Новини

Бойка Борисова, директор на Професионалната гимназия по транспорт и строителни технологии „Гоце Делчев“ – Пловдив: Съвместно с Областното представителство на КСБ осигурихме учители по теория и практика за строителните паралелки

Провеждаме часовете с електронни уроци, презентации, използваме и видео клипове

Бойка Борисова е родена през 1975 г. в Лом. Завършила е славянска и английска филология в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Учител е от 17 г. Преподавала е в ОУ „Васил Левски”, с. Брестник, в Професионалната гимназия по електротехника и електроника - Пловдив, ПХГ „Св. св. Кирил и Методий”, Професионалната гимназия по машиностроене – Пловдив, в Университета по хранителни технологии в областния град. Била е и учител-наставник на студенти от катедра „Английска филология” към ПУ „Паисий Хилендарски”.

В последните три години е водила часове по английски език в бившето ПГТ „Гоце Делчев” в Пловдив, което през 2020 г. се обедини с ПГ по строителни технологии „Пеньо Пенев”. От първи септември т.г. е директор на Професионалната гимназия по транспорт и строителни технологии „Гоце Делчев” в Пловдив.

Г-жо Борисова, в началото на учебната година пловдивската ПГТ „Гоце Делчев“ се сля с ПГ по строителни технологии „Пеньо Пенев“. Кое наложи тази трансформация и как педагогическият персонал се справя с нея?

Обединението на двете учебни заведения е по заповед на министъра на образованието и науката, като основната цел е всички училища в България да преминат към едносменен режим. Преценено е, че ПГТ „Гоце Делчев” има възможност да приеме учениците на ПГ по строителни технологии „Пеньо Пенев”. Нашата гимназия разполага с голям сграден фонд. Направихме кабинет по теория за строителните паралелки, както и такъв по учебна практика, който учениците и техният преподавател искат да оборудват сами. Подготвили сме им материали и техника и очакваме завръщането им в класната стая. Убедени сме, че ще направят кабинета модерен и в него бъдещите строители ще получават знания в приятна обстановка.

Що се отнася до педагогическия колектив, учителите и на двете професионални гимназии бяха притеснени. На всички ни трябваше време, за да свикнем с новата ситуация. На колегите, които дойдоха при нас, сме осигурили необходимото за часовете им – собствени кабинети и техника за преподаване. Освен това тези, които пожелаха, имаха свободата да организират клубове по интереси, както и такива по проект „Подкрепа за успех”.

 

Двете учебни заведения подготвят средни кадри с добри технически възможности за работа в няколко сектора на икономиката, сред които е и строителството. Какви са настоящите приоритети при обучението на учениците, трудностите с които се сблъсквате?

В началото на учебната година имахме проблем с намиране на учители по теория и практика на строителните ни паралелки, но след няколко срещи в Областното представителство на КСБ в Пловдив и с неговия председател Пламен Иванов решихме и този въпрос. Сега нашите възпитаници могат да ходят на производствена практика в една от големите строителни фирми в града, която ни предложи партньорство в дуалната форма на обучение. Надявам се от следващата 2021/2022 г. да разкрием строителна паралелка с дуална форма, подобно на три от транспортните ни специалности.

 

Бихте ли обяснили как точно се провежда дуалната форма на обучение в едно професионално училище?

При тази най-нова форма на обучение се залага на провеждане на активности в реална работна среда. Учениците още в 10-и клас започват практика във фирмите партньори, където получават минимално трудово възнаграждение. След това в 11-и клас три дни се обучават в гимназията, а останалите два са на практика в съответната компания. В 12-и клас е обратното – два дни се подготвят теоретично, а три дни са на стаж.

 

Учебната година е трудна заради пандемията. Дистанционно ли провеждате обучението и как се осъществяват часовете по практика?

Вече повече от две седмици работим с учениците от разстояние и правим всичко в електронна среда. Провеждаме часовете в онлайн платформата Тиймс. Колегите по теория и практика подготвиха електронни уроци, презентации, също така използват и видео клипове, за да направят учебното съдържание по-интересно. Надяваме се скоро всички да се върнем в класните стаи и практиката да се провежда присъствено, което е особено важно.

 

Подготвили сте специален празник като първа изява на новата Професионална гимназия по транспорт и строителни технологии „Гоце Делчев”.

Да, включени сме в Асоциацията на професионалните училища на страните членки на ЕС и бяхме готови да участваме в Седмицата на професионалното образование. На организиран от нас „Ден на предизвикателствата в ПГТСТ „Гоце Делчев“ ще представим нашите професии. Строителните паралелки ще демонстрират как се поставя окачен таван, шпаклова се стена и се слага фототапет. В автомобилния гараж ще покажем тунингован автомобил, по който един от нашите клубове работи, както и изложба на коли, изработени от другия клуб. Предвидили сме и демонстрация на нашия полигон на учебните ни автомобили. Спортът също ще е включен, като и трите ни клуба - „Шахмат“, „Футбол“ и „Фитнес“, ще представят свои игри. Надявам се да реализираме тази идея, когато се върнем присъствено в училище, още повече че събитието ще се излъчва онлайн на страницата на професионалното образование на Европейската комисия.

 

Имате сериозен опит по програма „Еразъм +”. Били сте във Финландия по тази линия. Какъв е техният опит по проблемите на приобщаващото образование, добрите им практики?

Действително до март т.г. пътувах интензивно по програма „Еразъм +”. Приобщаващото образование е една от темите, по които работя с най-голямо желание. Във Финландия участвах в изключително силен форум заедно с представители от всички страни от ЕС. Беше ни показана тяхната система, която залага на работа и спорт. Настаниха ни в един от 8-те младежки центрове в гр. Пийспала. Съоръженията там са на високо професионално ниво. Има огромен закрит стадион за хокей на лед, както и футболен. И още басейн, писти за ски бягане, както и помещения, в които младежите се грижат за различни животни. Те посещават занятия и в различни клубове, като сред най-любопитните е този за рисуване с желе.