Предизвикателствата при строителството на метростанциите „Овча купел“ и „Овча купел II“
Вече близо месец вторият участък от третата линия на столичното метро е в експлоатация. Новото трасе от жк „Красно село” през жк „Овча купел” до Софийския околовръстен път (СОП) при кв. „Горна баня” бе официално открито на големия християнски празник Лазаровден. То е с дължина почти 4 км и има 4 станции – МС „Овча купел“, МС „Мизия/НБУ“, МС „Овча купел II“ и МС „Горна баня“. При последната спирка е изградена връзка с националната жп мрежа.
С достигането на Софийското метро в „Овча купел” над 60 000 жители на „Овча купел 1 и 2” и на част от „Горна баня” могат да се придвижват до центъра на града само за 12 минути, както и пристигащите от Перник и Радомир. Строителството на етап 2 започна на 21 юли 2017 г. и приключи през декември 2020 г., след което се проведоха задължителните изпитвания. Финансирането бе осигурено от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“.
По данни на „Метрополитен“ ЕАД
над 1200 строители и доставчици са участвали в изграждането на 4-те станции.
В няколко броя вестник „Строител“ ще представи предизвикателствата, с които са се сблъскали изпълнителите по време на реализацията на трасето от „Овча купел“ до „Горна баня“. В настоящия ще разгледаме метростанциите „Овча купел“ и „Овча купел II“. Първото съоръжение е изградено от „Джи Пи Груп“ АД, които са водещ партньор в ДЗЗД „Метробилд Запад“. Другите участници в обединението са „Интерпром“ ЕООД и „Биас-М“ ЕООД.
За по-интересните моменти при изграждането на
МС „Овча купел“
пред в. „Строител“ разказа инж. Стефан Чонков, ръководител отдел „Метростроителство“ в „Джи Пи Груп“ АД. Метростанцията е подземна. За инж. Чонков сериозни предизвикателства по време на реализацията са били сложните временни организации на движението и технологията на изпълнение на обекта. По думите му другите трудности са били свързани с наличието на високи подпочвени води и разнородната геология в участъка.
МС „Овча купел“ е изпълнена по Милански метод. „Характерно при него е, че първо се изгражда укрепващата конструкция и покривните плочи. Освен това той дава възможност за по-бързо възстановяване на движението в района на строителството“, обясни още той.
Метростанцията е разположена на кръстовището на бул. „Овча купел“ с бул. „Президент Линкълн“. Дължината на спирката е 108 м, а ширината й е 18,35 м. Дълбочината на съоръжението от ниво терен е средно 13,5 м. МС „Овча купел“ има два странични перона. Разполага с два вестибюла, които са на първо подземно ниво. Изградени са и асансьори и два ескалатора. Към източния вестибюл са обособениа три входа, а към западния – два. Интериорът на МС „Овча купел“ е решен в черно и бяло, комбинирани с лилаво. Освен строителството на самата станция са обновени и всички инженерни мрежи в района – осъществени са ремонти на водопроводи, телекомуникационни и електроснабдителна мрежи. Освен това е извършена и вертикална планировка, озеленяване и облагородяване на местата около метрото.
Другото съоръжение –
спирката „Овча купел II“,
е изпълнена от „Обонато Билд“ ЕООД. Фирмата е част от ДЗЗД „Горна Баня“ с партньори в него „Трейс Груп Холд“ АД, „Евро Алианс Тунели“ АД и „Мармет“ АД.
Това е първата метростанция, която „Обонато Билд“ ЕООД е изградило. МС „Овча купел II“ е разположена под новата ул. „Централна“ в непосредствена близост до болница „Доверие“. Основните предизвикателства за строителите са били свързани с тежки преустройства на съществуваща инфраструктура. По време на реализацията е направено премахване на конструкция на нереализирано подземно трамвайно трасе. Съоръжението е подземно с дължина от 105 м, а ширината му е 18 м. Станцията е с два перона, странични с широчина от по 5 м. Дълбочината от ниво терен е 14 м. Обектът е с един централен вестибюл. Обособени са два изхода, които са от двете страни на ул. „Централна“.
МС „Овча купел II“ е изпълнена с Миланска плоча на ниво вестибюл. Това означава, че съоръжението е изградено комбинирано - с Милански способ под това ниво и открит способ над вестибюлната плоча. Обособени са две стълбища, монтирани са ескалатори и асансьори.
Интериорът е решен в светли цветове с линейни акценти от зелено, бежово и тъмнокафяво. В обхвата на метростанцията са обновени и всички съществуващи водопроводни и канализационни мрежи, както и електроснабдителната мрежа. Извършено е озеленяване и облагородяване в района.
Инж. Стефан Чонков, ръководител отдел „Метростроителство“ в „Джи Пи Груп“ АД: Работата с „Метрополитен” ЕАД и Столичната община винаги е ползотворна
Инж. Чонков, по какво станция „Овча купел“ от третата линия на метрото се различава от тези, които „Джи Пи Груп“ АД е изградило досега?
Това е осмата метростанция от подземната железница на София, изпълнена от „Джи Пи Груп“ АД. Така че вече няма какво да ни изненада или да се различава съществено от реализираните вече обекти.
Срещахте ли подкрепа от екипите на „Метрополитен“ ЕАД и на Столичната община (СО) по време на реализацията?
Работата с „Метрополитен“ ЕАД и Столичната община винаги е ползотворна. Удоволствие е да се взаимодейства с хора, които са професионалисти и са готови да помогнат в процеса на изпълнение на проектите.
Какво е усещането да си представител на фирма, която е била част от такъв важен проект за столицата?
Изпълнението на големи инфраструктурни проекти като столичното метро винаги е голямо предизвикателство. Всички участващи в процеса са удовлетворени, когато видят добрия резултат от дългогодишния си труд.