„В компонента „Транспорт и транспортна свързаност“ в Националния план за възстановяване и устойчивост основните елементи са насочени към декарбонизация и цифровизация на транспортния сектор чрез целенасочени инвестиции в железопътния транспорт, безопасност по пътищата, устойчива градска мобилност, подвижен състав за градския и междуградския транспорт“. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията на онлайн пресконференция, посветена на експертно обсъждане и изпълнение на „Национален план за възстановяване и устойчивост“ в областта на железопътния транспорт. В срещата взеха участие президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов, председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов, евродепутатите Андрей Новаков и Ангел Джамбазки, както и редица експерти в сектора.
„Очакваните ефекти за това са свързани с приноса към зелен и цифров преход, повишаване на безопасността и териториалната сигурност на растежа, тъй като по-голямата част от инвестициите са насочени към Северна България“, посочи министърът.
Той обясни, че темата е важна, отговорна и в настоящата ситуация, която наред с всички проблеми, мерки и ограничения, които съпътстват нормалното ни усещане за ежедневие, бит и душевност, сме важен пред страната период – парламентарните избори. Темата за транспорта е важна от гледна точка на контекста на COVID-19, защото към момента последиците от пандемията, а и все още горещите фази от нейното развитие нанасят не само щета, но и една не много добра картина за близко, средно и настояще и бъдеще, посочи Желязков.
„Транспортът е кръвоносната система не просто на икономиката, а на всичко, което се случва навсякъде около нас, но за съжаление в момента е подложен на една дълга поредица от рискове. Това заяви президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов. „Ние винаги сме обръщали сериозно внимание на това, което се случва в сектора“, посочи Манолов. „Започваме да се движим в по-различна посока и много ми се иска в Националния план за възстановяване и развитие да бъде този фактор, който ще прекара системата на железопътната посока отвъд точката, от която няма връщане назад“, каза той.
Манолов изтъкна, че от КТ „Подкрепа“ настояват за насочване на инвестициите, предвидени в плана, в модерни и съвременни технoлогии с достатъчно голям бъдещ период на използване и полезност. Също така синдикатът настоя в предвиденото „Осигуряване на устойчива транспортна свързаност и услуга чрез закупуване на енергийно ефективен и комфортен подвижен жп състав“, същият да притежава необходимите системи за безопасност и оборудване European Train Control System (ETCS) като част от системите на Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS).
Председателят на БТПП Цветан Симеонов заяви, че от организацията няма да намалят нито интереса, нито ангажираността си, докато не видят съществен напредък в областта на железопътния транспорт. Той смята, че железопътният транспорт ще стане все по-конкурентноспособен.