Новини

КСБ: Към днешна дата в бранша има неразплатени над 1 млрд. лв.

Камарата на строителите в България даде пресконференция на тема: „Лъжите, спекулациите и реалността за състоянието на строителния бранш“

„Решихме да организираме тази пресконференция, за да се опитаме да очертаем и да обясним на обществото кои са участниците в инвестиционния процес в строителството“, това каза председателят на УС на Камарата на строителите в България инж. Илиян Терзиев при откриването на пресконференция, която се проведе в централния офис на браншовата организация.

„В този процес има пет основни участници. Това са възложител, проектант, надзорник, строител и приемателна комисия. Всеки един от тях трябва да носи своята отговорност за извършената работа“, допълни той. Инж. Илиян Терзиев сподели, че има и два начина, по които се изпълняват проектите. Първият е, когато преди изпълнението се случват всички видове отчуждителни процедури по отношение на проектиране, узаконяване и даване на разрешителни за строеж. Вторият вид е чрез т.нар. инженеринг. „Това са двата варианта, по които може да се строи. В последно време с инженеринга много се спекулира, но имайте предвид, че може би над 60% - 70% от частните проекти се изпълняват на инженеринг. При него отговорността е ясна“, обясни Терзиев.

Инж. Илиян Терзиев говори и за авансовите плащания. „В последните години почти няма строителен проект, при който да няма авансово плащане. Аз се занимавам със строителство от 1971 г. и в моята практика виждам, че най-често това е по искане на инвеститора, защото давайки аванс, можеш да си гарантираш цената на проекта“, каза той.

„Искам следващия път, когато видите някого от управляващите, или по-конкретно от МРРБ и АПИ, да ги попитате дали има обекти, за които не са дадени аванси и по които ще се платят чак когато строителят си свърши работата. Има и такива, но никой не ги казва. Говорим за магистрали. Когато казваш, че има черно, трябва да казваш, че има и бяло“, подчерта инж. Илиян Терзиев.

На въпрос за „инхаус“ поръчките председателят на КСБ подчерта, че държавата е тази, която е необходимо да коментира темата. „Въпросът трябва да се зададе към хората, които са решили да възлагат по този начин. Вероятно се използва, защото трябва парите, които идват от Европа, да се усвоят бързо и навреме“, заяви инж. Терзиев.

„Причината да Ви поканим тук днес е желанието ни да развенчаем всички лъжи, спекулации, митове и легенди за сектор „Строителство“, които се разпространяват в публичното пространство в последните близо два месеца“, от своя страна каза изп. директор на КСБ Валентин Николов. „Лъжите по адрес на бранша преминаха отвъд всички граници и сме длъжни да защитим поминъкa си“, допълни той. Като най-обидно Николов посочи „принизяването на всички стотици хиляди души в роби от страна на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова“. „Г-жо Комитова, ние не сме собственост и не сме роби! Ние сме 250 хиляди граждани, които всеки ден работят, за да оставят история зад гърба си“, заяви изп. директор на КСБ. „Към днешна дата в бранша има фактурирани и неактувани и в крайна сметка неразплатени над 1 млрд. лв. Сумата обхваща всички видове строително-монтажни работи. Дали има осигурено финансиране - не знаем. Но знаем, че за да се започне една обществена поръчка, то тя е с разписано финансиране от Управляващия орган, тоест на теория парите са осигурени. На практика не знаем, защо не ни се плаща. По-смущаващо е, че наши членове сигнализират, че не им се приемат актове и не им се одобряват вече извършени СМР без ясен отговор -защо? И тук възникват още въпроси – защо например АПИ и комисиите по ЗОП не работят и не обявяват никакви решения. Защо работата по търговете във ВиК сектора спря след идването на служебния министър?“, каза още Николов.

Той коментира и прехвърлянето на средствата за АМ „Хемус“ и посочи, че с тези действия се застрашава целият инвестиционен проект. „С какъв ресурс ще се построи магистралата? Откакто г-жа Комитова е министър, не са направени никакви плащания за извършени дейности по АМ „Хемус“. А финансирането на ключови обекти за Северозапада, финансирането на укрепването на свлачищата и АМ „Хемус“ е осигурено и би било пагубно, ако изтече в други направления“, каза още Николов.

За авансите той коментира, че са практика, за да може да се осигурят материали с непроменени цени за дълъг период от време. Той отбеляза и че цените на материалите и суровините в световен мащаб са скочили неимоверно до такава степен, че застрашават изпълнението на всички проекти.

По темата за инженеринга Валентин Николов посочи, че това е нормална световна практика и че се предвижда в договорите по ФИДИК и на практика в законодателството по целия свят.

Българският бизнес иска нормална, законова и прогнозируема среда, в която да развива своите възможности и да гради основите на новата българска история, категорични бяха от КСБ.