Новини

Стоян Беличев, бивш изпълнителен директор на „Автомагистрали” ЕАД: Работа е на министъра на регионалното развитие и благоустройството да намери финансиране за неразплатените средства към пътностроителните фирми

„Автомагистрали – Черно море“ АД започнаха протестни действия заради неразплащане. Поне това, което чета в медиите, е, че липсва плащане от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ към извършените и приети от тях ремонти.” Това заяви Стоян Беличев, бивш изпълнителен директор на „Автомагистрали” ЕАД, на въпрос на в. „Строител” защо според него са започнали протести от страна на фирмата. 

Попитан как ще коментира като бивш ръководител на „Автомагистрали“ ЕАД изнесената по време на брифинг на миниситъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова информация, че вината не е на фирмите, а на бившето ръководство на „Автомагистрали“ ЕАД , което е давало работа на строителните компании, без да има осигурено финансиране, той отговори, че става дума за ремонт по спечелените от „Автомагистрали” ЕАД обществени поръчки за поддържане на автомагистралите, което по думите му е „чист Закон за обществените поръчки”.

„Тук не намесваме „ин хаус“, АМ „Хемус“ и свлачища. Тук става въпрос за спечелена поръчка за поддръжка на АМ „Тракия“ преди 2 години и половина от „Автомагистрали“ ЕАД в равна борба с всички пътноподдържащи фирми в България. Компанията спечели тази поръчка и поддържа АМ „Тракия“. „Автомагистрали” ЕАД получава задание от АПИ, което е точно да се започне и осъществи този ремонт. Във връзка с договора ни по ЗОП ние нямаме право да откажем. Ние не можем да кажем, че няма да ремонтираме. Ние сме длъжни да започнем ремонта и така и направихме. Наличието на задание от страна на АПИ значи, че има подсигурено финансиране. Защо тогава не се разплаща?”, каза той.

Стоян Беличев сподели още, че в сметките на МРРБ в БНБ е имало близо 600 млн. лв. „Те изведнъж изчезнаха от тези сметки и арх. Комитова каза, че ще започне да разплаща всички свършени ремонти, които са проверени. В случая този ремонт е приключен, проверен и приет от АПИ. Защо тогава не се разплаща?”, попита той и допълни, че министър Комитова е казала, че взима средствата от АМ „Хемус“ и с тях ще започнат разплащанията по всички приключени ремонти на строителните фирми, било то на АМ „Тракия“, по мостови съоръжения или ремонта на тунел „Витиня“. „Тези ремонти не са все още разплатени”, заяви Беличев. 

Бившият изпълнителен директор на „Автомагистрали” ЕАД коментира и решението на министър Комитова да  изпрати питане до Прокуратурата дали има право да се разплаща по подписаните договори. „Тя забравя вече какво е пратила на Прокуратурата. Всички договори на „Автомагистрали” ЕАД  са в Прокуратурата и се проверяват. Точно тези, които визираме в момента, минаха под контрола на Агенцията по държавен финансов контрол, минаха под контрола на Сметната палата и там нямаше констатирани забележки и проблеми. Аз нямам представа колко пъти ще го праща в Прокуратурата. Най-вероятно е забравила, че го е направила”, допълни той.

Запитан какъв е изходът от създалата се ситуация, бившият изпълнителен директор на „Автомагистрали” ЕАД заяви, че е работа на министъра на регионалното развитие и благоустройството да намери финансиране и да търси такова. „Тя трябва да отиде при финансовия министър и да си заяви необходимите средства и да ги намери, за да може да разплати на строителния бранш. Според мен това е първата фирма, която започва да протестира. Най-вероятно те са изпаднали в невъзможност за изплащане на заплати, осигуровки и данъци. Това ще бъде най-вероятно една дълга върволица”, подчерта Беличев.

„Комитова излиза в медийното пространство и започва да търси вина някъде другаде. В случая всичко е в нейните ръце вече три месеца. Първата ми среща беше с нея такава, че тя засвидетелства като човек от бранша и каза, че няма да спира строителство и ще разплати всичко, което е свършено. Искам само да я върна на това, което каза преди два месеца и половина”, завърши той.