. Първият въпрос на водещата Анелия Торошанова бе какво е наложило провеждането на кръгла маса на тема „Напредък на реализацията на лот 3.2 на АМ „Струма“ по инициатива на КСБ, ББКП и Университета по архитектура, строителство и геодезия. Инж. Чайков обясни, че в публичното пространство е имало твърде много спекулации, включително от български евродепутати и представители на някои природозащитни организации, във връзка с възможностите да бъде изпълнен избраният от правителството Източен вариант Г10.50. По думите му са лансирани предложения за преминаването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, които не са икономически целесъобразни. „Едно от тях беше цялата магистрала да излезе от източната страна на дефилето. Тоест вместо Г10.50 да се разгледа възможността трасето да мине през Г27 или Г29 в зависимост от техническото решение. Продължава и да се спекулира с идеята за изграждане на тунел с дължна 15 км. Според мен за всички вече е ясно, че това е един отдавна отхвърлен вариант и от държавата, и от експертите“, заяви инж. Чайков, като подчерта, че реализацията на подобно съоръжение не само е финансово неизгодна, но и ще донесе немалко вреди на околната среда в района. Той посочи, че учените и инженер-геолозите неведнъж са предупреждавали, че по трасето на преминаване на дългия тунел има залежи на руда със съдържание на радиоактивни вещества, както и че тази зона е земетръсна. „Поради всички тези причини участниците в кръглата маса единодушно решихме да излезем с декларация в подкрепа на избрания вариант за лот 3.2, която бе изпратена до ресорните институции. Гилдията се обедини още веднъж, защото през последните 5 - 6 години проведохме множество подобни работни срещи, на които избистрихме позицията си, така че тя да бъде икономически най-изгодна и природосъобразна“, каза инж. Стефан Чайков. Той поясни, че в декларацията строителите, експертите и представителите на научната общност категорично заявяват, че подкрепят Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) относно изпращането на нова апликационна форма на проекта с включени последните препоръки на Европейската комисия. „Магистралата трябва да бъде построена в избрания вариант Г10,50 – в едната посока аутобанът да е качен от източната страна на дефилето, а в другата да се използва сега съществуващият път на АМ „Струма“, който естествено трябва да бъде реконструиран и рехабилитиран“, убеден е инж. Чайков. „Нашата основна цел беше да изразим ясна подкрепа към действията на АПИ, свързани с лот 3.2, и да съдействаме с каквото е възможно максимално бързо да се ускори повторното подаване на апликационната форма, така че да можем да разчитаме на европейските фондове за изграждане на този нелек и доста скъп участък от магистралата“, добави председателят на УС на ББКП и обърна внимание, че окончателното завършване на автомагистрала „Струма“ е и сред ключовите приоритети на Европейската комисия. „Аз съм член на Комитета за наблюдение на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 - 2020“ и мога отговорно да заявя, че има ясна директива от страна на ЕК, която гласи, че до 2030 г. трябва да бъдат завършени всички направления по основната трансевропейска мрежа в региона“, посочи инж. Стефан Чайков. Според него ще бъде огромна грешка, ако държавата се откаже от европейските средства за лот 3.2, защото в такъв случай ще бъде задължена да завърши магистралата с пари от държавния бюджет. „Завършването на АМ „Струма“ е неизбежно. Въпросът е какъв ще бъде източникът на финансиране“, бяха думите на инж. Чайков. Той бе запитан по какви други теми ББКП и КСБ работят заедно. Инж. Стефан Чайков отговори, че двете организации имат почти ежедневен контакт. „Трудно е да бъдат обхванати всички въпроси, които коментираме. Ключова е съвместната ни дейност по отношение на усъвършенстването на законодателството, касаещо строителния сектор“, поясни той и добави, че са реализирани и ще продължават да се организират множество работни групи между двете структури, на които се изготвят предложения за нормативни промени. По думите му двете камари търсят всякакви възможности за подобряване на климата в строителството. „Винаги следим актуалните теми, които са на дневен ред пред бранша. Наскоро обсъдихме какъв ще е ефектът от въведената в началото на март тол система. Тук е моментът да напомня, че преди 2 години, когато имаше мощна атака срещу строителния бранш, ръководството на КСБ проведе поредица от срещи с политическите партии, в които се включи и ББК „Пътища“, за да заявим категорично пред всички, че българските строители носят своята отговорност и изпълняват ангажиментите си професионално и с чест“, посочи инж. Чайков. На въпрос, каква е била изминалата година за ББКП, нейният председател сподели, че е удовлетворен от факта, че е продължил процесът на консолидация на пътния бранш. „С всяка следваща година броят на членовете ни се увеличава. Успяхме да създадем усещането, че ББКП защитава интересите на своите членове. Активно работим не само с КСБ, но и с Асоциацията на индустриалния капитал в България. Опитваме се да бъдем в непрекъснат диалог с държавните институции“, обобщи инж. Стефан Чайков. Той информира, че през 2019 г. е създаден консултативен съвет под ръководството на председателя на УС на АПИ Георги Терзийски, на който се решават важни въпроси за бранша. „Ние сме в постоянен контакт с АПИ и с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез който, от една страна, защитаваме интересите на нашите членове, а от друга, помагаме с експертизата си на държавната администрация“, поясни инж. Чайков. Относно приоритетите на ББКП гостът в рубриката „Код Строител” посочи, че през втората половина на април организацията ще има Общо отчетно-изборно събрание. „Преди да е минало то, не бих искал да определям задачите на потенциалното бъдещо ръководство. Мога да кажа, че през годините има трайна тенденция на последователност на действията на Камарата“, информира инж. Стефан Чайков. Разговорът продължи с пътните обекти, които се очаква да стартират. Председателят на УС на ББКП коментира, че предвид извънредната ситуация в страната, причинена от усложнената епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19, е трудно да се каже дали висчки заложени проекти ще се развият по план. „Браншът има известни опасения, че може да се наложи правителството да преразгледа, в зависимост от развитието на обстановката, някои от инвестиционните си приоритети“, допълни той. „Не очаквам да бъдат завършени големи обекти до края на новия строителен сезон. Знаете, че срокът за приключването на тунел „Железница“ на АМ „Струма“ е 2022 г. Миналата година започна строителството на пътя Видин – Ботевград, но само в първия му участък, който е между Видин и Димово. За останалите два лота се чака решение за избор на изпълнител. Надявам се скоро да стартира и трасето Мездра – Ботевград, което също е от ключово значение, за да се облекчи трафикът в района и да се повиши безопасността на движението“, акцентира инж. Чайков. Той изрази надежда, че ще бъдат осигурени и средства за ремонта на малко повече от 30 км от АМ „Тракия“, които по думите му развалят общото впечатление от пътуването по магистралата. „Става дума за участъка от Чирпан до Стара Загора“, поясни инж. Чайков и добави, че в момента се правят довършителни ремонти на виадукти както по АМ „Хемус“, така и по „Тракия“. „Надявам се, че тази година ще бъде приключен ремонтът на тунел „Витиня“, така че да се премахне и тази тапа от републиканската мрежа“, заяви той. Бяха коментирани и кои са приоритетните пътни проекти, които България ще трябва да защити през следващия програмен период. През 2021 - 2027 г. инж. Стефан Чайков счита, че основна задача на държавата трябва да бъде завършването на лот 3.2 на АМ „Струма“. „Надявам се да я започнем през настоящия период 2014 - 2021 г. и да я довършим през следващия, заради това и обектът се разглежда като фаза 2 в новата оперативна програма“, поясни той. Според председателя на УС на ББКП друг важен инфраструктурен обект за страната ни е тунелът под Шипка. По думите му, ако съоръжението не бъде изградено, обходът на Габрово ще бъде безсмислен. „Знаете, че доста време и средства се инвестираха в обхода на Габрово. Градът има нужда от изнасяне на тежкото движение извън него“, подчерта инж. Чайков. Той сподели още, че пътят Русе - Велико Търново също ще бъде изграден през новия програмен период. „Там е един от най-критичните участъци - обходът на град Бяла“, обясни инж. Чайков. На финала той сподели впечатленията си от съвместното предаване на КСБ, вестник „Строител“ и Радио София на БНР. „Рубриката „Код Строител“ е полезна. Подобна инициатива дава възможност на хората, които се интересуват от случващото се в сектора, да добият допълнителна представа за работещите в бранша или за тези, които го ръководят“, обобщи инж. Стефан Чайков.