АОП: Обществените поръчки трябва да продължат независимо от извънредното положение
Агенцията разработва указания за възложителите във връзка с приетите промени в ЗМДВИПМирослав Еленков Ренета Николова Камарата на строителите в България (КСБ) и Агенцията по обществени поръчки (АОП) проведоха работна видео конферентна среща. В нея взеха участие председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев, изпълнителният директор Валентин Николов, инж. Иван Моллов - член на ИБ и УС на Камарата, инж. Камен Пешов - председател на Надзорния съвет на „Главболгарстрой Холдинг“, Ренета Николова - главен редактор и прокурист на вестник „Строител“. От страна на АОП в срещата се включиха изпълнителният директор доц. д-р Миглена Павлова, Галя Манасиева - директор на дирекция „Законодателство и методология“, Ана Миткова - директор на дирекция „Електронно възлагане и мониторинг“, и Петя Николова - държавен експерт. „Между КСБ и АОП винаги е имало добри взаимоотношения. Искам да Ви благодаря за срещата, защото ние трябва да гледаме напред. Вирусът ще свърши, а работата ще продължи“, посочи в началото на разговора инж. Терзиев. Председателят на УС на КСБ изтъкна, че в лицето на Камарата АОП има поддръжник и съюзник. От своя страна доц. д-р Миглена Павлова благодари за подкрепата и коментира, че откакто е поела ръководството на Агенцията, сътрудничеството между организациите е ползотворно, поддържат се работещи професионални и експертни взаимоотношения. „Мисията ни е да подпомагаме процеса на възлагане на обществени поръчки в България, да го правим съвременен и отговарящ на най-добрите европейски изисквания и да бъдем полезни“, посочи Павлова. „Моментът изисква да се действа бързо и, бих казал така, дори някъде да сбъркаме, би било по-малката беда, отколкото да се бавим и да създадем трудности и проблеми за справяне и излизане от кризата. В нашата работа, ако забавим обществените поръчки, ще страдат нашите работници след няколко месеца заради липса на средства. Това е въпрос, който жизнено ни вълнува“, каза изп. директор на КСБ Валентин Николов. „Искам да Ви благодаря за това, че подкрепихте част от нашите предложения, които касаеха спирането на сроковете по обжалване на процедури и решения на възложителите“, посочи инж. Иван Моллов. „Първото нещо, което според мен възниква като неотложна задача пред Вас, е в най-кратък срок да издадете практически указания към възложителите как точно да се провеждат заседанията на комисиите, отварянето на офертите, оценката им и изготвянето на протоколите в настоящата извънредна ситуация. Все още нямаме информация какви са точно приетите от парламента текстове, но предполагаме, че възможността за провеждане на заседанията дистанционно е една от тях, а мога да Ви уверя, че голямата част от възложителите нямат никаква представа как точно да ги организират, така че да спазят всички необходими реквизити по отношение на публичност и прозрачност. Това според нас е много важно да се случи в максимално кратък срок, за да се възобнови наистина пълноценно процесът по провеждане на обществени поръчки“, коментира инж. Моллов. Според него второто нещо, на което трябва да се обърне внимание, е да се подкрепи възможността за по-мащабно приложение на електронната платформа за провеждане на обществени поръчки, която АОП е разработила и която дава възможност за отпадане на част от неясните аспекти на това как да се проведе законосъобразно един публичен търг. „Аз смятам, че голяма част от възложителите би трябвало да са се подготвили, тъй като срокът за въвеждане на втората вълна възложители бе 1.04.2020 г. Същевременно има добри указания на самата платформа, а мисля, че и фирмите, които провеждат обученията, биха могли сравнително бързо да ги организират изцяло по дистанционен модел. Тук отново апелът ни е Вие да стимулирате по някакъв начин възложителите, които имат готовност в максимално кратки срокове да се включат в тази електронна платформа и да им се даде възможност да я използват пълноценно“, каза той. Инж. Моллов обърна внимание и на друг актуален за бранша въпрос. „Бяхме предложили в Закона едно изменение, свързано със сроковете за произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията и на Върховния административен съд. Всяка кризисна ситуация, освен проблеми и ограничения, предлага и възможности. Възможността всъщност е сега тези дейности, които могат да се извършват, да не бъдат по никакъв начин ограничавани, а напротив – да бъдат подкрепяни. Считаме, че това, което може да се реализира в тази кризисна ситуация, е по-бързото провеждане на обществени търгове и поръчки. Факт е, че обжалването е голям проблем. Заради него никога възложителят не може да предвиди в какъв срок ще започне реалното изпълнение на един обект. Всички знаем, че в момента сроковете са инструктивни и на практика рядко се спазват, затова и предложението ни бе със ЗМДВИП да се въведе максимален преклузивен срок от 30 дни за произнасяне. Наясно сме, че това не е нито в нашата, нито във Вашата компетенция, но мисля, че това е нещо, което Вие би трябвало да подкрепите точно като орган, който управлява цялостно процеса на провеждане на обществените поръчки“, изтъкна членът на ИБ на УС на КСБ. „В нашето становище посочихме, че напълно подкрепяме позицията, че обществените поръчки трябва да продължат независимо от извънредното положение. Но ние сме орган, който подготвя законодателството в областта на обществените поръчки, а не сме орган, който тълкува едно законодателство, което налага правила и норми в условията на извънредно положение. Част от текстовете, които бяха първоначално приети от Народното събрание, бяха неясни и имаха нужда от коригиране. Както видяхме, впоследствие те бяха поправени“, каза Миглена Павлова. Изпълнителният директор на АОП посочи, че Агенцията е започнала работа по подготовката на указания във връзка с промените в Закона за извънредното положение. „Идеята ни е да подходим практически, да дадем указания на възложителите какво и как да направят в тази ситуация“, разясни тя. „Ще се опитаме да бъдем максимално полезни. Случаите и хипотезите са разнообразни, тъй като ЗОП събира в себе си множество и различни срокове, които са взаимно свързани, но така или иначе това, което наблюдаваме от данните на стария регистър на обществени поръчки, който поддържаме, и данните в електронната платформа, е, че процесът на възлагане в периода от 13 март до днес не е спрял. Откриват се нови процедури, а по вече откритите действия на възложителите не са спрели“, съобщи доц. д-р Павлова. Според изп. директор на КСБ Валентин Николов е много важно да се води комуникация. Той увери, че Камарата е нужният партньор, на когото винаги може да се разчита при възникнали въпроси. Председателят на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев допълни, че когато много заинтересовани страни излязат с общо становище, то се чува и дава резултат. Миглена Павлова обобщи, че целта на Агенцията е да подпомага и улеснява процеса по възлагане на обществените поръчки. Тя обясни, че предстои доизграждане на платформата, като ще бъдат имплементирани модули за електронно обжалване, електронен контрол, електронно планиране. Изпълнителният директор на АОП коментира и становището, изпратено от НСОРБ, и предложенията на част от бизнеса, които искат по-голяма отсрочка за работа с платформата. „Беше възприето едно компромисно предложение между Вашето искане и това, което част от възложителите внесоха. Успоредно с това в момента текат обучения за централната и местната администрация. Подготвяме потребители, възложители и техните екипи да могат да работят и да се справят с платформата“, каза тя. Валентин Николов отбеляза, че кризата ще ускори дигитализацията. „Трябва да се адаптираме и каквото може отсега да се направи, да го направим“, посочи той. По време на срещата страните коментираха възможността да се организира съвместно обучение за фирми и възложители как да се работи с платформата за възлагане на електронни обществени поръчки. И двете страни категорично заявиха желанието си за бъдеща съвместна работа и оперативна комуникация.