Код Строител

Д-р Драгомир Цанев за рубриката "Код Строител": Обновяването на сградите е най-добрият начин за изход от кризата

Преди дни се проведе онлайн видеоконференция на тема “Вълната на саниране - пътят на въглеродно неутрална Европа”, организирана от Искра Михайлова - зам.-председател на групата “Обнови Европа” в Европейския парламент.

Целта на форума е да предостави логиката и възможностите, които се представят от инициативата “Обновителна вълна” в рамките на зелената сделка на Европейската комисия, посочи пред Радио София д-р Драгомир Цанев - изпълнителен директор на Център за енергийна ефективност “ЕнЕфект”.

По думите му тази тема няма как да не е обвързана и с представения от вицепремиера Томислав Дончев План за възстановяване и устойчивост на България, който пък трябва да помогне за излизането от кризата, провокирана от пандемията от Covid-19.

“Всички сме наясно, че обновяването на сградите е най-добрият начин за изход от кризата, защото създава работни места в страната, подкрепя МСП по една много дълга верига на създаване на стойност от строителния сектор. Може да осмисли значителни публични инвестиции, които да имат веднага икономически ефект”, казва той.

Вече се разполага и със сериозна проект готовност - повече от 5000 регистрирани асоциации на собствениците кандидатстват за изпълнение на проектите за обновяване. Има и подкрепа от страна на местните власти, защото знаят, че обновяването е един от най-силните инструменти за обновяване на градската среда.

“За мен лично беше от особено значение да чуя, че внимание се обръща и на много често подценявани съпътстващи мерки, когато изпълняваме програми за сградно обновяване - обученията в строителния сектор на професионалистите, комуникацията с крайните потребители. С особено значение за нас е, че бе обърнато внимание на пълноценното оползотворяване на възможностите за привличане на допълнителни частни инвестиции с помощта на публичните средства, нещо което е сериозен напредък в сравнение със сегашните практики”, казва д-р Драгомир Цанев.

По думите му зелената сделка в началото е била замислена като новият бранд, новата търговска марка на Европейската комисия, не за първи път използва такива - например целите 2020. Това, според него, е един добър комуникационен подход, който се превръща стъпка по стъпка в реален план за действие с вече много конкретни измерения.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.