Недялка Маргаритова, ОП на КСБ – Смолян
Г-н Кехайов, в началото на Новата година, обръщайки се назад, каква беше 2020 г. за строителния бранш във Вашия регион и за Вас като председател на ОП на КСБ – Смолян?
Безспорно 2020 г. ще остане в историята като предизвикателство пред цялата ни икономика. Много браншове пострадаха сериозно. В сравнителен план характерът на строителната работа дава известни благоприятни предимства и това направи възможно започването и изпълнението на някои основни за региона проекти. По тази причина не се оказахме сред най-пострадалите от кризата. Ако трябва да дам кратко определение, 2020 г. за Смолянска област бе годината на важните инфраструктурни обекти.
В качеството си на председател на областната структура на КСБ мога да направя обобщението, че въпреки затрудненията успяхме да запазим високия процент представителност за местния бранш (почти всички регистрирани в ЦПРС строителни фирми са наши членове). Радва ме тази консолидираност и доверието, което ни гласуват компаниите. ОП Смолян успя да реализира планираните инициативи и приоритетни направления в дейността си, макар и някои вече в дистанционен формат.
През изминалата година промениха ли се проблемите и предизвикателствата, с които строителите се сблъскваха и които трябваше да разрешите?
Нямаше прецедент по отношение на условията, в които се развиваше строителството през 2020 г. Те бяха насложени върху дългогодишни тенденции, валидни особено за района на Родопите – обезлюдяване, липса на сериозни инвестиции, недостиг на квалифицирана работна ръка, ниски цени в строителството и др. Въпреки всичко трябваше да продължим дейността си. В противен случай много от фирмите нямаше да оцелеят. Голяма част от колегите споделят, че са се справили дотук благодарение на натрупани резерви и известна инерция. Но след един продължителен период в условията на пандемия хората разчитат на реални ангажименти. Впечатлението ми е, че компаниите не са се възползвали масово от антикризисните мерки, обявени от правителството.
Наред с всичко това трябва да спомена и нещо положително. В Смолянска област се забелязва нарастване на интереса към строителното образование от страна на младите хора. И тази година бе сформирана строителна паралелка в Смолянската гимназия по туризъм и строителство, което е радващо на фона на толкова негативни тенденции.
Какви са най-значимите обекти, които се изпълниха през 2020 г. или се изпълняват в момента?
Като цяло ще запомним 2020 г. като годината, в която започна работата по един от най-важните ВиК проекти за Смолян и пилотен за страната – „Интегриран воден проект на агломерация Смолян“, познат още като втори воден цикъл. Инвестицията е на стойност над 90 млн. лв. Основната цел е да се преодолеят проблемите, свързани със съществуващата инфраструктура за питейни и отпадни води на града. Освен това ще се осигури и екологосъобразно пречистване и заустване на битовите отпадни води.
ВиК инфраструктурата в обхвата на проекта не е подменяна от над 40 г. и е с влошено експлоатационно състояние. Ще бъде изградена над 10 км нова водопроводна мрежа и ще се реконструира близо 20 км съществуваща. По безизкопен способ ще се ремонтира главният събирателен колектор. Предвидено е още модернизация на пречиствателните станции за питейни води „Хубча“ и „Превала“, както и усъвършенстване работата на съоръжението за отпадни води чрез изграждане на третично пречистване за отстраняване на фосфор.
Стратегически важен проект е и ГКПП „Рудозем – Ксанти“, който се очаква да бъде завършен през 2021 г. Състои се от два подобекта, разположени на обща площ от 76 дка. Първият е върху 33 дка и включва територия за изграждане на подходния път и паркинг. Площадката на граничния пункт е върху 37 дка. На нея се разполагат двуетажна административна сграда, в която ще се помещават офисите на „Гранична полиция“ и „Митници“, хале за щателна митническа проверка и други. Ще има и площадка за допълващи дейности и техническа инфраструктура. Подходният път в първия участък е с ширина 10 м и включва две ленти за движение в посока Гърция и една в посока България, както и банкети по 1,5 м. Във втория участък – площадката за ГКПП, транспортната инфраструктура се обособява с по четири ленти на движение в двете посоки. Строителните дейности вървят по график, обектът напредва. Този проект даде аргумент за изпълнението на редица пътни трасета, свързвани с бъдещото функциониране на ГКПП като асфалтирането на главната улица в Рудозем, финансирано от АПИ.
Работата по пътната инфраструктура в Смолянска област е действително изключително интензивна. Ще спомена още един сериозен проект за рехабилитацията на над 27-километровия третокласен път Смолян – Стойките – Широка лъка. Инвестицията е за 28 млн. лв., осигурени от Оперативна програма „Региони в растеж“. Лотът обхваща два участъка, като първият е с дължина 3,3 км и е изцяло в град Смолян. Вторият е 24 км и преминава през с. Стойките, с. Широка лъка и Девин. Ремонтирани са също 4 моста с обща дължина 41 м, а в по-дългата част са изградени подпорни, укрепителни, декоративни и джоб стени и е положена високоякостна стоманена мрежа на 21 000 кв. м. Друг проект в развитие е „Изпълнение на строително-монтажни работи по „Реконструкция на път II 86 Средногорци – Рудозем“. Възложени за цялостна рехабилитация са над 69 км, Соколовци – Момчиловци – Петково, Загражден – Давидково – Оряховец, Петково – Баните – Стояново, Средногорци – Върбина – Ардино и Бял Извор – Неделино – Златоград. В сферата на туризма ще спомена изграждането на уникалната панорамна площадка „Върхът“ със стъклен под над с. Могилица. Не можем да отминем проектите, свързани със защита от наводнения, подпорните стени и почистванията на коритата на реките. През 2020 стартира строителството на подпорна стена по десния бряг на р. Черна и нова стоманобетонна защита на р. Малка река в Златоград. Общо 23 млн. лв. са отпуснати с постановления на Министерския съвет на общините за инвестиции в улици, градска среда и водопроводи.
Развитие има по проекти от ОП „Региони в растеж“, като приключи изграждането на Дневния център за подкрепа на хора с различна степен на деменция и техните семейства. Бе реализирана цялостна реконструкция на стадион Смолян, завърши и първият етап от реализацията на Приюта за безстопанствени кучета. Ще спомена и стартирането на санирането на 12 жилищни блока в Смолян в рамките на проект „Енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в град Смолян” по ОП „Региони в растеж“. Общата стойност на безвъзмездните средства е 5 081 428,76 лв., а периодът за изпълнение – 30 месеца, до 14.01.2023 г.
Каква очаквате да бъде 2021 г. за строителния бранш в региона? Стартът на какви проекти се предвижда?
В условията на пандемия е трудно да се прогнозира. Очакването е за още една година на предизвикателства и изпитания, но бих казал, че съм умерен оптимист, защото няколко големи и дългосрочни проекта са в ход. Ще спомена някои, обявени от областния управител на Смолян Недялко Славов и от зам.-кмета на общината Марин Захариев. Надяваме се да стартира проектът за цялостно обновяване на уличната мрежа на курорта Пампорово и изграждането на подземен паркинг на стойност 7,8 млн. лв. В контекста на силно пострадалия туристически бранш това ще подобри условията в зимния ни курорт и ще даде възможност да се привличат повече туристи.
Планирано е да бъде завършена новата сграда на социалните жилища в областния град, както и развитие по програмата за саниране, която създава европейски облик на града. Ще стартира реализацията на мащабен проект за обновяване на Планетариум – Смолян. Той е на стойност 4 млн. лв., отново с финансиране от ОПРР. Ще бъде завършена реконструкцията и реставрацията на старото Килийно училище в Широка лъка, което ще бъде превърнато в музей. В ход е и проект за подмяна на горивната база на домакинствата в Смолян за над 9 млн. лв. Във връзка с финализирането на ГКПП-то в Рудозем, без да се ангажирам с прогнози, е възможно да има напредък по отдавна коментирания проект за трета лента Пловдив – Смолян, но това е свързано с мащабни предпроектни дейности. Надяваме се да стартира и укрепването на свлачището Тикале.
Как оценявате сътрудничеството с местните власти, има ли работещ диалог?
Комуникацията ни с администрациите е непрекъсната, защото искаме проблемите ни да бъдат чувани и да получаваме съдействие. В нашия регион липсват сериозни частни инвеститори, затова разчитаме основно на строителство с публични средства и се надяваме, че това ще помогне в настоящата ситуация. Радваме се на добър диалог като цяло.
Какви цели си поставяте като председател на ОП на КСБ за 2021 г.? Кои ще са основните приоритети в работата на Областното представителство?
Основната ми задача остава съхраняването и укрепването на местния строителен бранш. Хората ни вярват, намират смисъл в приобщаването си към КСБ. Всички нововписани фирми в ЦПРС подават заявления за членство при нас. Отворен съм към проблемите на всички колеги, а в условията на пандемия въпросите за решаване са много и различни. Ще държа да продължим активно линията на провеждане на професионални и квалификационни курсове съвместно със „Строителна квалификация“ ЕАД. Това е от изключителна важност за фирмите, особено в малките населени места, където няма други възможности за квалификация. Опитът ни от провеждането на няколко дистанционни обучения до момента показа, че това е работещ метод и привлича голям брой участници. Навременното информиране на членовете ни за новости в законодателството и други професионални теми е следващата важна задача наред с възможността да изразяват своето мнение. Ще продължим да работим в подкрепа на строителното образование като един от начините да се справим с недостига на кадри. Надявам се да останем все така консолидирани в защитата на своите интереси, а взаимопомощта, професионална или чисто човешка, особено сред родопчани е нещо обичайно.
Кои според Вас са основните теми, пред които браншът е изправен и по които КСБ трябва да насочи усилията си през следващата година?
Подкрепям визията за развитие на Камарата през 2021 г., както бе приета на проведеното Общо събрание през ноември. Безспорно полезна е идеята за създаването на нови квалификационни центрове като сериозна стъпка в решаването на въпроса с липсата на работна ръка. На дневен ред остават теми, като ниските цени на строителния продукт, необходимостта от модернизация на строителството и създаването на регулаторни механизми срещу опорочаването на обществените поръчки и поставянето на нереалистични изисквания към изпълнителите. Разбира се, строителството в условия на пандемия ще остане централен въпрос, за който ние като браншова организация трябва да търсим конкретни решения.
Как оценявате партньорството между ОП на КСБ – Смолян, и в. „Строител”? Как можем да Ви бъдем по-полезни?
През дългогодишното си сътрудничество с вестника на българските строители сме се убедили, че бързото, навременно и обективно отразяване на събитията, тенденциите и състоянието на бранша е от важно значение за всеки професионалист. За нас в. „Строител“ се е превърнал не просто в източник на надеждна информация, но и в трибуна, от която можем да изразим мнение, гледна точка или коментар по наболял въпрос. В заключение ще спомена нещо извън безспорния златен медиен стандарт, наложен от екипа на в. „Строител“, и то е много важно – отношението и съпричастността към нашите проблеми. Това е основното, което ни свързва с вестника органично и прави партньорството ни изключително ползотворно.
В заключение бих искал да поздравя всички колеги с Новата 2021 година и да пожелая на българските строители оптимизъм, енергия, много здраве и успешно реализирани проекти! Нека бъдем сплотени, човечни и отговорни помежду си!